DNS wijziging, hoe rustige overgang web+mail?

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:27
Ten eerste: Ik twijfel tussen NT en NOS, maar aangezien ik Linux gebruik zit hier denk ik de juiste kennis.

Probleem: Binnenkort een DNS wijziging van een website. Deze site komt dus op een ander IP te staat. Tenminste, site: sites. Gelukkig vallen er veel onder een subdomein, maar het zijn er wel 100 met zo'n subdomein, en nog een handje vol losse.

Hoe los ik dit het handigste op? Op de oude & nieuwe locatie draait gewoon een apache webserver, met wat dingen als PHP. Maar hoe kan ik dit het handigste omzetten, aangezien bij een DNS wijziging vaak 2 dagen de ISP's verschillende IP's kennen; de ene provider is snel, de andere niet, zodoende komt de ene gebruiker op de ene locatie aan, etc.

Ik zoek naar een manier waardoor eigenlijk ieder adres op de oude server wordt doorgelinkt naar de nieuwe server. Hoe pak ik dit aan? redictpermanent's schrijven is niet zo'n leuke taak. En, ik weet niet hoe mensen hun site hebben geprogrammeerd, maar als deze verwijzingen naar formulieren enzo gebruiken met een DNS naam erin, kan dit dan ook worden geredict, aangezien de browser iets POST naar een bestand?

Ik hoop dat hiervoor een handige manier is, dit zou een hoop problemen besparen.

Voor de e-mail zoek ik eigenlijk precies hetzelfde, ipv 2 locaties. Het zou geen ramp zijn, maar toch liever alles laten doorsturen naar een andere locatie. Als ik dit kan, weet ik meteen hoe ik een fall-back SMTP server kan maken :) --> Die houdt de mail in m'n cache totdat de andere kant weer werkt ...

Ik ben erg benieuwd hoe dit wordt opgelost, of het eigenlijk wel kan. Dat SMTP kan weet ik zeker, en apache dacht ik nog, ik hebweleens gehoord van een apache proxy voor grote site's, kun je daar iets mee doen?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
TTL van je domein naar beneden gooien. Ik weer niet waar ie nu op staat, maar als je hem verlaagd voordat die periode verstreken is voor de verhuizing moet het allemaal goed komen.
Stel je huidige TTL staat op 1 dag. dan gooi je minstens 1 dag voor de verhuizing de TTL van de zone naar een minuut of 10 (of 1 minuut desnoods). Zo is iedere DNS die jouw zone opgevraagd heeft voor de verhuizing voorzien van een vers gecachede copy van de zone die binnen 10 mins ververst moet worden.

Ofwel, je site is volledig over in 10 minuten (of 1 minuut zelfs, als je de TTL op 1 min zet).

[ Voor 3% gewijzigd door Hans op 12-05-2004 09:47 ]

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Hans schreef op 12 mei 2004 @ 09:45:
TTL van je domein naar beneden gooien. Ik weer niet waar ie nu op staat, maar als je hem verlaagd voordat die periode verstreken is voor de verhuizing moet het allemaal goed komen.
Stel je huidige TTL staat op 1 dag. dan gooi je minstens 1 dag voor de verhuizing de TTL van de zone naar een minuut of 10 (of 1 minuut desnoods). Zo is iedere DNS die jouw zone opgevraagd heeft voor de verhuizing voorzien van een vers gecachede copy van de zone die binnen 10 mins ververst moet worden.

Ofwel, je site is volledig over in 10 minuten (of 1 minuut zelfs, als je de TTL op 1 min zet).
Over het algemeen de beste manier, voor sommige providers kan het wat langer doen (ik ken hier een grote isp die de ttl durft overriden op zijn caching dns servers)

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• pierre-oord
Als ik me niet vergis staat de TTL op 1 day, maar ik heb weleens 3 dagen moeten wachten voordat het bij iedere provider was doorgekomen. Dat overriden vinden ze wel leuk geloof ik.

edit:

Zijn er nog mechanismen die kunnen doorlinken, als dit dus niet gaat? Ik kan geloof ik m'n dns geeneens lager zetten, maar daar neem ik dan wel contact over op met m'n DNS provider.

[ Voor 36% gewijzigd door pierre-oord op 12-05-2004 13:02 ]

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
pierre-oord schreef op 12 mei 2004 @ 13:01:
Als ik me niet vergis staat de TTL op 1 day, maar ik heb weleens 3 dagen moeten wachten voordat het bij iedere provider was doorgekomen. Dat overriden vinden ze wel leuk geloof ik.
Dan ging het toen zeker om een domeinverhuizing (evt icm een fysieke servermove)
dan zit je met DNS TTL van je eigen zone en die van de .nl TLD zone.

• pierre-oord
eum, het was wel een fysieke servermove inderdaad. Nu weer een, van o.a. m'n pckennis.net site is de bedoeling. Ik wil alleen geen e-mail missen enzo..

Dat met die zone's begrijp ik niet helemaal...

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 09:11

Robert

You have your answer..

Waarom laat je niet gewoon 2 servers naast elkaar draaien? (evt. met een rsync ertussen oid) Er van uit gaande dat dat een mogelijkheid is dan..

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56
Nou, wat Hans bedoelt is dit: DNS-records hebben altijd een bepaalde verlooptijd. Als een DNS-record wordt opgevraagd mag het gecached worden zolang als die 'verlooptijd' voorschrijft (of korter).
Die tijd kun jij voor jouw eigen domeinnaam instellen in jouw DNS-server; als het goed is ben je hierin dus niet afhankelijk van andere ISP's, want die 'mogen' records slechts zo lang bewaren als jouw TTL voorschrijft. Als je nu het record wijzigt, kan het dus zijn dat vanaf (moment van wijziging)+(verlooptijd) er nog steeds mensen worden doorgestuurd naar het oude IP.

Als de verlooptijd eenmaal voorbij is zou dat niet meer mogen gebeuren.

Een redelijk standaard verlooptijd is 2 dagen; de normale gang van zaken is dus:
  • Nieuw systeem opzetten
  • Oud systeem alles laten doorsturen (mail enzo) naar nieuw systeem. Ik weet niet, maar misschien is het een optie om port 80 lompweg te portforwarden naar het nieuwe IP? (als het toch maar voor een dag of 2 is)?
  • DNS record wijzigen
  • Na verloop van de TTL (time to live), ofwel de verlooptijd, kun je de stekker uit de oude server trekken.
Zolang de TTL nog loopt moet de oude server dus in principe in de lucht zijn, en de nieuwe ook.

Het is vrij gebruikelijk om grote TTL's (als je weet dat IP's zelden tot nooit wijzigen kun je 't net zo goed op 2 week zetten normaalgesproken) in de weken voor een verhuizing gewoon elke dag kleiner te maken tot een dag (of 2) voor de verhuizing o.i.d. - zodat de 'overlap' maar een dagje (of 2) hoeft te zijn.

• pierre-oord
Wilke, dat idee over portmapping is echt super! Ik heb zoiets al eens eerder gedaan in een grijs verleden, dat was toen een ongelukje, maar dit heeft wel precies de goede uitwerking!

Ik forward port 80, 25, 110, 21 en klaar ben ik.. :) ik denk dat ik de connectie dan het beste kan NAT-ten :)

Ik hoorde ook van iemand anders dat het mogelij kmoet zijn een soort dns achtige forwarder op een pc te draaien, maar dat zal wel niet zo werken, aangezien ik zelf niet m'n dns-en beheer.

Pagina: 1