[WINXP] Probleem met delen van mappen

Pagina: 1
Acties:

• Simia
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-04-2025
Beste,

Situatieschets: 6 pc's verbonden met elkaar via een router (en uplink switch), met allemaal Win XP pro erop.

Ik heb nu een pc die enkel dient om bestanden op op te slaan, beschikbaar te maken over het netwerk, backupmogelijkheid... Een zogenoemde dataserver. (doet ook dienst als web en ftp server maar dat doet niets ter zake).

Het probleem is dat als ik een map deel over het netwerk, deze alleen beschikbaar is als ze voor "iedereen" gedeeld staat. Als ik enkel een user ingeef bvb "Gebruiker1" dan krijg ik als ik de map wil openen (vanaf gelijk welke andere pc) de melding dat ik geen rechten heb, terwijl ik deze wel heb opgegeven. (zowel in delen als beveiliging)

Zaken zoals eenvoudig delen staan af, alle schijven zijn NTFS, pingen naar alle pc's lukt, ..., printen over 't netwerk ook geen probleem.

Iemand een oplossing voor dit probleem?

Indien je nog meer info wil over hoe de situatie ineen zit, laat het dan weten.

Alvast bedankt.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-05 10:23

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Wachtwoorden op beide PC's voor gebruiker1 zijn gelijk ??
En werkt dit wel
code:
1
2
C:\>net use * \\dataserver\sharenaam /user:dataserver\gebruiker1
>Enter password voor gebruiker1:

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
Heb je op je dataserver de accounts aangemaakt waarmee je wilt dat andere gebruikers mee inloggen bij een map? :D VB:

PC1: Gebruikersnaam: Gerard Ikwilerin
Deze gebruiker wil verbinden met een map op de dataserver. Alleen herkent de dataserver de gebruiker niet in zijn systeem waardoor je geen toegang krijgt.

Wat je moet doen is op je dataserver de accounts aanmaken van de andere pc's. Zodra dit gebeurd is kan je opgeven in de map welke gebruiker je de rechten geeft.

Zo heb ik het bij mij ook ingesteld en het draait perfect >:)