[Excel] Formule eigenwijs

Pagina: 1
Acties:

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:40
Hey mensen,

Ik moet voor school een cijferkaart maken waarbij de bedoeling is dat ik 3 kolommen heb voor cijfers. De 1e kolom telt 1x, de 2e 2x en de 3e telt 4x. Van al deze kolommen heb ik de gemiddelden in G3, M3 en S3 staan. Nu wil ik het gemiddelde van die 3 cijfers uitrekenen. Maar er mee rekening houdend dat S3 4x telt enzovoorts. De forumule moet ook werken als er maar 1 van de 3 gemiddelden is ingevuld.

Ik heb hiervoor de volgende (domme) forumule in elkaar geknutseld:
=ALS(AANTALARG(G3)+2*AANTALARG(M3)+4*AANTALARG(S3)=0;"";
ALS(AANTALARG(G3)+2*AANTALARG(M3)+4*AANTALARG(S3)=1;G3;
ALS(AANTALARG(G3)+2*AANTALARG(M3)+4*AANTALARG(S3)=2;M3;
ALS(AANTALARG(G3)+2*AANTALARG(M3)+4*AANTALARG(S3)=3;SOM(G3;2*M3)/3;
ALS(AANTALARG(G3)+2*AANTALARG(M3)+4*AANTALARG(S3)=4;S3;
ALS(AANTALARG(G3)+2*AANTALARG(M3)+4*AANTALARG(S3)=5;SOM(G3+4*S3)/5;
ALS(AANTALARG(G3)+2*AANTALARG(M3)+4*AANTALARG(S3)=6;SOM(2*M3+4*S3)/5;
"Error")))))))
Deze geeft echter altijd wat ik ook doe een error, iemand enig idee om deze formule te fixen ? ( Als ik het laatste stuk voor door 7 delen toevoeg accepteerd excel de hele formule niet. Iemand anders een idee voor een betere formule ?

Bij voorbaat dank.

Koen Faro

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-08 20:20
Hmm.

Kan je het gewenste resultaat ff visualiseren. Het ligt waarschijnlijk aan mij maar ik weet niet goed wat je wil.

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:40
Bedoeling is dat ik een gemiddeld cijfer van 3 gemiddelden krijg ( waarvan 1tje 1x meetelt, 1tje 2x meeteld en 1tje 4x meetelt). Dus BV Als ik gemiddeld een 6 voor mn SO's sta (1x tellend) en een 8 voor mn VSW's (2x tellend) en een 5 voor mn repetities( 4 x tellend) dan sta ik 6+(2*8)+(4*5)/7 dus gemiddeld een 6 ( uit mn hoofd gerekend ff snel :)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/36W3169FW442/picserver.png

(heb ff geen andere software dan paint momenteel :P :X )

F6: =((C5*C4)+(D5*D4)+(E5*E4))/SOM(C4:E4)

zo zou ik het doen :P

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-08 12:17
Ik zou beginnen met 2 kolommetjes: SOM en DELER:
code:
1
2
DELER = ALS(EN(NIET(ISLEEG(G3));G3>0);1;0)+ALS(EN(NIET(ISLEEG(M3));M3>0);2;0)+ALS(EN(NIET(ISLEEG(S3));S3>0);4;0)
SOM = (1*G3) + (2*M3) + (4*S3)

En ten slotte een kolommetje waarin je deze 2 getallen deelt.
Als dit werkt, kan je natuurlijk de formules combineren. Maar zo zie je tenminste waar het eventueel misgaat.

Houdoe

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Als je nou eens begint om al die "als " (Jakkie .. waarom niet engels!) statements eens ff in aparte cellen te stoppen.. te beginnen bij de laatste. Zo kun je de formule ontrafelen en kijken wanneer iets fout gaat (bij dit soort dingen moet je eigenlijk gewoon met VBA aan de gang eigenlijk maar goed). btw.. vaak is het probleem te vinden in de haakjes dan wel punt komma's...

• Werkbouwtuig
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je kan het ook gewoon anders doen:

gewoon nog een rij maken van cijfer x gewicht en dan die optellen en dat delen door de som van de gewichten (in dit geval 7)

Als je niet wilt dat dit zichtbaar is gebruik je gewoon een hulpwerkblad of maak je gebruik van hide.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-08 12:17
Werkbouwtuig schreef op 13 mei 2004 @ 09:54:
Je kan het ook gewoon anders doen:

gewoon nog een rij maken van cijfer x gewicht en dan die optellen en dat delen door de som van de gewichten (in dit geval 7)

Als je niet wilt dat dit zichtbaar is gebruik je gewoon een hulpwerkblad of maak je gebruik van hide.
Ja, dat is ook wat ik voorstel. Alleen (zoals ik begrijp van de topicstarter) moet er rekening gehouden worden indien een cijfer niet is ingevuld. Dan wordt de deler lager (logisch).

Houdoe

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
Hoi,

Met het voorbeeld van het werkblad van Lighteye kan je het volgende formuletje gebruiken:

=(C5*C$4+D5*D$4+E5*E$4)/(ALS(C5>0;1;0)*C4+ALS(D5>0;1;0)*D4+ALS(E5>0;1;0)*E4)

dan moet het werken,

nou succes
Pagina: 1