Toon posts:

[Mail] Forwarden mail naar mailserver ISP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar de correcte setup voor een eigen mail distrib./forwarding systeem.

Situatieschets :
ISP voorziet POP met 1 mailaccount en 3 aliassen; alsook SMTP.
Vandaag lees/verstuur ik mail via Outlook Express in Windows XP.
ISP : POP ----> WinXP (OE)
WinXP (OE) ----> ISP : SMTP

Gewenst :
1) Graag had ik de mail op de aliassen (zelfde ISP account) kunnen verdelen over verschillende gebruikers op de WinXP.
2) Krijg de laatste tijd veel te veel spam; SpamAssassin to the rescue .

Dus tussenvoegen van Linux (Gentoo) voor mail processing :P .

Nu heb ik al op heel wat sites gekeken (qmail/sendmail/postfix/exim/...), hier ook de search gebruikt ; maar de meeste info is voor full-blown mail-servers - ik ben dus niet van plan om inkomend mail verkeer op poort 25 te gebruiken / maar nog steeds over de mailserver van mijn ISP te gaan.

Kunnen jullie eens kijken naar onderstaande setup - verbeteringen of opmerkingen zijn welkom - vooral omdat ik er eigenlijk niks van ken.

Incoming mail :
ISP : POP ----> Gentoo : Fetchmail ----> Gentoo : ProcMail (SpamAssassin) ----> Gentoo : POP of IMAP server ----> WinXP (OE)
Outgoing mail:
WinXP (OE) ----> Gentoo : ?????? ----> ISP : SMTP

Fetchmail : om alle mail van ISP account op te halen en te plaatsen in 1 user dir
ProcMail : Distributen van mail in user dir naar echte user directory per alias (mail header) - alsook spam filtering met spamassassin
pop/imap server : ophalen mogelijk maken per user via WinXp (OE)
Ik weet alleen niet zo goed welke tool ik zou moeten gebruiken voor smtp forwarding naar de ISP...

tx

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 11:44:
Ik weet alleen niet zo goed welke tool ik zou moeten gebruiken voor smtp forwarding naar de ISP...

tx
Geen tool? Je kan toch gewoon de smtp van je provider blijven gebruiken? Alleen voor het filteren van je aliasen moet je wat regelen, een eigen mailserver *om te versturen* (helemaal als je nix van weet) is overdone in deze situatie.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
Klopt ; het hoéft inderdaad niet - kan rechtsreeks met WinXp naar ISP's SMTP blijven gaan;

Maar just for the heck of it; en om iets bij te leren moet het dan toch (dankzij smpt-forwarding naar de provider) ook mogelijk en simpel zijn om bv local-mail op het interne netwerk te voorzien ?

Edit--
Niet dat local mail prioritair is ;
Het belangrijkste is dat de setup voor incoming mail correct is ??

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 11:55 ]

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:06

JaQ

je kan met postfix netjes je mail laten relayen via je isp. Dat deed ik vanaf thuis ook, omdat anders bepaalde bedrijven mijn mail bouncen. (@home werd gezien als dynamisch IP, dus possible spam..)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Waarom zou je willen forwarden? Het kan wel, maar als je toch een eigen mailserver gaat draaien kun je die beter gelijk gebruiken om te versturen. Hoeft je mail niet via SMTP van je ISP, gaat het sneller, en is weer een link in de schakel eruit > grotere kans dat mailtje aankomt.

Het verdelen van mail met fetchmail is erg makkelijk, dit gaat ongeveer (uit mijn geheugen, dus er zitten fouten in) zo:

pop3 "pop.server.nl" user "user" with pass "password"
"alias1" is "usert1" here
"alias2" is "usert2" here
* is "catchall usert" here

Dit wordt dan geforward naar je lokale smtp server, dus als je daar spamassassin op laat draaien ben je klaar.

