[WinXP] Client ziet Exchange server niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:07
Even wat gegevens vooraf: Server = Windows 2000 Small business server
Client = elke pc en/of laptop waar ik Windows XP op heb geinstalleerd. Allen in elk geval ruim boven de minimum specificatie voor XP.

Het gaat hier dus om een middelgroot (? : +/- 30 pc's) netwerk. Op vrijwel alle pc's staat Windows 2000 geinstalleerd, en komen de problemen zoals ik die straks omschrijf niet voor. Daarom concludeer ik dat het een specifiek probleem van Windows XP is.

Ik heb XP op de client geinstalleerd, daarna Office (2000) en als gebruiker ingelogd.
Op dat moment start ik Outlook en stel ik deze zo in dat de gebruiker zijn postbus op de Exchange server kan bekijken en versturen.

Even testen, alles werkt (= ontvangen en versturen), dus computer is klaar voor gebruiker.

Gebruiker logt in, geeft een nieuw wachtwoord op en opent Outlook. Kan nu wel post ontvangen maar niet versturen. Ook het adresboek wat op de server staat is "vanwege netwerkproblemen" niet beschikbaar. Maar ik kan wel internetten en op de schijven van de server.

Inloggen onder mijn eigen naam dan, dat werkt gewoon. Totdat ik Outlook sluit en opnieuw open, dan kan ik zelf ook geen e-mail meer versturen. Zelfde probleem als voorheen, de server wordt niet meer "gezien".

Dit gebeurt overigens bij elke nieuwe gebruiker die inlogt; de eerste keer lukt het wel, maar daarna krijg je geen e-mail de pc uit.

Zowel Windows XP als Outlook 2000 zijn volledig up-to-date, de netwerkprotocollen zijn al eens opnieuw geinstalleerd (in een nieuwsgroep had iemand al eens hetzelfde probleem, en had deze oplossing gegeven) maar verder weet ik niet waar ik moet zoeken.

Wie kan me de goede richting op helpen?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Verwijderd

Lijkt me een policy-probleem van de gebruiker. Hangt die wel in de goede groepen en/of is er iets met die wachtwoorden aan de hand??

*edit*
Na veranderen wachtwoord werkt het niet meer. Krijgt de Exchange-server wel synchronisatie met de Domain-server ivm wachtwoorden enzo??
*end*

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 14:29 ]

• Sherlock
Op een windows 2000 bak in hetzelfde netwerk heb ik helemaal geen problemen, welke user ik ook probeer. Probeer ik diezelfde user dan op die XP bak, dan begint de ellende.

Dus het is nu zo dat als je als al bestaande gebruiker inlogt op die XP-bak, dat je dan één keer Outlook kunt openen en de server opgeven, waarna je e-mail kunt versturen. Sluit je Outlook echter af, dan moet je de server weer verwijderen en opnieuw toevoegen, waarna je weer kunt mailen totdat je Outlook afsluit.

• Sherlock
Sherlock schreef op 12 mei 2004 @ 14:24:... de netwerkprotocollen zijn al eens opnieuw geinstalleerd (in een nieuwsgroep had iemand al eens hetzelfde probleem, en had deze oplossing gegeven)...
Dus helaas, de oplossingen die hier aangedragen worden zijn het niet, maar wel bedankt voor de moeite!

edit:
Foutmeldingen die ik krijg (in Outlook):

Als ik het adresboek probeer te openen:
De server met de algemene adressenlijst is niet meer beschikbaar. U kunt verbinden met een andere server door Outlook opnieuw op te starten of de bewerking opnieuw uit te voeren als de server bereikbaar is.

Als ik een emailadres intyp en een email probeer te verzenden:
Kan de bewerking niet voltooien omdat er een fout is opgetreden op het netwerk. Meld u opnieuw bij het netwerk aan en herhaal de bewerking.

[ Voor 42% gewijzigd door Sherlock op 13-05-2004 08:38 ]

• Sherlock
Toch nog even een kickje, want het probleem is er nog steeds. En als ik ergens hoop heb om het op te lossen dan is het hier wel! :)

Ik heb het even met Outlook Express geprobeerd, en dan kan ik wel email versturen, maar zie ik het adresboek nog steeds niet.
Ik heb ook de Client service voor NetWare geinstalleerd (incl. IPX/SPX, Netbios) maar dat gaf helaas ook geen resultaat. De Exchange server verwijderen en opnieuw toevoegen verhielp het probleem éénmalig, na afsluiten en opstarten werkte het niet meer...

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-08 11:05

Coolhva

Dr. Zero Trust

Post je output van ipconfig /all eens, misschien dat we dan eens kunnen zien of dat goed staat.

Ik neem aan dat de laptop op dezelfde manier met het netwerk is verbonden als de windows 2000 machines.

Er draait ook geen firewall o.i.d. wat outbound poort 25 tegenhoudt?
(lijkt me sterk als je de 1e keer wel kunt mailen).

Kan je vanaf de XP machine met OWA met dezelfde gebruiker wel mail versturen?
(http://servernaam/exchange/) ?

Ik ken dit probleem wel, dit heb ik ook ooit eens gehad. Toen was de oplossing WINS en DNS goed zetten.

• Sherlock
Output van ipconfig /all:
Windows IP-configuratie
Host-naam: OOSTSJAAK
Knooppunttype: hybride
IP-routering ingeschakeld: nee
WINS-proxy ingeschakeld: nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding
DHCP-ingeschakeld: ja
Autom. configuratie ingeschakeld: ja
IP-adres: 192.160.0.147
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: <leeg>
DHCP-server: 192.168.0.20
DNS-servers: 192.168.0.20

De clients die dit probleem hebben, zijn zowel laptops als desktop pc's, en het geldt voor elke pc/laptop met Windows XP.

Er draait inderdaad geen firewall die poort 25 blokkeert.

Wat is OWA trouwens, dat ken ik niet. Als ik http://servernaam/exchange doe dan krijg ik een melding dat hij de server niet kan vinden, maar dit lukt ook niet op de windows 2000 pc's.

Hoop dat je hier wat aan hebt!

Edit:
WINS en DNS staan op de XP en 2000 pc's exact gelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Sherlock op 14-05-2004 16:19 ]

Pagina: 1