Toon posts:

dat kl**te netwerk ook altijd

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Heb m'n netwerk, op aanraden van velen hier, omgezet van IPX/SPX naar TCP/IP met tussenkomst van HUB.

Nu wil het echter zo zijn, dat met IPX/SPX (coax) ik overal bij kon komen, gedeelde mappen etc. maar met TCP/IP niet. Tevens ben ik mijn internetverbinding kwijt.\

Inmiddels heb ik via @home 2 ipadressen erbij gekregen, en ingevuld, maar internet werkt nog steeds niet, ook niet via de normale pc. Wat doe ik fout?

3 ip-adressen (opeenvolgend)
1 hub (aangesloten)
alles in zelfde domein, met zelfde gateway
Alles wat gedeeld moet zijn, is gedeeld.

In Netwerkomgeving zijn de pc's zelf wel te zien, maar ze zien elkaar niet.
Snap er niets van.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

waarmee deel je je verbinding?

Verwijderd

En als je IPX/SPX weer toevoegd? I.c.m. TCP/IP?

Verwijderd

Topicstarter
Hoezo verbinding delen. De hele handel zit op de HUB, heb precies gedaan wat de handleiding voor thuisnetwerk voorschrijft, dus verbinding delen hoeft niet.

IPX/SPX staat in alle pc's in netwerkeigenschappen, alleen niet meer geconfigureerd, daar de netwerkkaarten zijn vervangen door nieuwe die NIET coax ondersteunen

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Op woensdag 20 december 2000 11:07 schreef thorcom het volgende:
IPX/SPX staat in alle pc's in netwerkeigenschappen, alleen niet meer geconfigureerd, daar de netwerkkaarten zijn vervangen door nieuwe die NIET coax ondersteunen
Uhm, misschien een erg domme opmerking, maar heb je dan ook nog andere netwerkdrivers geinstalleerd?

Nog iets anders. Hoe ver kom je met ping of tracert?

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:37
Hij snapt er niet veel van.
IPX/SPX hoef je niet te configureren.
Als IPX/SPX in je netwerkeigenschappen staat, dan is het geinstalleerd.
IPX/SPX heeft niets met coax te maken.

IPX/SPX is een protocol, net als TCP/IP (een taal waarmee compu's tegen elkaar lullen)

coax en UTP zijn netwerkverbindingen.

Bijna ieder protocol kan op iedere netwerkverbinding.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Ik dacht dat je een Coax netwerk had liggen, verkeerd gelezen...

Maar goed, wat te doen:

Je instellingen nalopen dus.

Netwerkkaarten TCP/IP, IP adres checken.
PC1-3: 192.168.0.x (x in de range 1-3)
Subnetmasker: 255.255.255.0 of (255.255.0.0)

Check de netwerkgroep, geef ze allemaal dezelfde naam.

Zorg dat windows aanmelding aanstaat, en dat je bestandsdeling aanstaat.

En: gebruik geen cross UTP kabels, maar de normale....

Laat je internetdeling NIET via de hub verlopen, maar via de PC die staat aangesloten op het Internet! Die PC heeft dus 2 netwerkkaarten, een voor je lokale netwerk (met de instellingen als hierboven) en een netwerkkaart voor je kabelverbinding (staat beschreven in de handleiding van je ISP).

Voor Internet-sharing: WinGate, WinRoute, Sygate of iets dergelijks.

Verwijderd

Topicstarter
met ping of tracert krijg ik alleen een timeout.

Het is niet meer de bedoeling dat ik werk met een server, maar dat iedere pc afzonderlijk kan inloggen op het Internet, via Kabelmodem. Alle pc's hebben dus een eigen static IP-adres van @home, en hoeven dus niet in het netwerk gehangen te worden, anders deed ik dat wel via ipx.

En voor zover ik weet, werkt internet via tcp/ip en niet via ipx/spx

Internetverbinding share proggies, heb ik geprobeerd. een 10-tal. En geen enkele werkt.

Verwijderd

M.a.w: je hebt je kabelmodem aan je hub hangen?

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
doe ping 127.0.0.1 , als ie dan nog niks doet dan is je tcp/ip niet ok, opnieuw...