EDIT: ik had nogal problemen met het gebruik van aanhalingstekens in mijn config. Door het gebruik van "'s kon ik niet authenticeren op de pop-server. Ik denk dat het aan een brakke keymap lag, maar als jij dat ook hebt kun je proberen ze weg te halen. dat werkte iig bij mij.

[ Voor 24% gewijzigd door frim op 12-05-2004 12:53 ]

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Even een aanvulling op frim:

Je moet als je wilt relayen op je lokale mailserver instellen dat:
• alleen mail van je lokale netwerk geaccepteerd wordt
• mail voor jouw hostname lokaal bezorgd wordt, en de rest gerelayed
• de relay-host smtp.isp.nl is
• lokale bezorging via procmail gaat

Als je niet wilt relayen:
• alleen mail van je localhost wordt geaccepteerd

Verwijderd

Topicstarter
frim schreef op 12 mei 2004 @ 12:12:
Waarom zou je willen forwarden? Het kan wel, maar als je toch een eigen mailserver gaat draaien kun je die beter gelijk gebruiken om te versturen. Hoeft je mail niet via SMTP van je ISP ...
- Ik vermoed dat mijn ISP (skynet.be) poort 25 incoming blockt
- Ik heb geen eigen domeinnaam / kan dus ook geen MX records aanmaken
==> Daarom kan / wil ik geen full-blown mailserver
frim schreef op 12 mei 2004 @ 12:12:
Het verdelen van mail met fetchmail is erg makkelijk, dit gaat ongeveer (uit mijn geheugen, dus er zitten fouten in) zo:

pop3 "pop.server.nl" user "user" with pass "password"
"alias1" is "usert1" here
"alias2" is "usert2" here
* is "catchall usert" here

Dit wordt dan geforward naar je lokale smtp server, dus als je daar spamassassin op laat draaien ben je klaar.
Ik begrijp hieruit dat ik procmail niet nodig zou hebben - dat maakt het leven al wat simpeler ...
Eärendil schreef op 12 mei 2004 @ 12:28:
Even een aanvulling op frim:

Je moet als je wilt relayen op je lokale mailserver instellen dat:
• alleen mail van je lokale netwerk geaccepteerd wordt
• mail voor jouw hostname lokaal bezorgd wordt, en de rest gerelayed
• de relay-host smtp.isp.nl is
Tegen open-relay neem ik volgende maatregelen (indien ik idd zou kiezen om te relayen naar ISP SMTP server)
- Tss ADSL-modem/router en PC's geen IP-masquerading (dus ook geen incoming connections op lokale pc's)
- firewall blockt poort 25 incoming
- mailserver enkel laten relayen voor lokale ip-adressen
==> Dat zou toch genoeg moeten zijn ? :?

Volgens jou zou ik dan weer wel procmail nodig hebben ? Ik kan niet meer volgen...

Mijn setup wordt nu de volgende:
Incoming mail :
ISP : POP ----> Gentoo : Fetchmail (SpamAssassin) ----> Gentoo : POP of IMAP server ----> WinXP (OE)
Outgoing mail:
WinXP (OE) ----> Gentoo: Postfix local>maildirs/extern>relay ----> ISP : SMTP

Fetchmail : om alle mail van ISP account op te halen en te distributen in user dirs per alias - alsook spam filtering met spamassassin
*Obsolete ProcMail : Distributen van mail in user dir naar echte user directory per alias (mail header) *
pop/imap server : ophalen mogelijk maken per user via WinXp (OE)
Postfix : outgoing mail handling (local / relay to ISP smtp)

Correct ; of mis ik nog iets ??

Verwijderd

Topicstarter
Even om het topic mooi af te sluiten : mijn setup is nu in orde; met behulp van een goeie HOW-TO Email system for the home network op het Gentoo forum.

edit:urls aangepast

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 13:04 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:33
Nog even een tip er achteraan:
Testen of je systeem als open relay werkt kan bijv. op:
http://www.abuse.net/relay.html
Pagina: 1