Twijfelen tussen Iiyama en Samsung TFT!

Pagina: 1
Acties:

• rick85
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-08 01:15
Hoi ik ben al een aantal maanden aan het kijken naar een nieuwe monitor. Eerst dacht ik een 19" CRT te kopen maar aangezien ik daar niet genoeg ruimte voor heb op mijn bureau heb ik besloten om een 17" TFT aan te schaffen.

Mijne keuze is na heel veel reviews ed. lezen gevallen op de:
Afbeeldingslocatie: http://www.beareyes.com/2/lib/200309/29/283/samsung.jpg%20+%20http://www.beareyes.com/2/lib/200309/29/283/samsung.jpg
Samsung 172X

Zichtbaar: 17"
Pixel Pitch: 0.294mm
Helderheid: 270cd/m²
Contrast Ratio: 500 : 1
Inkijkhoek (H/V): 160° / 140°
Response Tijd: 12ms
Interface: Analog / Digital
Horizontale Frequentie: 30 ~ 80 kHz
Verticale Frequentie: 56 ~ 75 Hz
Bandbreedte: 135MHz
Maximum Resolutie: 1280 x 1024

Prijs: €503,00 PRICEWATCH

OF

Afbeeldingslocatie: http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2003/0804/iiyama_2.jpg%20+%20http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2003/0804/iiyama_2.jpg
Iiyama Prolite E431S-B

Zichtbaar: 17"
Pixel Pitch: ???
Helderheid: 250cd/m²
Contrast Ratio: 450 : 1
Inkijkhoek (H/V): 140° / 140°
Response Tijd: 16ms
Interface: Analog / Digital
Horizontale Frequentie: 24 ~ 80 kHz
Verticale Frequentie: 56 ~ 75 Hz
Bandbreedte: ??? MHz
Maximum Resolutie: 1280 x 1024

Prijs: €448,00 PRICEWATCH

Op tweakers heb ik al veel gelezen over deze twee monitoren, waaronder veel slechte reacties over de 172X. Maar er zijn veel tegenstrijdige reacties dus ik zie door de bomen het bos niet meer!

Wat ik het meeste doe op m'n pc is gamen dus hij moet een goede refreshrate hebben, wat ik begrepen heb is dat 16ms genoeg is om het allemaal vloeiend te laten lopen.

De 2 monitoren hebben een iets verschillende inkijkhoek..maar dit maakt niet uit want ik zit altijd recht voor mijn monitor.

Wat een must is voor de uiteindelijke keuze is dat die moet kunnen functioneren op een resolutie van 1280x1024 op 75Hz.

Mijn laatste vraag is wie van de 2 leveranciers de beste dode-pixel-garantie heeft, en ALS ik een dode pixel heb, moet ik dan aankloppen bij de leverancier of bij de producent??

Dus wie kan mij helpen bij het maken van deze keuze. Ik nl. geen aankoop van min. €450,- doen waar ik later spijt van heb!

Alvast bedankt!

Rick

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ikzelf heb sinds een ruime maand de Iiyama op m'n bureau staan, en gamen gaat perfect erop. Nog geen ghosting gezien.
Max refresh is 75Hz tegenover de 83Hz van de 172X.

De winkel (EMPC) waar ik 'm kocht gaf een 8dagen pixelgarantie. Indien je bij een webshop koopt heb je sowieso het recht om binnen 8 dagen zonder reden retour te sturen. Maar daar loopt(liep) ook nog ergens een draadje over.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-07 12:18

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Specs van de samsung lijken beter..... en ik zou sowieso 100% pixel garantie afsluiten ook al heb je 8 dagen om retour te sturen. op 500 euro is die pixel garantie ook niet echt een hoog bedrag meer!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12

timovd

Voorsprong door techniek

samsung heeft in de praktijk de beste prestaties en kwaliteit. De TFT's van IIyama zijn zeker niet zo goed als de CRT's.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Samsung levert standaard dode pixels op haar TFT's zo lijkt het onderhand naar de verschillende ervaringen die ik lees. Ik zou hoe dan ook voor de Iiyama gaan waar de statistieken nogal wat vriendelijker over zijn.

Het beeld van de 172x is trouwens wel super.

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

D'er is al een hele topic over de Samsung 172x hier: [rml][ Ervaringen] Samsung SyncMaster 172X 17" TFT - deel 2[/rml]/ .

Kan je rustig nalezen. In het algemeen is de 172x veel en veel beter dan de Iiyama. Samsung had wel problemen met de kwaliteit, en nu is het scherm bijna nergens te halen, overal is het in bestelling. Ik zelf wacht ook al weer 2 weken. Sluit in ieder geval een dode-pixel garantie af, want je wilt niet zo'n dure scherm met dode pixels hebben.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• Appelsap
  • Niet online
Ik heb de Iiyama E431, en heb inmiddels ook de 172x van Samsung gezien. Ik zou die laatste kiezen.
- Qua spellen spelen zijn de monitoren vergelijkbaar, op allebei goed te doen.
- Wat beeld kwaliteit betreft is de 172x duidelijk superieur, en wat kijkhoek betreft ook. Ook al zit je er in principe recht voor, als je er langs loopt of als je opstaat of gaat zitten, zie je bij de E431 duidelijk contrast verschil. Ik vond dat bij de 172x kleiner.
- En het design van de 172x is van Porche. Wie wil er nou geen Porche op z'n bureau? :P

Dus, als je t kan betalen, zou ik de 172x nemen. Wel een pixelgarantie erbij, want juist die 172x heeft nogal ns dooie pixels.