Verwijderd

Dan HEB je 3 IP's dan wil je die natuurlijk ook gebruiken! dan wil je niet via NAT natuurlijk...

Je moet gewoon op alle 3 de PC's die op internet komen zo'n IP geven die je hebt gekregen...dan zou het gewoon moeten werken volgens mij...let er ook op dat je DNS, Gateway, Netmask ed goed ingevuld heb...

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Laten we ff alle feiten op een rijtje zetten:
* Drie PC's zijn middels een UTP kabel verbonden aan een hub
* Op die hub zit ook nog een UTP kabel, die naar het internet gaat.
* Iedere PC heeft zijn eigen unieke IP adres
* Iedere PC heeft een correct ingevulde gateway adres.

Wat willen wij weten:
* heeft iedere PC heeft een correct ingevulde subnetmask?
* Kun je middels het ping commando het IP adres van de PC zelf pingen?
* Mocht dat werken, kun je dan het IP adres van 1 van je andere PC's pingen?
* Zo ja, kun je dan het IP adres van je gateway pingen?
* En als dat werkt kun je dan een internet IP adres pingen?

Verder begrijp ik, dat je door het overstappen van Coax naar UTP andere netwerkkaarten hebt geinstalleerd. Wat heb je daar allemaal voor gedaan? (stapsgewijs...)

Heal the internet ...

Verwijderd

Je moet op alle pc's natuurlijk precies dezelfde protocollen aan je netwerkkaart hangen. Dus niet pc1 met tcp/ip én ipx/spx en pc2 met tcp/ip én netbeui. Maar dat wist je al;)

Verwijderd

Topicstarter
1. ja
2. ja
3. nee
4. nee
5. nee

Stapsgewijs.

Alle bakken nieuwe netwerkkaart 10/100 3com
Alle bakken geformateerd en opnieuw ingesteld
Win2000pro, winME, win98
alle pc's ingesteld, met brief van @home
Alle pc's eigen ip met zelfde subnet, gateway, dns, proxy
pc's kunnen localhost wel pingen, elkaar niet.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op woensdag 20 december 2000 11:29 schreef Flippit het volgende:
Je moet op alle pc's natuurlijk precies dezelfde protocollen aan je netwerkkaart hangen. Dus niet pc1 met tcp/ip én ipx/spx en pc2 met tcp/ip én netbeui. Maar dat wist je al;)
[geheel off-topic]
Mare wat is het probleem dan precies hiermee?
Ik heb thuis een nog op IPX/SPX draaiend Novell netwerk en een op TCP/IP draaiend NT LAN. Niet alle PC's gaan naar de Novell bak dus werkt de ene helft met TCP/IP EN IPX/SPX en de andere helft met alleen TCP/IP. Werkt als een trein.
Verder maakt het natuurlijk geen f...bal uit of je TCP/IP i.c.m. IPX/SPX of DLC of NetBeui gebruikt. Maar dat ff terzijde
[/geheel off-topic]

Heal the internet ...

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Thorcom

Laten we dan eerst kijken of het aan de hub ligt.
Misschien is het handig om de UTP kabel van het modem direct in een PC te duwen en vervolgens de ping routine weer af te lopen.
Probeer dit ook ff op de andere PC's

BTW de kabels, die je gebruikt zijn toch wel gewone UTP kabels en niet stiekum cross cables?

Heal the internet ...

Verwijderd

Topicstarter
Als ik modem in pc druk, en de boel weer opnieuw configureer, dan werkt het wel.

Vervolgens terug naar hub, en opnieuw configureren, dan geen verbinding.

Hub geeft overigens wel aan, dat er 3 pc's en een netwerk verbinding is; lampjes branden en knipperen.

Kabels zijn normale UTP kabels, niet CL

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Opnieuw configuren:?
Wat heb je dan allemaal veranderd als je de boel herconfigureert?

Verder wil ik wel eens weten waarom je maar drie lampies op je hub ziet. De aansluiting van je modem zou OOK een lampie moeten laten zien...

Heal the internet ...

