Toon posts:

Raid 0 of Raptor?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan m'n huidige schijfruimte aan te vullen. Nu zit ik sterk te twijfelen tussen 2 mogelijkheden:

- WD Raptor 36 gb SATA schijf icm 200 gb SATA schijf
- 2x 120 gb SATA schijf in raid 0

De schijfruimte is vrijwel identiek. Maar ik heb geen idee waar ik het meeste profijt van heb qua onder andere snelheid en mogelijkheden.

Wat raden jullie me aan en waarom?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Raptor oplossing. Snellere toegang, prima doorvoer, Je data is minder gevoelig opgeslagen, en die raptor heeft ook nog meer garantie.

specs

Verwijderd

Topicstarter
De Raptor oplossing is helaas wel duurder, volgens de pricewatch 262 euro tegen 192 euro, als je maxtor schijven neemt dan. Is het die meerprijs echt waard?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik draai zelf met een Raptor in combinatie met een 160GB S-ATA schijf van Maxtor voor de storage. Draait echt als een speer, bevalt erg goed. Zou dus ook zeker die Raptor+200 adviseren.

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Ik ben ook benieuwd, zijn er benchmarks van realworld applicaties waarin het verschil duidelijk wordt? Ik bedoel dus niet het eeuwige rarbestand uitpakken of een film encoden, maar spelletjes en photoshop ofzo?
Reageert windows echt "sneller" (een argument dat je soms hoorde bij SCSI systemen)?

De tweakers.net review van de Raptop is ook handig:
reviews: Western Digital Raptor WD360GD review

[ Voor 36% gewijzigd door T.T. op 12-05-2004 20:12 ]

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Zeker, RAID 0 op IDE creëert alleen hoge doorvoer, maar helaas acces-tijden blijven nog altijd ver achter, de gevoelssnelheid van de Raptor zal zeker beter zijn dan van je IDE RAID 0, verders al het andere wat Gladiool zei :)

Kijk ook eens hier: [rml][ Ervaringen] Post hier je RAID0 scores![/rml]

[ Voor 15% gewijzigd door Lennieboy83 op 12-05-2004 20:10 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

RIAD-0 levert wel mooie Sustainend Transfer Rate (lees: grote bestand snel doorpompen), maar de Raptor heeft een lage accesstime (lees: grote en kleine bestandEN snel door pompen).

Ik zou ook die Raptor kopen, die Raptor is dubbel zo snel als eender welke ide-schijf.
Ik ben ook benieuwd, zijn er benchmarks van realworld applicaties waarin het verschil duidelijk wordt? Ik bedoel dus niet het eeuwige rarbestand uitpakken of een film encoden, maar spelletjes en photoshop ofzo?
Reageert windows echt "sneller" (een argument dat je soms hoorde bij SCSI systemen)?
Door die lage access-time van de Raptor gaat je het zeker voelen in loading-scherm van Far Cry, Photoshop,... (euhm, ik heb geen Raptor, dus praktijkervaringen zijn welkom)

[ Voor 48% gewijzigd door rapture op 12-05-2004 20:13 ]

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 22:07
Ik vind nog steeds de aanschaf van mijn raptors één van de beste upgrades van het afgelopen (anderhalf)jaar...! Zou het zo weer doen, vandaar ook dat ik roep: Raptor + 200GB.

Draai zelf met 2 raptors in raid0 + een 120gb maxtor, voldoet mij voor alles super :*)

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoe zit het met de geluidsproductie van die Raptors??
10.000RPM is nogal wat rondjes per minuut, en dat moet haast meer lawaai maken dan een 7200RPM hardeschijf!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Chickendorp schreef op 12 mei 2004 @ 20:15:
10.000RPM is nogal wat rondjes per minuut, en dat moet haast meer lawaai maken dan een 7200RPM hardeschijf!
Geluidsdruk- en temperatuurmetingen :

idle:
Maxtor DiamondMax Plus 9 = 37,3 - 38,2 dBA
Western Digital Raptor WD360GD = 40,7 - 44,0 dBA

seek:
Maxtor DiamondMax Plus 9 = 47,6 - 51,7 dBA
Western Digital Raptor WD360GD = 46,9 - 49,0 dBA

dus idle vrij luid, maar seek is prima!

