format.com van 95 verouderd?

Pagina: 1
Acties:

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-08 18:52
Mn HP Omnibook 2000 (laptop, 133Mhz, 80mb, 2gb) is inmiddels alweer een halve dag en vanacht bezig geweest om zijn schijfje te formateren. Vanochtend was hij dan aangekomen op sector 24373... niet erg ver dus.

De schijf zit proppie vol bad-sectors welke format.com trots probeerd te repareren, maar wat hem toch niet gaat lukken. Hoe voorkomt ik dat format zolang op de slechte sectoren blijft hangen? En kan ik ervan uit gaan dat die sectoren niet worden gebruikt om XP op te installeren als ze gemarkeerd staan als beschadigd? Of moet ik zelf een paritie zien te maken welke zich om die slechte sectoren wringt?
En zo ja, wat ik daarvoor de makkelijkste methode?

Heb ik iets aan partition magic?
Ik heb momenteel dus alleen de beschikking over een half geformateerde schijf, en een windows95 bootfloppy (waarmee ik mn CD kan benaderen, de laptop kan nl. niet booten van CD). Hoe voorkom ik dat ik weer, net als de vorige keer, 3 dagen moet wachten tot het formateren is voltooid?
En zit er een verschil in snelheid tussen format.com uit '96 en die van mn XP-cd?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Probeer anders een een recentere format, van win98 bijv.
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

frickY schreef op 12 mei 2004 @ 14:35:
Mn HP Omnibook 2000 (laptop, 133Mhz, 80mb, 2gb)
Ga je hier XP op installeren?

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 07:26
Inderdaad, gebruik een zo nieuw mogelijke format. Desnoods eerst opstarten via je je WinXP cd, en dan op repareren of herstellen (oid) klikken. Dan kom je in een soort DOS-omgeving terecht. Probeer daar eens format te gebruiken anders.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:04

bonzz.netninja

Niente baffi

TRON schreef op 12 mei 2004 @ 14:57:
Inderdaad, gebruik een zo nieuw mogelijke format. Desnoods eerst opstarten via je je WinXP cd, en dan op repareren of herstellen (oid) klikken. Dan kom je in een soort DOS-omgeving terecht. Probeer daar eens format te gebruiken anders.
lezen :)
(waarmee ik mn CD kan benaderen, de laptop kan nl. niet booten van CD).

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• frickY
Jup, daar wil ik XP op draaien.
XPpro heeft minimaal 64MB nodig om te draaien, en ik heb t ook anderhalf jaar vol tevredenheid op mn 233Mhz gedraait. Gewoon alle overbodige services disabled en visualisaties onder NAP.. dan draait t best lekker ;)

Booten van CD lukt dus niet, en kon geen DOS-versie van format vinden op de XP CD. Ik moet booten van floppy, en vervolgens d:\i386\winnt.exe, maar deze blijft halverwege hangen bij het kopieeren van bestanden. Ik gok vanwege de vele bad-sectors.

Hoe zorg je dat je paritie geen bad-sectors meer bevat?
Ik zal vanmiddag eens de format van mn 98se CD proberen...

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
XP zonder alle ongein is gewoon WIN 2K. Waarom probeer je die niet even? Die heb ik trouwens zelf eens getest op een p200mmx 64mb. En het zuigt verschrikkelijk. Weet je het echt zeker?

En de format.com van win95/dos 7 werkt gewoon prima hoor. Volgens mij kun je beter op zoek naar een nieuwe harde schijf voor je laptop. 2gb voor xp is ook niet echt aan de ruime kant. Zeker als je niet wilt tekstverwerken in wordpad.

[ Voor 41% gewijzigd door Noork op 12-05-2004 15:08 ]

• frickY
Buiten dat ik w2k niet heb, ben ik er ook niet echt dol op. Als Os op een werkstation in een netwerk met domein is het toppie, maar als los werkstation vind ik t maar prut. Dan toch liever een 'gestripte' XP. zonder alle nodige dingen is dat ook prima rond de 600mb te houden.
Verder zal ik de laptop gaan gebruiken als digitaal fotolijstje, en niet als werkstation. Enige wat hij dus gaat doen is random fototjes full-screen weergeven

Ik rende met google net tegen een tooltje van Symantec aan, GDisk. Op hun pagina beweren ze dat de FDisk geleverd met win95 nogal wat onplezierige bugs heeft. Zal dus sowieso ook even mn partitie weggooien en opnieuw maken met GDisk, misschien dat dat ook helpt

