Hey mensen,
Ik moet voor school een cijferkaart maken waarbij de bedoeling is dat ik 3 kolommen heb voor cijfers. De 1e kolom telt 1x, de 2e 2x en de 3e telt 4x. Van al deze kolommen heb ik de gemiddelden in G3, M3 en S3 staan. Nu wil ik het gemiddelde van die 3 cijfers uitrekenen. Maar er mee rekening houdend dat S3 4x telt enzovoorts. De forumule moet ook werken als er maar 1 van de 3 gemiddelden is ingevuld.
Ik heb hiervoor de volgende (domme) forumule in elkaar geknutseld:
Bij voorbaat dank.
Koen Faro
Ik moet voor school een cijferkaart maken waarbij de bedoeling is dat ik 3 kolommen heb voor cijfers. De 1e kolom telt 1x, de 2e 2x en de 3e telt 4x. Van al deze kolommen heb ik de gemiddelden in G3, M3 en S3 staan. Nu wil ik het gemiddelde van die 3 cijfers uitrekenen. Maar er mee rekening houdend dat S3 4x telt enzovoorts. De forumule moet ook werken als er maar 1 van de 3 gemiddelden is ingevuld.
Ik heb hiervoor de volgende (domme) forumule in elkaar geknutseld:
Deze geeft echter altijd wat ik ook doe een error, iemand enig idee om deze formule te fixen ? ( Als ik het laatste stuk voor door 7 delen toevoeg accepteerd excel de hele formule niet. Iemand anders een idee voor een betere formule ?=ALS(AANTALARG(G3)+2*AANTALARG(M3)+4*AANTALARG(S3)=0;"";
ALS(AANTALARG(G3)+2*AANTALARG(M3)+4*AANTALARG(S3)=1;G3;
ALS(AANTALARG(G3)+2*AANTALARG(M3)+4*AANTALARG(S3)=2;M3;
ALS(AANTALARG(G3)+2*AANTALARG(M3)+4*AANTALARG(S3)=3;SOM(G3;2*M3)/3;
ALS(AANTALARG(G3)+2*AANTALARG(M3)+4*AANTALARG(S3)=4;S3;
ALS(AANTALARG(G3)+2*AANTALARG(M3)+4*AANTALARG(S3)=5;SOM(G3+4*S3)/5;
ALS(AANTALARG(G3)+2*AANTALARG(M3)+4*AANTALARG(S3)=6;SOM(2*M3+4*S3)/5;
"Error")))))))
Bij voorbaat dank.
Koen Faro