Toon posts:

[boot probleem] xcel2000 opstart probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem (Mijn tekst verwerk pc) Celeron 433 met XCEL2000 mobo.

Ik wou er wat geheugen bij plaatsen 128ram pc133, niet echt vol vertrouwen in maar ok, pc doet niets, boot niet je hoort even een kleine ratel uit de hdd komen en beeldscherm krijgt geen signaal/sprint in stand-by.

Oude geheugen weer terug gezet zoals deze voorheen zat (5 minuten geleden deed systeem het nog)

Alles gecontroleerd, kale start gedaan, andere hdd maar niets mocht baten.

Wat hij wel doet: beepen. (2x korte beep gevolgt door 1 iets langere)

Helaas heb ik geen manual van de mobo dus kan niet achterhalen wat de beep's betekenen.

Deze pc heeft het gisteren nog uitstekend gedaan en geen software of andere dingen geinstalleerd/ontvangen.

Nog even voor de duidelijkheid ik kan dus niet in de bios of wat dan ook komen, ik krijg geen beeld.

Na net een mega kick te hebben gedaan uit 2001 moest ik van een modje een eigen topic openen dus bij deze.

De search heb ik geprobeerd maar de gevonden topic's zijn verjaard en geen oplossingen gepost. dus bij deze.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid

De manual probleem verdwijnt als sneeuw voor de zon als je gewoon je moederbord goed identificeert zoals in de PMG FAQ staat. Tip daarbij: Xcel2000 is dus niet de naam van je moederbord, maar een gerelabelde naam voor je chipset (die eigenlijk een SiS 620 is). Er is maar een fabrikant die dat soort loze relabeling doet en die vind je met een search op die termen zo. Voeg daaraan toe dat er maar twee moederborden zijn met deze chipset bij deze fabrikant en tenslotte dat het enige verschil tussen de twee is dat de een uATX is en de andere Baby-AT en het moet mogelijk zijn zelfs zonder iets meer op je systeem op te zoeken om dit ding definitief te herkennen.

En ja, ik weet om exact welke twee plankjes het kan gaan, heb ze beiden zelf in bezit gehad. Maar de bedoeling is ook dat jij er wat van leert, dus gewoon even op zoek gaan zoals je eigenlijk had gemoeten voordat je deze topic opende :o

Verder denk ik niet dat de manual je veel gaat helpen bij beepcodes, die worden bepaald per BIOS merk. Constateer welke dat is (AMI, Award of af en toe Phoenix) en zoek daarop.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Tsjah of het wordt tijd dat modjes ook wat slimmer worden |:(

Hoe kan ik er achter komen wat van bios ik heb,de comp boot niet, gebruik de pc zelf nooit maar ouders wel. heb geen idee...

Check topic : Hulp gevraagd bij half-bekend systeem met kuren...

Merk is voor mij onbekend maar shipset is idd van Xcel2000 voor de rest heb ik wijnig gegevens. maar weet dat er andere mensen met dit mobo het zelfde probleem hebben gehad, en hiervoor mischien een oplossing weten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 22:40 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 22:39:
Tsjah of het wordt tijd dat modjes ook wat slimmer worden |:(

Hoe kan ik er achter komen wat van bios ik heb,de comp boot niet, gebruik de pc zelf nooit maar ouders wel. heb geen idee...
Tijd dat je zelf even nadenkt voor dit soort lekkere opmerkingen...

Wat dacht je van kijken naar de sticker op de BIOSchip? Vertelt vaak een hoop :z

Check topic : Hulp gevraagd bij half-bekend systeem met kuren...
Merk is voor mij onbekend maar shipset is idd van Xcel2000 voor de rest heb ik wijnig gegevens. maar weet dat er andere mensen met dit mobo het zelfde probleem hebben gehad, en hiervoor mischien een oplossing weten.
Hoe kun je weten dat anderen met zelfde mobo hetzelfde probleem hebben als je je mobo niet eens geidentificeerd hebt :?

Ik heb het je op een zilveren dienblad aangeboden, je hebt alle gegevens die je moet hebben. De 5e hit in google op alleen Xcel2000 is raak, maar als je dus op zowel Xcel2000 als SiS 620 (zoals ik dus hierboven al aangaf) zijn zowat alle hits raak.

Tip: besteed wat meer tijd aan het zelf nazoeken van informatie die je aangeleverd is in plaats van het te negeren en in discussie gaan over het feit dat je überhaupt gevraagd wordt zelf wat te doen.

Lees maar na in de GoT Huisregels

Edit:
Net gekeken en de naam van je moederbord staat op meerdere plekken in de topic dat je omhooggeschopt hebt vermeld. Lees die topic zelf nog eens door, je hebt er duidelijk nog veel op te doen...

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 12-05-2004 00:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hé ik heb ook nog zo'n bordje liggen hier. Ik heb er een nieuwe bios op gekicked en mijn pc133 draait er prima op. (double sided).

Vaak helpt het al wanneer je het geheugen er nog een paar keer in en uit haalt, die bankjes zijn nogal verrot om geheugen te plaatsen.

Je beep houdt overigens in dat de videokaart een probleem geeft. Deze zit echter onboard dus dat zal het niet zijn. Sommige oude pc's geven dat signaal ook als er geen monitor is aangesloten (ja, dat ie écht zo) maar bij deze pc kan ik het niet checken (staat in de kast).

Dus probeer dat van het geheugen eens en een paar keer de bios resetten krijgt 'm ook wel weer erbovenop.

[ Voor 43% gewijzigd door Toink op 12-05-2004 08:13 ]