Toon posts:

Printer beveiligen en delen onder Windows XP

Pagina: 1
Acties:
  • 1.346 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een netwerk waarbij er meerdere computers en printers op het netwerk staan. nu wil ik mijn eigen printer gaan beveilige met een wachtwoord zodat ik alleen gebruik van kan maken.

Ik heb al op google gezocht naar "Printer sharing password Windows XP" en dat was een echte ramp. Ik kreeg alle dingen behalve die ik wou hebben. Daarop heb ik op Download.com (CNET) gekeken naar een programma die het kon doen en dat liep ook op niks uit.

Omdat ik aardig wat van Windows af weet had ik me tewijls of het wel mogelijk is met Windows XP

Nu is mijn vraag:
Is het mogelijk onder Windows XP PRO een printer te delen en met ook een wachtwoord te beveiligen zodat er alleen gebruikers die het wachtwoord kennen er gebruik van kunnen maken

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 00:41:
Nu is mijn vraag:
Is het mogelijk onder Windows XP PRO een printer te delen en met ook een wachtwoord te beveiligen zodat er alleen gebruikers die het wachtwoord kennen er gebruik van kunnen maken
Dat kan, onder Windows XP (gebaseerd op de NT kernel werkt het met gebruikers en rechten. Je kan onder het tabblad Security onder de printer (op een XP PC) gebruikers toevoegen.

Maak dus een gebruiker aan (piet) met het password bla, je geeft hem de rechten op de printer. Die open je op de andere pc door "in te loggen" op de XP PC. Dit kan iig wel met netwerkpad -> als schijf, zie ook:
C:\>net use /?
The syntax of this command is:

NET USE
[devicename | *] [\\computername\sharename[\volume] [password | *]]
[/USER:[domainname\]username]
[/USER:[dotted domain name\]username]
[/USER:[username@dotted domain name]

[/SMARTCARD]
[/SAVECRED]
[[/DELETE] | [/PERSISTENT:{YES | NO}]]

NET USE {devicename | *} [password | *] /HOME

NET USE [/PERSISTENT:{YES | NO}]
Met een netwerkpath gaat het zo:
code:
1
net use x: \\servername\map passwordvandeuser /user:username

Of dit met een printer kan, ik denk het wel. Zoek voor de grap eens naar con2prt.exe van Microsoft, zit in Zero Administrator Kit (ZAK) als het goed is. Ik kan het nou niet testen, heb het niet bij de hand. Maar als het goed is kan het wel.

Gebruik ongeveer als:
code:
1
con2prt /cd \\servername\printersharename

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry hoor, maar als je zoveel weet van Windows, dan weet je dat je gewoon everyon van die printershare moet mikken, en er 1 user aanhangen met een password.

Tijd voor een nieuwe sig..

Dit topic is gesloten.