Toon posts:

Hoe beeldkwaliteit van een camera te bepalen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een video-opname en daar werk ik met chromakey zodat ik de achtergrondkleur kan wegkeyen. Ik veronderstel dat ik daarvoor een goede cam nodig zal hebben (hoge reso), voor een goede beeldkwaliteit zodat ik geen randen overhoud. Ik kan van iemand een MiniDV lenen of ik kan een cam huren, de keus is dus als volgt:

- JVC MiniDV GRLDV-150: 800.000 pixels, 520 horizontal lines
- JVC GY-DV300: 3CCD 440 Kpixel, 750 horizontal lines (meer info: http://www.exco.it/pagine/jvcdv/300feat.htm )

Hoe kan ik nou bepalen (zonder de camera's te testen) welke beeldkwaliteit beter zal zijn? Zijn dat de pixels of juist de horizontal lines of moet ik ergens anders op letten? Die laatste ziet er een stuk duurder uit en is dat ook, maar 440Kpixel lijkt weer heel weinig vergeleken met 800.000. En misschien kon ik een 1.3mp camera lenen (minidv van panasonic) dat zou weer beter zijn dan die dv-150, maar ook dan die dv300 :?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 13:10 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26

GaMeOvEr

Is een hork.

Wat er op tape komt, is nooit meer dan 414.000 pixels, dat vertaald zich naar de PAL resolutie van 720X567.

Alle extra pixels, kunnen gebruikt worden voor beeldstabilasatie en andere digitale foefjes, of voor de ingebouwde digicam.

Mijn sony heeft dus 1Mpix CCD erin, en 2Mpix voor fotomode. Dat betekend dat mijn camera grofweg 600.000 pixels extra heeft, die je niet op band terugziet, maar die wel gebruikt voor beeldstabilisatie.

Meer Mpix hoeft dus zeker niet per definitie een betere (als in scherpere) beeldkwaliteit op te leveren, want die pixels komen niet op tape terecht.

Om je vraag te beantwoorden, kun je dus niet bepalen zonder te testen, behalve aan de hand van reviews.

[ Voor 9% gewijzigd door GaMeOvEr op 12-05-2004 14:00 ]

Aannames zijn fataal.

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
GaMeOvEr,

Volgens mij zit je niet goed op te letten... funksngrooves heeft als 2e camera een 3CCD uitvoering genoemd....
Die 3CCD camera's hebben wel degelijk bij gelijke resolutie een beter beeld dan een single CCD camera!!! Vooral kleur scheiding (is wat funksngrooves nodig heeft) is dus bij 3CCD vele malen beter dan bij de single CCD camera...

Funksngrooves... Is zou er maar vanuit gaan dat de 2e camera die je noemt beter is dan de eerste...

edit: een 1 CCD camera moet met 800.000 pixels het complete kleuren beeld opnemen. Dus RGB wordt verdeeld over deze 800.000 pixels...
Bij de 3 CCD camera wordt voor elke kleur een eigen CCD gebruikt... Dus ook al heeft 1 CCD van een 3 CCD camera minder pixels, heeft deze effectief gezien MEER pixels dan een camera met maar 1 CCD...
800.000/3 ~ 266666 pixels
tegenover 440000 pixels

[ Voor 32% gewijzigd door haggard op 12-05-2004 16:28 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg beide

Het leek mij ook beter om voor de 2e te gaan, heel simpelweg omdat deze nieuw €3500 kostte op het moment dat die andere camera €800 kostte, die prijs zal er waarschijnlijk niet voor niks op staan.

Ik vroeg me alleen af waar de kwaliteit nou zo'n beetje in zat (uiteindelijke beeldkwaliteit) maar dat is prima beantwoord :)

Nog een korte vraag, maakt het voor de kwaliteit uit wat voor merk tape ik gebruik? Zo hoorde ik dat ik absoluut geen sony moest nemen ism JVC en dat JVC of Fuji tapejes het beste waren.

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
In principe mag een ander merk tape niets uitmaken omdat er namelijk digitaal opgenomen wordt.... Als een tape echt rot is krijg je alleen maar blokjes te zien...
Meestal zit het probleem in het mechanisch gedeelte van een cassette zodat sony in JVC wel eens wil vastlopen.... Maar evengoed kan JVC ook in een JVC vastlopen...

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Misschien (of vast) een domme vraag. :D

Maar heeft elke digi camcorder minimaal 1CCD ??
Pagina: 1