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Misschien een domme opmerking, maar moet je niet je MAC adres wijzigen bij @home als je via een andere netwerkkaart (of de HUB dus) het net op gaat.. Ik dacht trouwens ook dat je nooit zomaar je kabelmodem in een HUB kan proppen, heb je daar niet minimaal een router of switch voor nodig??
Ik zou toch gaan voor de opstelling met 1 PC als server!

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Topicstarter
hub geeft wel aan dat er 3 pc's zijn en ook lampje van internet doet het.

Met herconfigureren, winipcfg, alles vrijgeven en vernieuwen, dan pc opstarten en opnieuw proberen

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op woensdag 20 december 2000 11:52 schreef thorcom het volgende:
hub geeft wel aan dat er 3 pc's zijn en ook lampje van internet doet het.

Met herconfigureren, winipcfg, alles vrijgeven en vernieuwen, dan pc opstarten en opnieuw proberen
OK nu ben je me dus kwijt. Ik begrijp, dat je dus met WINIPCFG (of ipconfig /release en /renew) je IP adres regelt. Dat smaakt naar een DHCP server.
Uit je originele posting maak ik op, dat je drie statische IP adressen hebt gekregen van @home. Ikke niet meer snappe niet:?

Heal the internet ...

Verwijderd

Topicstarter
klopt, en dat is juist het maffe, als ik dit doe en pc opnieuw opstart, krijg ik direct een melding over dhcp-berichten, snap ik ook niet.

Heb 3 adressen toegewezen gekregen, en ingesteld

Verwijderd

Dan heb je toch echt verkeerd geconfigd...

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Nou het wordt steeds gekker en gekker.
Als je nou eens 1 pc aan je hub prikt en deze net zo instelt als wanneer je het modem direct aan je PC hangt, dan zou het dus moeten werken.
Misschien is het dan een idee om de tweede PC aan te sluiten/zetten en deze op dezelfde manier in te stellen. En uiteindelijk ook de derde.

Alleen pas je op deze manier niet de aan jou toegewezen IP adressen toe.

Als @home jou die vaste IP adressen heeft toegekend, lijkt het me ook verstandig om hun helpdesk te raadplegen, want dit probleem gaat mij nu ook ff boven mijn pet.;(

Heal the internet ...

Verwijderd

ff vraagje ??

heb je je HDD gedeeld en filesharing aanstaan ?? :Z

Verwijderd

Topicstarter
Gaat @home ook te ver, zij kunnen me niet helpen, snappen ze niet.

Maar daar zeiden zo ook al dat ik een Pentium pc nodig heb, en dat het met een AMD1ghz niet gaat werken

Verwijderd

Topicstarter
Alle hdd's zijn gedeeld, computers gedeeld
filesharing is ingesteld

Verwijderd

Toch vraag ik me af of jou opstelling uberhaupt wel gaat werken.

Mijn beleving is nog steeds dat een kabelmodem direct aangesloten op een hub geen werkend geheel gaat vormen...

Maar misschien zit ik er wel naast.

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou het niet kunnen werken.
Kabelmodem is in principe netwerk, dus als je die in een hub drukt en meerdere pc's aansluit, allemaal met zelfde domein/werkgroep naam, dan mag dat toch geen probleem zijn?

Verwijderd

Klopt in zoverre wel, zolang je een manageble hub hebt....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een wisecom HUB, kan het echter ook nog proberen met een CISCO 24ports ROUTER, hier heb ik alleen niet zoveel zin in, want dat ding kun je afzonderlijk instellen, en ik snap die handleiding niet. (is in het japs)

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op woensdag 20 december 2000 12:24 schreef Snuffie het volgende:

Mijn beleving is nog steeds dat een kabelmodem direct aangesloten op een hub geen werkend geheel gaat vormen...

Misschien is het toch het beste om 1 pc met twee kaarten uit te rusten en middels een internet-share programma, de andere PC's te laten surfen.
Programma's:
*MicroSoft Proxy Server
*Sygate
*Winroute
*WinGate
*en nog veel meer...

Heal the internet ...

