[VB6] Verbinding maken met Oracle Database server 8 *

Pagina: 1
Acties:

• DPLuS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hoi,

Ik wil in mijn VB6 applicatie een verbinding maken met een Oracle 8 Databaseserver.

Oracle draait in dit geval op een andere host dan de pc's waar mijn programma op gaat lopen.

Na het lezen van een hoop documentatie weet ik niet precies hoe ik te werk moet gaan, maar zou het als volgt kunnen:

- Oracle ODBC software installeren
- DSN aanmaken voor de db-server
- in ADO deze DSN specificeren:

Dim Conn As New ADODB.Connection
Dim RS As New ADODB.Recordset
Conn.ConnectionString = "Provider=????;User ID=DEVADC;Password=DEVADC;Data Source=DEV;Persist Security Info=False"
Conn.Open

enz...

Toch nog een paar vraagjes:

- Als ik die ODBC driver installeer, moet ik dan ook nog SQL+ (of NET8) installeren? (moest schijnbaar als je DB niet op localhost draait(?))
- Waarom kan ik die Oracle ODBC driver van Microsoft eigenlijk niet gebruiken? (hij zeurt dat ik geen client software geïnstalleerd heb)

Hmja, dit was het tot nu toe wel een beetje ;)

Verwijderd

Bij het aanmaken van een DSN voor de databaseserver moet je de Service Name opgeven.
Deze Service Name staat in je tnsnames.ora. Vandaar dat je voor Oracle de client software moet hebben draaien op de pc waar je de DSN wilt aanmaken.

• DPLuS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Maar die NET8, is dát dan de client software?
Ik kan dat namelijk nergens uit opmaken...

En een DSN-less connection, is dat ook mogelijk?

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-05 14:44

Nitai

Live the life you love.

Client software is Oracle 8.1.7 Client. Dit omvat o.a. Application Development tools (daar valt SQL*Plus onder), Database Administration Tools (DBA studio enzo). Dit moet je altijd installeren op je client. Wil je Rapportjes draaien, of Forms van Oracle, dan dien je deze apart te installeren op de client (Reports en Forms 6i, met name forms server/report server)

NET8 Assistant, is een configuratie tool waarbij je je Oracle Name Servers configureert, de db benoemt etc. Output van dit tooltje is tnsnames.ora zoals SGBas dat al zei.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering