Toon posts:

Geen BIOS meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een IBM Netvista 2284 70G waarvan ik geprobeerd heb om de bios up te graden. Tijdens upgraden liep pc vast en nu heb ik een halve BIOS met al gevolg dat ik dus iks meer kan met het systeem.

Natuurlijk gezocht op de site van IBM om de BIOS compleet te erasen en vervolgens weer te overschrijven. Staat op de site dat op het moederbord een jumper is die dit kan. Ik de instructiesgevolgd, maar als ik de jumper verander (zoals op de site staat) en de powerknop indruk gebeurt er niks.

Ik heb meerdere malen geprobeerd de jumper te veranderen (van pin 1-2 naar pin 2-3, maar zonder resultaat. Ook is langdurig de stroom eraf geweest en is de battery er tijdje uitgeweest. Helaas dit alles zonder resultaat.

Conclusie:
IBM bellen

Ik dus IBM bellen krijg na een tijdje te horen dat ik maar een nieuw moederbord moet kopen (€480,- zal wel een super dingetje zijn aan de prijs te zien). Hier ga ik dus niet mee akkoord, maar verder kan IBM mij niet helpen omdat mijn garantie verlopen is. Ook hebben ze niet de kennis om dit op te lossen gaven ze mij als mededeling, dit alles ligt nu bij hun klachtenafdeling die mij binnen 24 uur terug belt (zeggen ze, maar waarschijnlijk vandaag nog).

Natuurlijk ben ik niet van plan om een nieuw moederbord te kopen en wil ik dat mijn systeem het weer gaat doen, met een nieuwe bios erin dus.

Mijn vraag nu is: HOE KRIJG IK ER EEN NIEUWE BIOS IN?

Heb geprobeerd de oude versie te downloaden en erop te zetten, maar je raad het al dit werkt niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zonder bios doet je systeem niet veel inderdaad, die jumper geld voor de CMOS en niet voor de bios zelf (zou niet goed zijn, 1 keer die jumper erop zetten en je kunt niets meer met je bak).

Dus een goedkope oplossing is om te gaan hotflashen.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, meer info a.u.b. over hotflashen en werkt dit, krijg ik bios terug?

Verwijderd

Hotflashen wil zeggen dat je de bios chip in een andere pc van hetzelfde type zet die al is opgestart en dan vervolgens de juiste bios teru flashed. Tricky, maar het werkt best goed.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is ik heb niet nog zo'n machine, en bijkomend probleem: Deze IBM pc is van een klant.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 11:45:
Probleem is ik heb niet nog zo'n machine, en bijkomend probleem: Deze IBM pc is van een klant.
Dat maakt verder niet uit.
Als jij een plank hebt met eenzelfde chip (of die die chips ondersteund) is hotflashen heel makkelijk.

kijk hier maar

en dan met name [rml][ BIOS hotswap] op andere chipset flashen[/rml] dit topic

[ Voor 10% gewijzigd door TERW_DAN op 12-05-2004 11:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet dat hotswap gebruikt, maar die andere die op de site stond, Allemaal bedankt voor de moeite, systeem draaite weer, echt top thx

Dit heb ik gedaan.

AWARD BIOS

Maak een opstartflop. Tip: DRDOS Flash op www.bootdisk.com.
Kopieer AWDFLASH.EXE en BIOSFILE.BIN naar de diskette.
Maak een AUTOEXEC.BAT aan met enkel de volgende regel:
AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /R /CC /CD /CP
Duw de flop in de gleuf en booten maar!

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 13:22 ]

Pagina: 1