Verwijderd

Topicstarter
ben op dit moment inmiddels op het punt aangeland, dat ik inderdaad een server gewoon wil gaan laten draaien.
Heb mijn oog laten vallen op mijn oude 386xs25mhz met hdd van 40 mb. Hier wil ik linux op zetten.
Heb alleen maar 4mb intern op dit gebakje, heeft iem. misschien nog meer liggen, wat ik voor weinig kan overnemen?
Of werkt het ook met 4mb?

Verwijderd

Dan print je de handleiding van die Cisco toch even uit via de website van Cisco.... :Z

Dat is nog wel het minst moeilijke wat je kan doen lijkt me, en met een router krijg je de handel 100% zeker voor elkaar!

Verwijderd

waarschijnlijk kom je met alle pc wel het internet op.

Maar aangezien @home het subnet heeft dicht getimmerd kan je niet intern bij je pc'tjes komen, oplossing is via route add even een route bouwen zodat je wel bij elkaar kan komen

route add <ip addres> <gateway> (je kan evt nog voor de gateway het subnetmask plaatsen)

als je dit dan in een batch filtje zet die je met windows laat opstarten moet het werken

batch file ziet er dan +/- zo uit

voorbeeld voor comp -a

route add ***.***.***.1 ip-adress -b comp
route add ***.***.***.1 ip-adress -c comp

bij je c comp

zet je de ip-gegevens van a en b er in.

Dit zou moeten werken

Verwijderd

Topicstarter
Zal het vanavond ff proberen

Verwijderd

Wij hebben hier ook een intranet met kabelmodem. Gewoon naar de HUB, nix serveronzin. Dat werkt alleen maar omslachtig omdat altijd 1 pc aan moet staan. (Het kan nl. heel goed zonder server)

Ik snap niet dat je ip-adressen hebt gekregen, wij moesten die opgeven.
Maar probeer eerst het intranet op te zetten, dan kabelmodem eraan en het loopt al direct als je adressen goed zijn ingesteld. Ben je niet vergeten dat je alle protocollen DUBBEL moet hebben? 1tje waar je netwerkkaart type achter staat en nog 1 die er in staat. Installeer gewoon alle protocollen en adapters (MS clients/protocols is genoeg, novell etc. is overbodig)

Verwijderd

Je moet je kabelmodem natuurlijk _niet_ rechtstreeks aan je hub gaan hangen!!

pc1-> kabelmodem eraan, die heeft internet. in pc1 nog een nic stoppen en die op je hub dauwen en configgen (ip 192.168.0.1 subnetmask 255.255.255.0 verder alleen werkgroep en bestand en printerdeling aanzetten)
pc2->netwerkkaartje instellen(ip 192.168.0.2 subnetmask 255.255.255.0 en gateway 192.168.0.1 en dns zoekvolgorde 192.168.0.1 en host bla en domein athome.nl ofzo. natuurlijk in dezelfde werkgroep als pc1 en ook bestands en printerdeling aanzetten).
dan als laatste ff een proxy installeren (of gewoon ICS aanzetten in win98se of hoger)

KLAAR

En als dat niet werkt, dan doe je iets niet goed, want dit hoort gewoon te werken

• llevering
  • Laatst online: 19-08 13:56
Volgens mij heb jij een fout gemaakt! De kabel tussen het kabelmodem en de hub is crosslink en dat moet een gewone zijn! Want normaal gesproken is er alleen maar contact tussen het kabel modem en 1 computer en dus is crosslink vereist maar als je via een hub werkt dan moet geen crosslink zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de handleiding die op de site van @home staat, moet ik de modem direct aan de hub hangen en vervolgens de pc's ook aan de hub hangen, alles configureren op @home en dan zou het werken.

Laat ik alles lopen zoals hierboven aangegeven, dan werkt er veel, alleen mijn netwerk is dan 100% down en mijn internet 10000% down.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Hoezo verbinding delen. De hele handel zit op de HUB, heb precies gedaan wat de handleiding voor thuisnetwerk voorschrijft, dus verbinding delen hoeft niet.
Surfen in offline modus? :?

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 21:59

Macros

I'm watching...