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
frickY schreef op 12 mei 2004 @ 15:15:
Buiten dat ik w2k niet heb, ben ik er ook niet echt dol op. Als Os op een werkstation in een netwerk met domein is het toppie, maar als los werkstation vind ik t maar prut. Dan toch liever een 'gestripte' XP. zonder alle nodige dingen is dat ook prima rond de 600mb te houden.
Verder zal ik de laptop gaan gebruiken als digitaal fotolijstje, en niet als werkstation. Enige wat hij dus gaat doen is random fototjes full-screen weergeven

Ik rende met google net tegen een tooltje van Symantec aan, GDisk. Op hun pagina beweren ze dat de FDisk geleverd met win95 nogal wat onplezierige bugs heeft. Zal dus sowieso ook even mn partitie weggooien en opnieuw maken met GDisk, misschien dat dat ook helpt
Ja fdisk van win95/dos zuigt verschrikkelijk. Beter een andere gebruiken, mijn favoriet blijft altijd nog ranish. Ik geloof dat deze ook kon formateren.

Verwijderd

In NT en w2k kon je , op een geinstalleerd systeem , boot floppies aanmaken. Ik neem aan dat dit ook nog in XP bestaat. Je start dan de setup vanaf floppy, en de XP install kan de schijf formateren.
Gezien de conditie van je HD zou ik die hardware overigens afdanken...

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-08 19:03
format c: /q ?? :)

• Rudi_K
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-08 16:41
Met z'n brakke schijf zal windows nooit goed lopen.
Windows XP op een 133 loopt zowiso niet, Ik had het eerder op een 233 MMX maar dat liep zo slecht dat ik het er binnen 1 dag maar weer van af had gehaald.

• frickY
Ik heb anderhalf jaar vol plezier XP-pro op een P2 233Mhz MMX gedraait. Deze had dan wel iets meer ram als dit laptopje; 512, maar toch.

Tis maar net wat je allemaal van je pc verwacht, van mij hoeft t allemaal niet zo snel :)

Ik heb hier nog een paar andere laptop hdtjes liggen, maar die zijn er allemaal ongeveer even slecht aan toe. Dit is puur voor een plezier projectje, en ben dus niet van plan geld uit te geven.
Toevallig gister een Compaq armada overleden op mn werk, misschiien dat ik die 10gb schijf los kan frutsellen. Maar anders zal ik toch echt met die schijfje verder moeten.

Kan een low-level format iets tegen bad-sectors helpen?

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-08 19:58
Je kan proberen om Killdisk te gebruiken, dit is een low level format util.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en anders ...

gewoon partitie wegmieteren. en xp zelf z'n partitie laten aanmaken/partitioneren/formateren. een veel nieuwere format kun je niet gebruiken.

een 133 heeft ook nog geen mmx enzo .. dat word toch afzien vermoed ik .. maar he! wtf gewoon lekker proberen ;) (zou ik ook doen, ook als is het om te zien hoe het zich houdt)

Iperf

• frickY
Ook geprobeerd.
Setup begint dan alleen te mekkeren dat ie zn swap niet kwijt kan.

Draai momenteel GDISK. Die is in de afgelopen 15minuten verder dan FDISK de afgelopen 20uur. Gaat dus een stuk beter.

Maar volgens mij zie ik iets over het hoofd. Stel ik wil perse een NTFS partitie (door XP setup aangemaakt). Zou ik dan iets van een ram-drive moeten maken om setup mee te laten werken oid??

Killdisk ziet er aggresief uit :) Maar is dit een LL-format tool? En kan dat me van mijn badsectors afhelpen?

[ Voor 13% gewijzigd door frickY op 12-05-2004 19:15 ]

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:51

Duinkonijn

Huh?

frickY schreef op 12 mei 2004 @ 19:13:
Ook geprobeerd.

Draai momenteel GDISK. Die is in de afgelopen 15minuten verder dan FDISK de afgelopen 20uur. Gaat dus een stuk beter.

Maar volgens mij zie ik iets over het hoofd. Stel ik wil perse een NTFS partitie (door XP setup aangemaakt). Zou ik dan iets van een ram-drive moeten maken om setup mee te laten werken oid??

Killdisk ziet er aggresief uit :) Maar is dit een LL-format tool? En kan dat me van mijn badsectors afhelpen?
je kan gewoon fat nemen. en na afloop op de prompt convert.exe starten.

daarna is hij gewoon ntfs

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• frickY
Tging me er niet om dat ik perse NTFS wou.. maar t lijkt me dat dat mogelijk moet zijn. Het lijkt me dat, zelfs wanneer je van floppy boot, je gewoon in de mooie XP-setup-GUI moet kunnen aangeven op welke partitie met welk bestandssysteem je je instal wilt doen :?
Een ramdisk is toch een virtuele-schijf die ramgeheugen gebruikt? Heb ik die niet nodig om setup in te laden en mijn harde schijf te partitioneren met XP-setup?
Hoe ik het nu doe kopieerd setup namelijk tijdelijke bestanden naar C, waardoor die niet meer aan te passen is tijdens setup.

