Incompatibiliteit Silicon Image 3112A + Maxtor 120GB ATA133

Pagina: 1
Acties:
  • 1.511 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:43
Hallo,

Ik krijg mn raid setup niet geformatteerd, het gaat om een Seagate 120 gb en een Maxtor 120 gb... telkens na het formatteren geeft de windows xp setup de foutmelding dat hij het formatteren niet kan voltooien, nu las ik op de website van Silicon Image het volgende...
When using the Marvell SATA-IDE adapter with a Maxtor ATA133 HD, there is a compatibility issue between the Maxtor drive and the Marvell bridge chip that does not allow it to operate at ATA133 when using SATA. You must make sure that the Marvell SATA-IDE adapter is configured for ATA100/UDMA5. If it is set for ATA133/UDMA6, the hard drive will not work.
Ik gebruik dus 1 Maxtor schijf, en een Asus converter, met een Marvell chip! Alleen nu heb ik dus geen flauw idee hoe ik die schijf op ATA100 zet... iemand enig idee?

(ps een vriend van me heeft 2 Maxtor schijven, die wilde dat ook proberen op S-ata via die chip en die krijgt hetzelfde, foutmelding na het formatteren)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ik kan je verder niet helpen, maar helaas wel zeggen dat sata-raid met dongles een en al corruptie opleverde bij mij. Jij gebruikt daarnaast zeker ook nog eens 2 verschillende dongles ?

[ Voor 67% gewijzigd door Tutti-frutti op 11-05-2004 22:06 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41615

Nee, wij gebruiken 4 dezelfde dongles (van ASUS)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Idd, dezelfde converters... hier @ de site van Marvell...
Key Features
Supports both host and device operation
User-selectable maximum speeds of 66/100/133/150 MBps
Ultra low power consumption
SSC support
Programmable reference clock settings
Programmable PHY pre-emphasis and amplitude settings
Supports ATA command queuing
Maar ik heb dat diggie voor me... maar ik kan er nx aan instellen :'(

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Als je de drive in een lagere ATA modus kunt forceren (firmware aanpassing) gaat het wel werken.

Het enige nadeel is wel dat de bewuste tooltjes om ATA66/100 te forceren (http://www.maxtor.com/en/support/downloads/_100updt.htm) niet geschikt zijn voor moderne harddisken. Zo werd mijn harddisk uiteindelijk gelockt op ATA66 en is ATA100 en ATA133 niet meer selecteerbaar :( (zelfde oorspronkelijke probleem: Maxtor Diamond Max Plus 9 120GB 8MB cache "PY120P0" + Asus Dongle met Marvell 8818030-TBC chipset).

Over performanche verlies: geen idee, ik had de schijf nl. niet kunnen testen in ATA133 modus aan de dongle - en door het geklooi was ik ook vergeten om de PATA te benchen. Ik vermoed dat als er verlies is, dat dit alleen de peakperfmance heeft gedrukt (van cache naar controller), tenslotte is ATA66 nog aardig snel (en is de R/W oppervlak > I/O > cache een stuk trager dan de peakperformance).

Ik druk je alleen wel op het hart dat het forceren van andere ATA modussen door firmware 'upgrades/tweaks' niet in alle gevallen gaat werken. In mijn zoektocht naar de uiteindelijke manier om het werkend te krijgen zat ik ook een tijdje met de drive gelockt op ATA33 waarbij hij aan de PATA bleef rebooten en aan de SATA niet herkend werd :X :/

In het beste geval raad ik je aan om een andere SATA>PATA dongle te halen, niet van Asus en niet met een Marvell chip.

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 11-05-2004 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Anoniem: 44568 schreef op 11 mei 2004 @ 22:38:
Als je de drive in een lagere ATA modus kunt forceren (firmware aanpassing) gaat het wel werken.

Het enige nadeel is wel dat de bewuste tooltjes om ATA66/100 te forceren (http://www.maxtor.com/en/support/downloads/_100updt.htm) niet geschikt zijn voor moderne harddisken. Zo werd mijn harddisk uiteindelijk gelockt op ATA66 en is ATA100 en ATA133 niet meer selecteerbaar :( (zelfde oorspronkelijke probleem: Maxtor Diamond Max Plus 9 120GB 8MB cache "PY120P0" + Asus Dongle met Marvell 8818030-TBC chipset).

Over performanche verlies: geen idee, ik had de schijf nl. niet kunnen testen in ATA133 modus aan de dongle - en door het geklooi was ik ook vergeten om de PATA te benchen. Ik vermoed dat als er verlies is, dat dit alleen de peakperfmance heeft gedrukt (van cache naar controller), tenslotte is ATA66 nog aardig snel (en is de R/W oppervlak > I/O > cache een stuk trager dan de peakperformance).

Ik druk je alleen wel op het hart dat het forceren van andere ATA modussen door firmware 'upgrades/tweaks' niet in alle gevallen gaat werken. In mijn zoektocht naar de uiteindelijke manier om het werkend te krijgen zat ik ook een tijdje met de drive gelockt op ATA33 waarbij hij aan de PATA bleef rebooten en aan de SATA niet herkend werd :X :/

In het beste geval raad ik je aan om een andere SATA>PATA dongle te halen, niet van Asus en niet met een Marvell chip.
Kijk, aan zon reply hebben we wat, thanks! Welke tool moet ik precies hebben? ik ben maar een arme student ;) Dus ik wil hem wel forceren op ata 100, of zelfs ata 66... misschien dat je me ff kan toevoegen op msn? Ephymerous@xs4all.nl :)

/edit nog meer gevonden

[rml][ HOWTO] SATA RAID met IDE installeren op A7N8X[/rml] morgen testen :)

[ Voor 5% gewijzigd door ephymerous op 11-05-2004 23:14 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Het bewuste tooltje waarmee ik oa gekloot heb was "66to100.exe" ook wel genoemd "100updt.exe" > http://www.maxtor.com/en/support/downloads/_100updt.htm (UDMA 33/100 Change Utility)

Let wel op dat je drive voor dat tooltje aan de PATA (bij voorkeur als primairy master) moet hangen en dat ik tot nu toe nog geen weg terug heb gevonden (ook geen tijd/mogelijkheid toe gehad om te testen) naar ATA133...

Wat dat betreft kun je veiliger aan de gang gaan met de Sata-raid tool.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 12-05-2004 05:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sciatic
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Sciatic

Hear me roar!

Ik heb hier 2 maal maxtor DMP9 schijven aan mijn sata raid controller hangen van mijn Asus a7n8x, ook in combinatie met Asus converters.

Om het werkende te krijgen heb ik eerst de Maxtor 66to100 tool geprobeerd, hiermee kon ik de schijven op ATA66 krijgen, maar niet op ATA100 of terug op ATA133.

Hierover heb ik maxtor contact opgenomen welke mij een andere tool hebben toegestuurd (DMA_SET). hiermee was het wel mogelijk om de schijven op ATA100 en ATA133 te zetten.

Om de tool werkende te krijgen op mijn nforce mobo moest ik wel de chipsetdriver van de 66to100 tool gebruiken (driver voor DOS, zit bij het pakket in). Ook zul je zoals eerder vermeld wel de schijf op je pata controller moeten aansluiten, en dan het liefst zonder andere apparatuur aan de controller.

De DMA_SET tool kun je met google wel vinden, anders wil ik deze wel mailen. Succes :)

http://texturizer.net/firebird/

Pagina: 1