[ Voor 27% gewijzigd door T.T. op 12-05-2004 20:20 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Chickendorp schreef op 12 mei 2004 @ 20:15:
Ik ben sinds twee weken de trotse "herder" van twee 74G Raptors in raid-0. Heb daarvoor twee seagate's in raid-0 gehad en ik merk geen verschil qua geluidsproductie (de HD's maken tegenover het systeem relatief het meeste kabaal dus ik weet waar ik het over heb). De Raptors "klinken" wel sneller te lezen en schrijven (is natuurlijk ook zo). Voor de benchmark freaks -> 145mb/sec in Atto :Y)

Ik ben zelfs zo trots op ze dat ik doorspaar voor nog twee, zodat ik ze in kan zetten als raid-5 (ik weet dat het ook al kan met 3, maar hoe meer hoe beter bij een raid-5).

[ Voor 15% gewijzigd door Dukey op 12-05-2004 20:27 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Topicstarter
Als je 2 Raptor schijven in een raid opstelling hebt, dan ben je toch de snelle toegangstijd (voor een deel) kwijt? Of zit ik ernaast?

De Raptor schijf wou ik trouwens voor OS'en gebruiken (Windows XP, Fedora en miss ook een alpha van Longhorn), dus bij spellen en andere progsels heb ik er geen profijt van.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 20:26:
Als je 2 Raptor schijven in een raid opstelling hebt, dan ben je toch de snelle toegangstijd (voor een deel) kwijt? Of zit ik ernaast?

De Raptor schijf wou ik trouwens voor OS'en gebruiken (Windows XP, Fedora en miss ook een alpha van Longhorn), dus bij spellen en andere progsels heb ik er geen profijt van.
Draai je je spellen en progsels van een andere schijf af!?!? :?

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:32

Lief Adje

Love is in the air

Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 20:26:

Hier nog een Tweaker met een raptor raid (2x 36), het kost je een heel klein beetje kwa acces tijden, maar nog steeds een stuk sneller dan de 7200rpm hdd's

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-02 17:28

LyP0

it is I , you worst nightmare

ik wil nix zegge maar mijn diamond max plus 9 maakt noooit 52 decibel . en ook noooit 38 idle . hij is egt super stil . mijn 120 gb sata van maxtor maar idle echt geen geluid tenzij je met je oor tege je kast gaat zitte . heb m zelf ook hiet je mag kome luistere om t te bewijzen . mijn fans zijn luider dan de hd idle . en me fans maken 22 db max . en als de hd gaat draaie komt ie bij mij niet bove de 33 decibel uit . dit heb ik getest door mijn vga koeler op 12 volt te zette ( die fan va zalman die op de hp80 c moet ) . deze maakt dan 33 db en hier komt MIJN 120 gb sata niet overheen . hij is heel stil . ma ook lekker snel maar hij word wel verslagen door die raptor maar mij was het het prijs verschil niet waard . je moet ff voor jezelf bedenke wat nu meer nut heeft . alles iets sneller ( wat met de hd te make heeft ) of een behoorlijke som geld besparen . zelf ff kijke wat het beste bij je past . aangezien de opslag dan intotaal bijna gelijk is moet je je afvrage of de snelheids winst jou het geld waar is . is dat niet zo oplossing 2 . jah wil je zeker snelheid dan zeker voor optie 1
succes

ik voel me lekkaah !!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou de 200 gb schijf dan voor mn spellen, progsels en grote opslag gebruiken. Dat lijkt me toch logisch? Ik krijg dat anders nooit op een 36 gb schijfje :9

2 Raptor schijven is wel het ultieme zo'n beetje qua snelheid, maar de prijs is ook hoger, dus ik denk dat de prijs/snelheidsverhouding dan wat naar benee gaat.

Correct me if i'm wrong.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:09
Déjà vu: [rml][ HDD] 1 x WD Raptor 74GB of 2 x DiamondMax 9 in raid-0?[/rml]

We gaan zo in de herhaling vallen, dus TS, volgende keer eerst ff zoeken :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, sorry, idd niet goed gezocht :/

Maarja, lijkt me overduidelijk nu dat het de Raptor combinatie wordt. Thnx tweakers voor het advies _/-\o_

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

offtopic:
zijn er ook recentere benchmarks van die raptor vs andere SATA schijven?
Ik las past dat er heel veel tegenstrijdige reviews zijn, en nu weet ik niet meer wat ik moet geloven.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Deze vraag is inderdaad vaker gesteld.

Hint: jaag éérst de topictitel van een nieuw aan te maken topic door de Search. Mocht je geen resultaten vinden en in de FAQ en allerhande informatiebronnen ook niks vinden, dan pas mag je een topic openen. Zie ook de tekst bovenaan in New Topic voor een samenvatting van hetgeen je minimaal moet kennen/doen eer je een topic opent.

[search=raid 0 of raptor] » 3e hit
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.