Zal ik ook gelijk effe mijn mening geven:
Wij hebben:
- Een 100mbit switch (HUB werkte ook).
- Elke PC in de switch/hub heeft een statisch ip adres gekregen van bART/UPC.
- Die PC's staan hetzelfde ingesteld als het een normale kabelmodem <-> PC connectie zou zijn.
- Lampje tussen kabelmodem en switch/HUB brand ook gewoon.
- Als de kabel van de modem gewoon in een PC zou douwen dan werkt het ook.

Het enigste wat ik niet meer weet, ofdat er nu een cross of een normale kabel tussen de HUB en de modem zat, mijn guts fealing zegt een cross.
Maar check het gewoon, werkt een crosslink kabel tussen HUB en modem niet (check lampjes), neem dan een normale.

Tegenwoordig hebben we een gateway/DHCP servertje (linux). En dat loopt veel lekkerder.
Op een vage manier is de verbinding veel beter als je een gateway gebruikt ipv. alles direct via HUB/switch.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

Op woensdag 20 december 2000 15:05 schreef llevering het volgende:
Volgens mij heb jij een fout gemaakt! De kabel tussen het kabelmodem en de hub is crosslink en dat moet een gewone zijn! Want normaal gesproken is er alleen maar contact tussen het kabel modem en 1 computer en dus is crosslink vereist maar als je via een hub werkt dan moet geen crosslink zijn.
je moet je modem in de UPLINK van je hub prikken... kijk maar in je handleiding. Volgens mij gaat het dan wel werken... 8-)

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 19:15
Kun je anders een printje van je ipconfig hier neer plakken? gewoon een screenshot van winipcfg zasl voldoen....

Verwijderd

Topicstarter
Heb op m'n dooie gemak alles nog eens helemaal opnieuw ingesteld, dus het complete netwerk opnieuw aangesloten en protocollen opnieuw ingesteld. Kabelmodem nog niet aangesloten, maar alleen geprobeerd om de pc's te vinden in het netwerk, maar 'kzie ze niet, kan alleen de localhost pingen, maar verder krijg in een timeout.

Pc's zitten allemaal op zelfde werkgroep/domein. Dus zouden ze elkaar toch moeten zien?

Waar gaat het dan fout? Of is mijn HUB verrot?

• thorretje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-03 22:52
Jongs, ik ben erachter.

Mijn hub is kapot

• Bart-01
  • Laatst online: 21-08 19:00
Probeer een je kabelmodem in de uplink port van je hub te stoppen, werkte bij mij, pas toen ging het lampje op de hub branden (en op mijn modem dat hij een netwerk zag, is een com 21)

Do as I say, don't do as I do.

• thorretje
heb ik gedaan, lampje van uplink gaat niet branden, er is geen netwerk activiteit, en netwerkpc's zien elkaar nog, terwijl alles wel goed is geconfigureerd.

Heb hub aangesloten bij iemand anders op een goed werkend netwerk, eenvoudig de hub verwisseld, en ook daar was geen netwerkactiviteit, dus is mijn hub verrot

• $n@p$hot
  • Laatst online: 22:23
Als je alle pc's rechtstreeks via de hub aan internet hangt, heb je dan niet de kans dat iemand van buitenaf je netwerkshares gewoon kan zien en kan inloggen. Ik heb namelijk zelf internet via de kabel en ik heb mijn bestands en printerdeling van de netwerkkaart uitgezet, maar nu heb ik van de week zo'n online testje gedaan en die zegt dat mijn netbiospoort nog wagenwijd openstaat. Iemand een idee hpoe ik dit kan oplossen? Ik draai WinME

• thorretje
firewall installeren

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Neem geen statische Ip's, maar deel gewoon Ip's uit met een DHCP server. Vervolgens geef je de twee pc's die je op @home wilt een statisch IP (die twee ip's mogen dus niet door je DHCP server worden uitgedeeld)

Bovendien: je wilt toch niet zeggen dat je @home nog meer geld hebt gedoneerd door voor een tweede IP te betalen :'(

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Verwijderd

Op woensdag 20 december 2000 12:24 schreef Snuffie het volgende:

Dit had ik ook inged8te
je kan nog proberen je KM te resetten. :)
Pagina: 1