GDISK heeft een nieuwe partitie gemaakt en geformat als FAT32. Probeer nu nog eens XP-setup te draaien. Kijken of hij er nu meer zin in heeft.

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-07 20:11
FF volledig offtopic, maar misschien heb je er wat aan. HDD regenerator. zie http://www.dposoft.net. Ik had een western digital met 60 bad sectors. Tooltje een nachtje laten draaien en hij doet het weer als een zonnetje.

• frickY
Mwah, zo offtopic is het niet. Het gaat er in principe om om XP op dit schijfje met maanlandschap aan de praat te krijgen :) Zal eens kijken of ik er wat aan heb
XP Setup:
The [Files] section of the Setup information file is not present or is corrupt. Contact your system administrator.

Setup cannot continue. Press ENTER to exit.
8)7

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

frickY schreef op 12 mei 2004 @ 19:13:
Ook geprobeerd.

waar start je dan van op ...
van je cd bootflop

of druk je op install van je cd vanuit iets anders ?

booten met de cd of de 6 xp bootfloppen moet normaliter werken. dus ook met een niet gepartitioneerde disk

Iperf

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Op school hadden we XP op een Dual P1 133MHz gezet met 512Mb RAM, het werkte serieus niet! Het opstarten duurde ongeveer 20 minuten waarna het openen van Deze Computer al een wachttijd van 7 à 8 minuten opleverde. Dat is niet fijn. Een schijf van 2Gb is ook erg krap, met zo weinig geheugen gaat dat ding gigantisch swappen. Ook is de helft van de clusters niet bereikbaar waardoor je nog minder schijfruimte overhoudt.

[ Voor 29% gewijzigd door AtleX op 12-05-2004 20:03 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Laat Windows XP vallen, pak gewoon een graphics viewer voor DOS, zoals http://koti.mbnet.fi/lonnberg/JPEGView.html deze

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Coju
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom neem je niet gewoon Windows NT4, als je onder geen voorwaarden 95 wilt draaien. Windows XP lijkt me iets te ver gegrepen voor een 133mhx.

• frickY
De Nokia-connection-manager om met mn foon te praten draait niet (meer) onder 98SE.. en dat is eigenlijk de enige reden om voor XP te gaan. Ik denk dat het best moet kunnen draaien met alle overbodige dingen uitgeschakeld.. oft snel is of niet.

Ik kan niet op een DOSomgeving draaien. Ik ben met een eigen programma bezig om mn fotos te tonen hoe ik ze wil, en om met een controlleboxje op de lpt poort te werken. Ik moet dus voor een windows-omgeving gaan.

Gister een ram-module vervangen en toen liep XP-setup een stuk verder. Krijg nu alleen na het kopieeren van alle bestanden een stop-fout, iets met "processlist1_....". Vanavond ff kijken of google er iets mee kan.
Ik boot vanaf een bootfloppy met CD ondersteuning van Win95 :P Ik wist niet dat er bootflops voor XP waren :?
Daar zou hij het ook moeiteloos mee moeten kunnen lijkt me, zal ze eens opzoeken op bootdisk.com

Verwijderd

frickY schreef op 13 mei 2004 @ 12:19:
De Nokia-connection-manager om met mn foon te praten draait niet (meer) onder 98SE.. en dat is eigenlijk de enige reden om voor XP te gaan. Ik denk dat het best moet kunnen draaien met alle overbodige dingen uitgeschakeld.. oft snel is of niet.

Ik kan niet op een DOSomgeving draaien. Ik ben met een eigen programma bezig om mn fotos te tonen hoe ik ze wil, en om met een controlleboxje op de lpt poort te werken. Ik moet dus voor een windows-omgeving gaan.

Gister een ram-module vervangen en toen liep XP-setup een stuk verder. Krijg nu alleen na het kopieeren van alle bestanden een stop-fout, iets met "processlist1_....". Vanavond ff kijken of google er iets mee kan.
Ik boot vanaf een bootfloppy met CD ondersteuning van Win95 :P Ik wist niet dat er bootflops voor XP waren :?
Daar zou hij het ook moeiteloos mee moeten kunnen lijkt me, zal ze eens opzoeken op bootdisk.com
Je wil direct met hardware praten en dus moet je voor een Windows omgeving gaan... 8)7

Bespaar je de moeite, als je hier Windows XP al op geinstalleerd krijgt (wat ik betwijfel) heb je er geen reet aan. Dat ding moet swappen maar heeft er geen ruimte voor, als ie niet meteen een BSOD krijgt zal het bijna een uur duren voordat je in Windows bent. Laat staan dat je alles kan uitschakelen.

