Toon posts:

Debian op Shutlle AN50R

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi Tweakers,

Ik probeer Debian te installeren op mijn Shuttle AN50R AMD 64 moederbord met een Samsung sp1614c sata schijf. Ik gebruik debian-installer beta4 van www.debian.org/devel/debian-installer/ Na de installatie die soepel is verlopen doe ik een reboot en krijg ik het volgende op het sherm.
/scripts/ext3-add-journal.sh: 30: cannot open filesystem /mnt/etc/fstab: no such file
pivot_root: no such file or directory
/sbin/init: 418: cannot open dev/console no such file
kernel panic: attempted to kill init

Wat opvalt is dat ik tijdens het opstarten zie dat mijn samsung op hde zit. Ik krijg het echter niet voor elkaar om de fstab hda verwijzingen te editen. Ik vraag me af of dat ook het probleem is. Iemand ervaring hiermee, troubleshooting tips, suggesties welkom. Google heeft weinig opgeleverd.

Linuxboy

Verwijderd

Heb je al geprobeerd om met de Debian Rescue Floppy te booten? Als je met die flop boot met de regel rescue root=/dev/hdx (waar x je echte root hd is natuurlijk), werkt het dan wel? Als je zo in je systeem kunt komen kun je tenminste config files wijzigen :)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mjah, vind je het gek als je met een beta installer debian gaat installeren dat het dan mis gaat? En ik vraag het maar even, maar sinds wanneer heeft debian amd64 packages? Wat ik dus eigenlijk wil zeggen: pak een stable installer, mits die er is voor de amd64, en installeer daarvan af... want wat daar staat lijkt verdomd veel op een foute config die uit de install komt....

* Zwerver staat echt even raar te kijken.... amd64 installer? Dat moet dan wel gewoon x86 zijn...

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zwerver schreef op 12 mei 2004 @ 11:45:
Mjah, vind je het gek als je met een beta installer debian gaat installeren dat het dan mis gaat? En ik vraag het maar even, maar sinds wanneer heeft debian amd64 packages? Wat ik dus eigenlijk wil zeggen: pak een stable installer, mits die er is voor de amd64, en installeer daarvan af... want wat daar staat lijkt verdomd veel op een foute config die uit de install komt....

* Zwerver staat echt even raar te kijken.... amd64 installer? Dat moet dan wel gewoon x86 zijn...
ik zie nergens staan dat hij een AMD-64 installer gebruikt? :?

Je kunt anders ook proberen met een livecd op te starten en vanaf daar kijken welke hdx je nodig hebt. SATA is nog altijd een beetje passen en meten.

Je kan ook proberen in lilo, als je dat hebt, op te starten met "linux root=/dev/hde", dan hoef je geen rescuefloppy te downloaden.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor het meedenken en de snelle reacties. Ik heb inderdaad verschillende installers geprobeert, maar met deze liep mijn machine het verst door. Beta 4 is volgens mij de nieuwste installer van debian en dit bord is ook nieuw. Heeft debian een amd installer? Ik kon overigens wel booten en kom dan in een beperkte prompt? De safe mode van Linux :-) ik ben inmiddels ook een stapje verder, ik heb in grub even hda in hde verandert en ik heb mijn fstab op een andere machine geedit alles waar hda stond verandert in hde. Schijnbaar kan de installer zich niet automatisch instellen op hde en op hda vind hij niets om mee te booten omdat daar mijn cdrom speler zit. Nu loopt hij door.

Ik kom overigens wel nieuwe problemen tegen omdat de installer nu weer denkt dat mijn nic op eth0 zit en het dhcp discover kan hier niks vinden omdat mijn nic normaal op eth1 zit. Nog even sleutelen.

Linuxboy