Toon posts:

Acer Aspire 1501 of Dell 510?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben druk op zoek naar een laptop die goed genoeg is voor waar ik hem voor nodig heb. Ik ga na de zomer namelijk beginnen aan een studie communication & multimedia design dus ik moet behoorlijk wat graphics en ook wat videomateriaal gaan bewerken. Ik kwam al snel bij de acer aspire 1501 uit omdat deze erg krachtig is en (op sommige plaatsen) goed betaalbaar. Deze is echter overal uitverkocht en komt niet meer terug maar ik heb gehoord dat ik er misschien nog ergens eentje kan krijgen. Het probleem is dat ik ondertussen ook de dell 510 (met aangepaste specs) heb gevonden en deze heeft weer andere voor en nadelen en het komt er op neem dat ik er niet meer uit kom welke ik het beste kan nemen. Hopelijk heeft iemand een van deze laptops of kan iemand me vertellen wat hem / haar het beste lijkt voor mij. Ik zal van bijde laptops de specs doorgeven en wat voor mij de plus en minpunten zijn.

Acer Aspire 1501

Processor
Processor-kloksnelheid 3060 Mhz
Processor Athlon 64bit
Disk drive
Harde schijf drive 60 GB
Harde schijf overdrachtssnelheid 7200 MB/s
Geheugen
Intern geheugen 512 MB
Beeldscherm
Schermgrootte 15 "
Beeldscherm SXGA TFT colour LCD
Resolutie 1400x1050 px
Geheugen video-adapter 64 MB
Optische drive
CD-schrijfsnelheid 10 x
CD-leessnelheid 24 x
CD-herschrijfsnelheid 8 x
DVD leessnelheid 8 x
DVD schrijfsnelheid >2 x
DVD herschrijfsnelheid >2 x
Connectiviteit
Intern modem 56K MDC V.90/V.92 data/fax modem (with international PTT approval); Wake-on-Ring ready
Modemsnelheid 56 Kbps
Netwerk Ethernet/Fast Ethernet
Overdrachtssnelheid 10/100Mbps
Interface Wireless LAN,LAN
I/O-poorten 1 × CardBus type III slot or 2 x type II \n1 × RJ-11 jack for modem \n1 × RJ-45 jack for Ethernet \n1 × DC-in jack for AC adapter \n1 × external VGA port \n1 × S-video-out (NTSC/PAL) port \n1 × microphone-in jack \n1 × speaker/ headphone/ line-out jack \n1 × IEEE 1394 port \n4 × USB 2.0 ports
Audiosysteem
Audiosysteem Audio system with two speakers SoundBlaster-Pro and MS DirectSound compatible
Gewicht en omvang
Gewicht 3.42 Kg
Afmetingen B x D x H 326 × 290 × 38.6 mm
Technische details
Systeembus 533 Mhz
Type Notebook
BIOS-geheugen 2 MB
Intern cache 512 Kb
Platform
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Edition
Gebundelde software BIOS user and administrator passwords \nAcer Launch Manager \nNorton AntiVirus™ \nAdobe Acrobat Reader \nCyberLink® PowerDVD® (for models featuring DVD or DVD/CD-RW combo drive module) \nNTI® CD Maker™ (for models featuring DVD/CD-RW combo drive module)
Energiebeheer
Batterij, maximale werkingsduur 2
Batterij, technologie Li-ion

Dell inspiron 510 (aangepast)

Inspiron Operating System: Microsoft® Windows® XP Home (NL)
Services: 1 jaar European Collect and Return (-EUR - 416.50 EUR)
Processor: Intel® Pentium® M Processor 1.70Ghz (+ EUR 154.70 EUR)
Inspiron Scherm: 15,0" TFT SXGA+ Kleurenscherm (1400*1050) (+ EUR 59.50 EUR)
Aktie - Geheugen: 512MB 333 MHz DDR SDRAM (2x256) incl. 256 MB gratis
Inspiron Harde Schijven: 60GB Ultra ATA/100 Harde Schijf - gratis Upgrade
2e Harde schijf optie voor gebruik in Media bay: Geen
Inspiron Media Bay mogelijkheden: Modular 8x DVD/24x CD-RW Combo
Anti Virus Software: Norton Internet security (NIS) 2004 (90 day trial)
Inspiron True Mobile Wireless netwerk: Intel® PROWireless 2100 802.11b MiniPCI card - for Intel Centrino Mobile Technology
Inspiron Communications - Bluetooth Card: Geen
Inspiron Internal Keyboards: QWERTY US (Standaard voor Nederland) + Engelstalige systeemdocumentatie (ENG)
Inspiron Draag tassen: Not Included
1st Battery: 4 Cell Primary Battery for lower weight
Systeemdocumentatie: Engelstalige systeemdocumentatie
Inspiron Software: Microsoft® Works 7.0
Dell Picture studio: Paint Shop Pro 8.0 (trial version) & Paint Shop Photo Album 4.0 (trial version)
Installatie op locatie: Geen
Digitale Camera's: Not Included
Dell Printers: Geen
Dell Printer Service Upgrades: Geen Printer Service Upgrade
Scanners: Not Included
Inspiron - Online training: Geen
Nieuw ! Data Transfer / Migration: No Transfer
Inspiron special accessoires promotions: Geen

De voordelen van de Acer zijn voor mij:
code:
1
2
  - De snelheid plus 64 bit als dat wat gaat worden
  - losse video kaart (al weet ik niet of het heel veel uitmaakt)

De voordelen van de Dell zijn voor mij:
code:
1
2
3
  - Hij ziet er mooier uit
  - Hij is veel dunner en lichter (2,3 kg en acer is minstens 3,5)
  - mobile processor waardoor hij langer met energie doet en stiller is

De Acer vind ik niet echt mooi en redelijk fors en zwaar (hij moet elke dag mee naar school) en bij de Dell weet ik niet of een mobile voor mijn doeleinde echt goed is (hoe snel is 1.7ghz bij een mobile tegenover 3000 amd?) En ik weet niet of het wat uit maakt dat de videokaart (Die bij bijde even groot is) bij de dell shared is.

