Toon posts:

[Access] Ik BLIJF typen zeg!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een access database gemaakt, die bestaat uit 9 tabellen. het sleutelveld is in elke tabel het id-nummer.
Ik heb ook 9 formulieren gemaakt, maar als ik van 1 patient alle gegevens moet invoeren, moet ik 9x zijn id-nummer moeten invoeren! Ik heb er een-op-veel relatie gemaakt tussen al die tabellen, maar hoe krijg ik het voor mekaar om als ik in formulier 1 een patient invoer, hij ook gelijk in alle andere tabellen een leeg record heeft?

Verwijderd

door bij relationships te dubbelklikken op de relaties tussen de tabellen, en vervolgens cascade update en cascade delete aan te vinken

Verwijderd

Topicstarter
helaas, dit helpt niet. als ik in formulier 1 een nieuwe record heb aangemaakt en ingevuld staat er in tabel 3 niet automatisch een nieuw record met hetzelfde ID bij.
Ik heb een een-op-een relatie met relationele intergriteit en de 2 hokjes eronder ook aangevinkt.
Ook na wat proberen met dat join-type lukt het niet...

ik snap er niks van, dit is toch precies het idee van dat hele relatie-gezeik?

Verwijderd

hoe voer je je waardes in? Via forms of rechtstreeks in de tabellen? Als je zelf rechtstreeks in tabellen in gaat invoeren, moet je niet van Access verwachten dat hij integriteit gaat bewaken

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Ga werken met subforms bijvoorbeeld.

De relaties moet je leggen met de sleutel....

Dus Tabel 1 heeft als sleutel ID, dan moet er in Tabel 2 een ID bestaan. De tabellen moet je dan koppelen tussen deze ID's. Integriteit afdwingen....goed letten op het veldtype. Nou dan moet je opweg zijn.

Anders is een boekje kopen voor Access misschien een optie?

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

Ik denk dat je aan je form waarop je de patient aanmaakt, een stukje code moet plakken wat de records in de andere tabellen aanmaakt.

Overigens moet mij van het hart, dat je datamodel hoogstwaarsch. niet klopt. Als je van tevoren al weet dat bij elk record uit de patiententabel ook 1 record uit een andere tabel hoort, dan hadden die gegevens in 1 tabel moeten staan.

• TheXception
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mij volledig aansluitend bij De Generaal en Cheese_man toch nog één extra vraag:

Waarom altijd direct een record aanmaken in alle 9 tabellen. Je zegt zelf al dat je wilt dat ie lege records aanmaakt? 8)7

Volgens mij alleen aanmaken indien er ook daadwerkelijk wat wordt toegvoegd, maar zie daarvoor het datamodel en de subforms... :X zoals De Generaal en Cheese_man ook al opmerkten.

"It's better to burn out, than to fade away"

Verwijderd

Topicstarter
ik zal even proberen te antwoorden op al jullie vragen:

ik voer data in in 9 overeenkomstige formulieren

ik had eerst 1 tabel gemaakt, maar mijn begeleidster is 1 van de 6 kindercardiologen die de database gaan gebruiken, en die willen dat doen door de tabellen te openen. Op haar verzoek heb ik dus die ene tabel opgedeeld in 9 andere tabellen

ik wil niet perse een lege record in alle tabellen, maar ik wil dat ik bijv met een druk op de knop een nieuw record kan aanmaken met als id-nummer hetzelfde ID als het vorige formulier gebruikt werd.

ik heb relaties gelegd en integriteit afgedwongen, dus dat is het niet. Ook heb ik een handleiding (die helaas geen uitkomst biedt)

ik begrijp niet helemaal wat jullie bedoelen met subforms trouwens...

maargoed, ik kan ook gewoon copy-pasten, het is alleen niet zo'n mooie oplossing!

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 11:55:
ik had eerst 1 tabel gemaakt, maar mijn begeleidster is 1 van de 6 kindercardiologen die de database gaan gebruiken, en die willen dat doen door de tabellen te openen. Op haar verzoek heb ik dus die ene tabel opgedeeld in 9 andere tabellen
Foei! Je gebruker mag helemaal niet bepalen hoe je de dingen techinsch implementeert! :P
Kun je niet gewoon terug naar 1 tabel met daarop 9 views?
Dan heb je altijd al je kolommen beschikbaar, maar je kunt de gewenste rapportage (en updates als dat nodig is) via de views doen.

Het is logisch dat Access niet automatisch een regel aanmaakt in de afhankelijke tabel, want het is relationeel onjuist om een rij te maken voor gegevens die niet bestaan.

In deeze zin staan drie fauten

• TheXception
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 11:55:
ik begrijp niet helemaal wat jullie bedoelen met subforms trouwens...
maargoed, ik kan ook gewoon copy-pasten, het is alleen niet zo'n mooie oplossing!
Misschien eerst eens een boek over Access kopen? :Y) Subforms is DE manier om zaken aan elkaar te koppelen die niet in één tabel zitten.
ik heb relaties gelegd en integriteit afgedwongen, dus dat is het niet. Ook heb ik een handleiding (die helaas geen uitkomst biedt)
oplossing!
Ben wel benieuwd hoe je de relaties hebt gelegd... Door relaties te leggen maak je nml. niet meteen records in die tabellen aan. Je koppelt ze alleen maar. Daar kun je in je subform ook weer op verder borduren...

"It's better to burn out, than to fade away"

Pagina: 1