Kernel compileren vóór installatie?

Pagina: 1
Acties:

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:52
Ik wil op mijn gloednieuwe Athlon64 systeem graag Linux installeren. Het punt is dat er voor mijn SATARAID-controller wel drivers zíjn, maar die pas gebruikt kunnen worden in een al geïnstalleerd systeem, d.m.v. meecompileren in de kernel. :( Alleen, hoe krijg ik Linux op een RAID0-array die niet herkend is? Ik weet dat het mogelijk is door eerst op een losse PATA-schijf te installeren, maar dat vind ik erg omslachtig. Is er geen manier om een nieuwe kernel te compileren [vóór/tijdens het begin van] de installatie, bijvoorbeeld op een andere computer, en dan "slipstreamen" naar de cd, of met een ramdisk? Telkens een PATA-schijf aankoppelen in een nieuw systeem is niet bepaald vooruitstrevend. :X

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Ik heb een keertje Debian geinstalleerd op een RAID controller die niet standaard ondersteund werd. Toen heb ik deze howto ('slipstreamen') gevolgd en daarmee is het gelukt. Uiteraard kan je ook op zoek gaan naar driver disks.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 21:20 ]

• Z-Dragon
Driverdisks zijn er dus niet, how-to bekijk ik even. :)

edit:
Die how-to lijkt héél erg veel op wat ik zoek. :9 _/-\o_

[ Voor 41% gewijzigd door Z-Dragon op 11-05-2004 21:25 ]

^ Wat hij zegt.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:27
ZIe ook het topic wat ook nu loopt, met deze post van mij: [rml]pierre-oord in "[ Debian] Installatie op een SATA RAID sy..."[/rml]

Kan je veel moeite schelen, is mijn ervaring ;)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Er van uitgaande dat je ook een sil3112a controller hebt (AFAIK de enige werkende sata Raid in Linux op dit moment) kun je knoppix gebruiken om je harddisk te benaderen.
Zo kun je gentoo bootstrappen of misschien zelfs een knoppix hd install verrichten om een Debian systeem te krijgen.

Pak knoppix 3.3 van 16 Februari en gebruik de volgende module
http://www.infowares.com/linux/modules/knoppix_3.3/medley.o om je hd te benaderen.

edit:
Natuurlijk zou je ook de installatie cd van Debian van een eigen gebakken kernel kunnen voorzien. Maar dat is in mijn ogen omslachtiger, want daarvoor heb je een werkend linux systeem nodig. Dan zou ik een pata schijf erbij hangen, scheelt je een hoop gekut.

Wanneer 2.6 support komt, is de kans groot dat ik weer tijdelijk een pata schijf pak voor het testen (dat is echt zo gek nog niet).

[ Voor 32% gewijzigd door irondog op 11-05-2004 22:26 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

hoe maak je dan een cdtje met je eigen gebakke kernel er op?

• Z-Dragon
Ik heb niet de Silicon, maar heb de keuze tussen een VIA vt8237 en een Promise PDC20378 (ASUS K8V Deluxe). AFAIK zijn daar wel drivers voor (www.viaarena.com; www.promise.com). :)
Installeren op S-ATA is mij ook gelukt (Debian Netinstall), maar nog niet @ RAID.

[ Voor 19% gewijzigd door Z-Dragon op 12-05-2004 19:31 . Reden: Toevoeging ]

^ Wat hij zegt.

Pagina: 1