Toon posts:

Lockup enkele seconden na booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb vandaag een nieuw coolersetje gekocht voor mn Athlon XP 1800, de ouwe maakte teveel lawaai na enkele jaartjes en mn enige casefan had het ook al begeven enkele maanden terug. Ik had mn fsb stabiel op 145 gekregen met open case maar ik wilde eindelijk eens wat deftige airflow door mn bak.

Anyway, na installatie van 'n xdream van coolermaster (met zo'n hippe potmeter die onhandig achteraan in 'n pci slot zou moeten) gaf mn systeem geen kik, geen beeld, niks. I dook onmiddelijk in mn bak om te ruiken naar geroosterde XP geurtjes, schakelde alles af (behalve mn floppy,ati radeon en keyboard) , resette de cmos, en haalde de batterij er even uit.

Opnieuw booten gaf me een "cmos checksum error" en geen response op mn keyboard. Verdere pogingen bleken even vruchteloos.
Toen heb ik de batterij eruit gehaald voor 4+ uur, en na booten kreeg ik "cmos settings wrong F1 to enter setup, F2 to restore".

Ik heb nu wel keyboard response heb voor enkele seconden (nog vóór mn scherm aanslaat, dus ik kán eventueel in het bios scherm raken, maar na ongeveer 2 - 3 seconden gaat alles vast.
Ook mn bootdisketje met een flash op (die ik gelukkig manueel moet uitvoeren) werkt niet. Ik waag me iig niet aan n flash totdat dit ding langer dan een uur wil draaien...

Ik heb n MS-6380e (KT333) en dat klein zwart stuk ongeluk is van AMIBIOS... :/

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Heb je al geprobeerd te booten zonder die cooler (dus de oude) of opnieuw erin te prakken?

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Topicstarter
Nope daar kom ik morgen aan toe... ik hoop echt niet dat het die cooler is... voeding zou het ook nie mogen zijn, al mn hd's zijn afgekoppeld. Ik laat hem een nachtje complotten smeden zonder batterij...

Interessant detail... POST zegt dat mn bios versie 5.xx is (laatste flash) maar eenmaal ik in het beruchte frozen setup scherm raak (door als n gek op delete te hameren in de eerste seconden) dan zegt hij 3.31a... de originele versie... Worden BIOS flashes dan ongedaan gemaakt bij resetten / batterij eruit halen ?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Heb ongeveer hetzelfde gehad met een MSI K7T266 pro moederbord. Eerst wou ie niet booten, ergens in de post-sequence ging het fout dacht ik. Bios gereset met de jumper, en nu heb ik ook zo'n cmos checksum error :/
Toetsenbord reageert ie niet meer op, het enige wat ie nog doet is dat berichtje laten zien als je het systeem aanzet. Ik heb het idee dat het alleen op te lossen is door de bioschip opnieuw te (laten)flashen, wat de moeite niet is met zo'n oud bord als ik hier heb...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Topicstarter
Nevermind, alles werkt terug perfect... Het was dus de koeler... der stak zo'n immense handle uit om de clip over de socket te klikken, die stak tegen mn voeding en duwde dus het hele spellement scheef. Enkel 1/3 van mn cpu had dus contact met de heatsink, lockups zijn dus vrij logisch in dat geval =)

Bios doet weer normaal na dat nachtje zonder batterij, dus... waar is die fsb optie ^^