Ik hoop dat jullie even je mening hierover willen geven. Alvast bedankt! :*)

Leonie (baco/ hendrik's vriendin).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 11:08 ]

Verwijderd

Ok klein samenvatting:
IMHO is Acer maar een 2derangs merk. Het is wel goedkoop, maar dan heb je het ook gehad. Lage kwaliteit schermen e.d.
En die acer is dus veel te zwaar om elke dag mee te slepen.
De Dell daarentegen is stukken lichter en draagbaarder.
Die Pentium-M 1.7ghz is een enorm snelle processor, en kan het makkelijk halen van een Pentium IV 2.66ghz, of zelfs meer.
Maar (en nu komt het) als je voor een Centrino gaat raad ik je aan van nog een klein eventjes te wachten. Want heel binnenkort worden de notebooks geintroduceert met de nieuwe Pentium-M Dothan cpu, die draait op 2ghz, en die is enorm zuinig met de batterij, loopt heel koel, en is in de benchmarks zelfs SNELLER dan een Athlon64 3000+... dus ik raad aan van nog een maand of 2 geduld te hebben :) Of anders toch voor die Dell te gaan, als draagbaarheid en kwaliteit belangrijk zijn.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Oftewel zie deze link: nieuws: Intel Pentium M 'Dothan'; 90 nanometer in een notebook? ;)
Harde schijf overdrachtssnelheid 7200 MB/s
Lekkere winkel :X het moet 7200 RPM zijn. en niet mb's dat haalt een SSD niet eens :D

[ Voor 55% gewijzigd door Roberto op 11-05-2004 22:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daar zit misschien wat in ja. Daar had ik nog niks over gehoord maar het probleem is dat ik (zover ik weet) in september met die school moet beginnen en hem dan dus hard nodig heb en eigenlijk wil ik hem wel van te voren al een tijdje gebruiken om em een beetje te testen zeg maar. Als de centrino inderdaad zo snel is zou de dell dus inderdaad ook goed kunnen. Al heb ik net wel gelezen dat inspirons niet al te best zijn en latitutes beter maar die zijn xga en ik wil sxga. Anyways, is acer echt een 2e rangs merk ja? Mijn vriend begon juist te kijken bij Acer omdat hij dat kent en er veel goeds over hoord maar dat ging waarschijnlijk niet over laptops dus ik weet het inderdaad ook niet.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 22:25:
Daar zit misschien wat in ja. Daar had ik nog niks over gehoord maar het probleem is dat ik (zover ik weet) in september met die school moet beginnen en hem dan dus hard nodig heb en eigenlijk wil ik hem wel van te voren al een tijdje gebruiken om em een beetje te testen zeg maar. Als de centrino inderdaad zo snel is zou de dell dus inderdaad ook goed kunnen. Al heb ik net wel gelezen dat inspirons niet al te best zijn en latitutes beter maar die zijn xga en ik wil sxga. Anyways, is acer echt een 2e rangs merk ja? Mijn vriend begon juist te kijken bij Acer omdat hij dat kent en er veel goeds over hoord maar dat ging waarschijnlijk niet over laptops dus ik weet het inderdaad ook niet.
Lees jij mijn Acer Travelmate 80xCLxx topic maar ff (is nu afgezakt maar als je zoekt op Travelmate in de CSL vind je zo heel wat) ;)

Acer kan wel leuke dingen maken, maar supper stevig is het niet.

Dell is btw ook niet perfect, en een 1.6 of 1.3 lijkt mij ook al snel genoeg.
1 voorbeeld: Ik heb een 1.3 ghz banias met radeon 9000 met 64mb en haal 7000 3dmarks in 3dmarks 2001 :)

Ow en 1 tip. Neem die Intel Pro wireless 2100 3B niet, ik heb er hier nog 1 liggen die ik wil verkopen :+ + het feit dat er nu steeds meer G netwerken zijn, en soms draaien die op G only. En mijn school heeft helaas een A netwerk dat komt ook nog wel eens voor op scholen. En we willen natuurlijk niet dat jij straks niet kunt internetten op school. Dus kies dan voor een Dell truemobile 1400 A/B/G kaartje

[ Voor 16% gewijzigd door Roberto op 11-05-2004 22:51 ]

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:03
ik zou voor de dell gaan aangezien die acer niet meer te koop is :P, de 1511 is echter wel te koop, maar die heeft slechtere specs (nvidia 5600go, slechtere batterij en max 1024x756 reso)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Tip: Neem de 6-cell batterij als je de Dell 510M neemt :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Topicstarter
waarom? Ze beweren dat die 4 cell net zo lang mee zou moeten gaan omdat centrino zuiniger is. 6 cell maakt em een stuk zwaarder (ik weet niet hoeveel trouwens) en zoals ik em nu heb is dat toch eigenlijk het maximale wat ik uit kan geven.
Pagina: 1