Toon posts:

[Access] Huidige datum vergelijken

Pagina: 1
Acties:
  • 291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben hier een newbe, heb wel al aandachtig de voorwaarden gelezen en al flink gezocht in de search, maar heb het antwoord niet kunnen vinden!

Ik ben al een paar weekjes aan het stoeien met access 2003. Ik ben nu een databaseje aan het maken met wat persoonsgegevens. Er zit een kolom in een tabel waarbij een datum ingevoerd word (voor een VAR verklaring, belastingtechnisch). De VAR is 1 jaar geldig.

Ik heb de query gekkopeld aan een sub-formulier. Nu zie je dus alle datums in het subformulier onder elkaar. Nu wil ik een criteria opgeven dat ie alleen de datums laat zien die over precies 2 maanden verlopen (dus de datum's die in de tabel staan). Dus ik dacht dat de criteria dan zoiets als dit moet doen:

huidige datum= einddatum - 2maanden
ofwel
Date() = [einddatum] - Month(2)

Nu werkt deze expressieregel jammergenoeg niet :( . Hij laat dus niets zien in de tabel. Wie o wie weet welke fout ik maak?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:46

Boss

+1 Overgewaardeerd

Een tip: gebruik de functie DateAdd. In de help is er meer over te vinden.

Kan je een x aantal [dagen/maanden/jaren/uren/minuten/seconden] bij een andere datum [optellen/aftrekken].

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op 12 mei 2004 @ 14:39:
Een tip: gebruik de functie DateAdd. In de help is er meer over te vinden.

Kan je een x aantal [dagen/maanden/jaren/uren/minuten/seconden] bij een andere datum [optellen/aftrekken].
Dank je wel voor je snelle reply! Ik heb in de help gekeken en inderdaad lijkt mij het makkelijkst om dan DateAdd te gebruiken.
Ik heb dan nu de volgende criteria staan, die alleen nog niet werkt :'( :

Date() = DateAdd ("m",-2 [Eind Datum])

Hij geeft de foutmelding "De syntaxis van de expressie die u opgegeven hebt is ongeldig"
Kan je me nog even helpen :) ?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 15:12 ]

• TheXception
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zoals ik uit je eerste post begrijp, wil je dat criterium in je Query voor je subform gebruiken.
Volgens mij werkt die DateAdd niet in een Query. Maar verbeter me als ik het verkeerd zeg _/-\o_

Werkt wel in een form.
Als je het op formniveau zou willen, kun je voor iedere VAR de 2 maanden voor vervaldatum berekenen en laten opslaan in een ander veld. Vervolgens op die datum filteren in je Query.

Op form kun je dan zo oplossen:
code:
1
VELDNAAMNIEUW= DateAdd("m", -2, Me.VELDNAAMOUD)

VELDNAAMNIEUW is dus het veld waarin je de vervaldatum wilt tonen.
Misschien omslachtig...wie weet heeft iemand een b-ter idee O-)

[ Voor 6% gewijzigd door TheXception op 12-05-2004 15:31 ]

"It's better to burn out, than to fade away"

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad het idee dat DateAdd niet werkt in een query. Hij geeft rare meldingen :( ! Ik ga in iedergeval jouw idee even proberen!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 15:36 ]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:46

Boss

+1 Overgewaardeerd

DateAdd werkt zeker wel in queries. Het probleem is je syntax:

code:
1
Date() = DateAdd ("m",-2 [Eind Datum])

Date() is een gereserveerd woord (een functie) en die mag je dus niet als variabele gebruiken!

Als je in je query zet:

code:
1
Nieuwveld:DateAdd ("m";-2;[Eind Datum])

werkt het wel. Let erop dat je in een query een ; moet gebruiken om de parameters te scheiden. In VBA code doe je dat met een ,

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• TheXception
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Bedankt voor de verbetering.
Heb ik ook weer wat geleerd.
_/-\o_

"It's better to burn out, than to fade away"

Verwijderd

Topicstarter
Oh Yeah!

Geweldig, het werkt hartstikke goed. Heb er weer wat van geleerd en ik denk dat de gebruikers er blij mee zijn!

BEDANKT!!!! ;) :) :P :9 _/-\o_ :Y)
Pagina: 1