• rick85
hmm..bedankt voor de vele reacties!

Ik heb besloten dat ik de Samsung 172X wil, maar ik weet niet waar ik 'm moet kopen. Ik kan 'm bij de dealer kopen voor €505,00.. goedkoper dan de pricewatch-shops. Alleen heb ik dan alleen de garantie van samsung en die is niet zo best.

Ik heb gelezen dat een aantal mensen bij Euromaxi hebben besteld met daarbij de pixel garantie. Alleen....zij geven weer geen garantie op sub-pixels..alleen op hele pixels.

Dus mijn vraag is: weet iemand een winkel waar ze garantie geven/verkopen op hele pixels en sub-pixels??

Thnx! Rick

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 13:46
Als je voorheen een CRT was gewend, dan ga je er toch zowiezo enorm op vooruit. Je moet het eens van een andere kant bekijken, en niet alleen maar zorgen maken over of je er niet ontevreden over word in de toekomst. Het zijn bijde super monitortjes, en natuurlijk zullen er mensen bij zitten die er ontevreden over zijn, maar die blijf je altijd houden.. Mijn advies is daarom, koop de monitor die je het mooitste vind. (In mijn geval zal dat de Iiyama zijn :P)

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook bij de dealer vragen om het scherm uit te pakken en aan te sluiten. Zodat je voor aanschaf kan zien of er dode (sub)pixels in zitten. Een winkelier moet in principe aan dit verzoek voldoen.

• rick85
@ Sluuut

Ik wil gewoon voor 500 euro een perfecte monitor hebben zonder dode (sub)pixels. Daarom zoek ik zoveel mogelijk opties. De monitor die ik het mooist vind is de Samsung 172x, dus dat wordt ie. :)

@ Herculus

Sorry, net het verkeerde woord gebruikt, ik kan die monitor direct kopen bij de groothandel. Helaas hebben zij alleen de standaard samsung garantie. En dat steld dus niet veel voor.

Iemand nog suggesties?

alvast bedankt,
Rick

• Appelsap
  • Niet online
Rick85 schreef op 13 mei 2004 @ 11:21:
Sorry, net het verkeerde woord gebruikt, ik kan die monitor direct kopen bij de groothandel. Helaas hebben zij alleen de standaard samsung garantie. En dat steld dus niet veel voor.

Iemand nog suggesties?
a. kopen bij de groothandel = weinig betalen met veel risico;
b. kopen bij een winkel met pixelgarantie = meer betalen voor geen risico.

De suggestie is: maak een keuze. Hoe belangrijk is het zeker weten dat je een scherm krijgt zonder hot- of dooie pixels voor je? Is het je die extra euro's waard? Of hou je van een gokje?

Dat kunnen wij niet voor je invullen. Succes.

Verwijderd

- En het design van de 172x is van Porche. Wie wil er nou geen Porche op z'n bureau? :P
Ben ik nou de enige die de 172x qua uiterlijk net een uit de kluiten gewassen notebook scherm vind? Plak er een toetsenbord aan vast en je kunt zo de trein in. :) Vind de antraciet/zilveren 431s stukken mooier (de zwarte 431 vind ik minder). Maar ja, blijft persoonlijk.

(moet wel zeggen dat ik de samsung in het echt nog niet gezien heb)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2004 16:35 ]

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:42

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik heb hier achter beide schermen gezetten maar ik moet zeggen de samsung is toch echt beter met het beeld, ook is het scherper dan de iiyama en dat was nog maar met analoog aansluiting. Persoonlijk zou ik gewoon bij een winkel wat 0-pixel garantie heeft gaan kijken voor beide maar ik denk niet dat je teleurgesteld word met de samsung als die geen dode pixels heeft.

-Te huur

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-06 08:50

blizt

Wannabe-geek

Misschien nog een leuk draadje voor je: Dode pixels en garantie's...

United we stand, and divided we fall

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:44
Ik heb de Iiyama e431 S(ilver) en ben er super tevreden over,
Ik heb hem bij de MyCom gehaald en daar zit gewoon een niet goed,geld terug garantie op.. ook voor dode subpixels dus :)

• rick85
OKeej gister m'n monitor gekocht: de Samsung 172X !! Echt super mooi issie! Helaas 1 dode pixel maar gelukkig zit ie ver naar links. Ofja de subpixel is kapot want hij blijft constant rood.

Verders is het een TOPscherm, totaal geen last van ghosting oid, super relaxed voor m'n ogen. Draait gewoon 1280x1024 op 75hz.

Echt een superkoop!

Thnx voor alle replies,

Greetz Rick
Pagina: 1