Zelfs Windows 98 is ruim op deze laptop, hij is waarschijnlijk gemaakt voor Windows 95. En wat je zegt over Windows 2000 is ook krom, je wil wel een Windows XP zonder toeters en bellen maar geen Windows 2000. Windows 2000 is juist Windows XP zonder toeters en bellen.

Misschien is het tijd om te beseffen dat wat je wil met die laptop niet realistisch is, zo'n progje voor foto's en controle via de LPT kan ook prima in DOS of Windows 95. Eventueel kan je Linux erop installeren, maar Linux en laptops is in mijn ervaring geen goede combo.

• frickY
Ik wil niet direct met hardware praten, ik wil een Visual Basic programmatje draaien welke onder andere met de LPT poort moet communiceren.

Waarom zou XP perse moeten swappen? Heeft hij aan 80MB niet genoeg om van te booten een een VB-app van 30kb te draaien?

Volgens de product features ondersteund de laptop;
- Microsoft (R) Windows for Workgroups v 3.11
- Microsoft Windows 95
- Microsoft Windows NT
- OS/2 Warp

98SE heeft echter moeiteloos gedraait, dus zo nauwkeurig is bovenstaand niet.

Het kan dat ik niet geheel op de hoogte ben van de verschillen tussen 2000 en XP, maar dan nog; ik heb 2000 niet, en XP wel. En als 2000 een XP zonder toeters en bellen is, en 2000 zou moeten draaien, dan draait een gestripte versie van XP dus ook.

Maar ik denk dat ik het kan vergeten uberhaupt iets stabiel met deze schijf te kunnen draaien. Ik ga eerst wel eens opzoek naar een HD met intakte schijven :) Of een prog die de beschadigde sectoren buiten mijn partities houd.

Een prog schrijven voor DOS of Linux ligt niet in mijn bereik, en zie het ook niet zitten om me hier dusdanig in te gaan verdiepen dat dit het wel wordt.
In ieder geval bedankt voor de info

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ik raad het je niet aan.

WinXP pro op een p2 300 met 128 mb ram en 15 gig gaf al 11% load met een mp3tje afspelen

Spelletjes als Elasto Mania draaiden schokkend

Win2000 gaf ~4 of 5 % load, en ElMa draaide prima.

Los van dat:

Ik denk dat een nieuwe HDD een betere oplossing is, je zal effectief ongeveer 1 GB overhouden, en daar heb je met XP + swapfile ws nét genoeg aan

Heeft ook een computer!

Verwijderd

frickY schreef op 13 mei 2004 @ 16:09:
Ik wil niet direct met hardware praten, ik wil een Visual Basic programmatje draaien welke onder andere met de LPT poort moet communiceren.
LPT = hardware, communiceren = praten...

Waarom zou XP perse moeten swappen? Heeft hij aan 80MB niet genoeg om van te booten een een VB-app van 30kb te draaien?
Nee, bij lange na niet. Na installatie heeft Windows XP tussen de 170 en 200 MB nodig afhankelijk van de hardware en instellingen

Volgens de product features ondersteund de laptop;
- Microsoft (R) Windows for Workgroups v 3.11
- Microsoft Windows 95
- Microsoft Windows NT
- OS/2 Warp

98SE heeft echter moeiteloos gedraait, dus zo nauwkeurig is bovenstaand niet.
Windows 98 SE is opgesoepte Windows 95, 2000 is nieuw platform (doorontwikkelde NT). Het verschil tussen 98SE en 2000/XP is natuurlijk enorm, het verschil tussen 98SE en 95 is veel kleiner.

Het kan dat ik niet geheel op de hoogte ben van de verschillen tussen 2000 en XP, maar dan nog; ik heb 2000 niet, en XP wel. En als 2000 een XP zonder toeters en bellen is, en 2000 zou moeten draaien, dan draait een gestripte versie van XP dus ook.
Probleem is alleen dat je geen kans krijgt om XP te strippen omdat je amper iets kan doen in je Windows (als ie al draait) en alles dus enorm traag gaat

Maar ik denk dat ik het kan vergeten uberhaupt iets stabiel met deze schijf te kunnen draaien. Ik ga eerst wel eens opzoek naar een HD met intakte schijven :) Of een prog die de beschadigde sectoren buiten mijn partities houd.
Het probleem is niet alleen de schijf hoor...

Een prog schrijven voor DOS of Linux ligt niet in mijn bereik, en zie het ook niet zitten om me hier dusdanig in te gaan verdiepen dat dit het wel wordt.
In ieder geval bedankt voor de info
Het is simpeler als je denk hoor, en Visual Basic is er ook voor DOS. Je bent waarschijnlijk sneller klaar als je ff jezelf erin verdiept (of bestaande software gebruikt) als dat je Windows XP op die laptop probeert te draaien.
Pagina: 1