Toon posts:

[ABIT KV8-MAX3] - SP/DIF problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na te hebben ge-upgrade van een Asus A7N8X-Deluxe met SP/DIF (coax-aansluiting) naar een ABIT KV8-MAX3 met SP/DIF (optische aansluiting), lijkt het erop dat ik mijn surround-speakers niet aan de praat krijg. Ik heb van mijn mobo een optische kabel gelegd naar mijn Pioneer VSX-808RDS versterker.

Op die versterker heb ik 3x optisch en 1x coax ingang voor SP/DIF of Dolby5.1 signalen. Mijn DVD-speler zit op optisch1 en geeft gewoon fantastisch geluid over alle speakers. Mijn mobo zit op optisch3 en kan blijkbaar alleen de center en front-speakers aansturen. De instellingen op de versterker voor DVD en mobo (qua afstanden, signaal-sterkte enzo) zijn niet verschillend.

De driver voor de VIA3059-controller is versie 3.70; op de Abit-site is geen nieuwere te vinden op dit moment; de chip zelf is een RealTek ALC658.

Enig idee hoe ik mijn surround aan de praat ga krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 19:09 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-08 09:26
Deze move ik richting AV (vanuit PMG) omdat het meer een specifiek geluidsgebeuren is i.p.v. de gebruikelijke moederbord/geheugen/cpu ellende :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand kennis van een Pioneer of een Abit-bordje??

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
Moet je niet gewoon ergens je digital-out aanzetten in je mixer instellingen?

(ik heb zelf (nog geen) SP/DIF uitgang op m'n pc zitten......... mobo heeft er wel een header voor, maar ik moet nog eens zelf keer COAX /TOSlink bordje in elkaar solderen)

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
Wat jij hier beschrijft is theoretisch niet mogelijk. Via de digitale uitgang kun je alleen stereo of dolby digtal(/dts) sturen. Op je versterker staat waarschijnlijk wel aangegen wat je binnenkrijgt. Je kunt dus theoretisch nooit je center horen en de rears niet.

Als je muziek afspeelt(mp3 ofzo) dan stuur je stereo door de digtale kabel en zal alleen de linker- en rechtervoorspeakers geluid geven.(auto mode) Met de mode die je instelt op je versterker kun je dit verdelen over meerdere boxen. (pro logix enzo).

Als je Dolby digital door de spdif stuurt met een dvd programma(waarin dit goed ingesteld is) en een dvd, dan zie je op je versterker dat een een DD signaal (auto mode) binnenkomt en zal dit over alle boxen verdeelt worden.

Verwijderd

Topicstarter
cool_zero schreef op 13 mei 2004 @ 14:25:
Wat jij hier beschrijft is theoretisch niet mogelijk. Via de digitale uitgang kun je alleen stereo of dolby digtal(/dts) sturen. Op je versterker staat waarschijnlijk wel aangegen wat je binnenkrijgt. Je kunt dus theoretisch nooit je center horen en de rears niet.

Als je muziek afspeelt(mp3 ofzo) dan stuur je stereo door de digtale kabel en zal alleen de linker- en rechtervoorspeakers geluid geven.(auto mode) Met de mode die je instelt op je versterker kun je dit verdelen over meerdere boxen. (pro logix enzo).

Als je Dolby digital door de spdif stuurt met een dvd programma(waarin dit goed ingesteld is) en een dvd, dan zie je op je versterker dat een een DD signaal (auto mode) binnenkomt en zal dit over alle boxen verdeelt worden.
Als ik de bijgeleverde software van Abit gebruik, kan je een test-geluid over alle speakers laten lopen. Op beeld zie je waar het geluid vandaan zou moeten komen. Alles tussen 25 graden linksachter me tot en met 25 graden rechtsachter me (dus links-front via center naar rechts-front) hoor ik wel; daarna wordt het uitermate stil op mijn rear-speakers.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
Aha, ik snap nu waar het fout gaat. Er is namelijk geen probleem :) Het klopt dat je de boxen achter niet hoort als je de test doet. De test werkt alleen als je de versterker analoog zou aansluiten op alle 3 de anlaloge uitgangen van de geluidskaart.

Als je deze test doet over een digitale uitgang dan wordt alleen het front stereo kanaal in stereo(en niet in dolby digital wat je zou willen) verzonden naar je versterker. Dat je center ook geluid maakt komt waarschijnlijk omdat je versterker deze uit de front links en front rechts erbij mixed. Effecten als eax en a3d die op veel geluidskaarten zitten worden dus ook niet juist doorgegeven over digitale uitgang omdat hierbij ook alleen maar de front kanalen worden gestuurd. Sommige sluiten daarom hun versteker zowel digitaal als analoog aan, om toch van deze effecten gebruik te kunnen maken.

Maar nu vraag je je dus af waarom het op je Asus A7N8X wel goed ging. De nforce sounstorm geluidschip die op dit moederbord zit kan iets wat al die andere geluidskaarten niet kunnen. Hij kan namelijk dit analoge signaal(6 kanalen) omzetten naar een dolby digital signaal. Dit dolby digital signaal kan over de digitale uitgang worden gestuurd en zo krijg je dus wel het verwachte effect.

Het missen van deze functie om je nieuwe moederbord heeft dus alleen maar effect op geluid dus niet stereo of niet dd/dts geluid. Dit is vaak zo bij games, maar of je hier veel aan mist hangt een beetje van jezelf af. Bij gewone muziek en films met al dobly digital geluid mis je niets. Een goed manier om te testen of alles goed werkt is dus testen met een film met dolby digital geluid.
Pagina: 1