Toon posts:

Oude SCSI of nieuwe IDE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb de search gebruikt, maar kwam niet écht een antwoord op mijn vraag tegen.

Ik heb hier een aantal schijven liggen. 3x een Seagate ST32155N (scsi) en 3x een ExcelStor ESJ240 (IDE). Beide schijven zijn nooit gebruikt. Wat ik me nou afvraag, de IDE schijf is veel sneller; meer cash en grotere doorvoersnelheid. Het moet gebruikt gaan worden als Webserver op co-locatie (100Mbit) . Het moet dus betrouwbaar zijn. Schijfruimte maakt niets uit, ik heb aan de 2gig (scsi schijf) voldoende.

Welke kan ik het beste gebruiken?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het moet dus betrouwbaar zijn. Schijfruimte maakt niets uit, ik heb aan de 2gig (scsi schijf) voldoende.
Als het betrouwbaar moet zijn: ik neig naar de nieuwste schijf van het stel. Maar eigenlijk maakt het IMO niet veel uit: je gaat kiezen tussen twee exemplaren, je kan net de pech hebben dat de nieuwste disk als eerste overlijdt, of net andersom. Geen zinnig woord over te zeggen.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Oei dat is een oude SCSI schijf, 5400 rpm, als die Excelstor nieuw zijn (heb net op hun site gekeken bij Excelstor) zou ik die gebruiken: meer ruimte (als het goed is aan het typenummer te zien 40 GB) kan niet zien of ze 7200 rpm zijn helaas, maar ik zou die Excelstors gebruiken ;)

Link naar Seagate schijf: http://www.seagate.com/support/disc/specs/scsi/st32155n.html

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Die SCSI Seagate is iig niet erg snel, dat realiseer je je wel he? Die IDE schijf ken ik niet, check specs.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

die scsi is veel te oud, dus zou ik voor een van die IDE's gaan in deze ook in miror zetten.
SCSI is over het algemeen betrouwbaarder, maar zon oude schijf legt het wel af tegen een goede neiuwe.

• koraks
  • Niet online
Performance van de nieuwe schijf zal absoluut stukken beter zijn dan van de scsi. 7200rpm betekent toch snellere seeks en hogere transferrate. Nou is dat laatste niet zo belangrijk in een webserver; het eerste daarentegen zeker wel.
Het nadeel van de nieuwe disk is echter dat ie ook een hoop warmte produceert. Colocaten betekent meestal weing ruimte/veel performance. Koeling is dan een issue, en een zuinige 5400rpm kan heel lang meegaan doordat ie niet warm wordt. Daarnaast warmt ie de rest van de machine niet op, waardoor je je kan concentreren op koeling van de CPU en PSU.
Je zou ook de MBTF kunnen opzoeken van de beide schijven, je hebt kans dat die scsi schijf een langere levensduur zou hebben dan de nieuwere ide.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:34

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je kunt inderdaad beter voor de nieuwere ATA schijf gaan. Die oude SCSI schijf zal waarschijnlijk erg heet worden, heter dan een nieuwe ATA schijf.

Als je het echt veilig wilt hebben moet je RAID 1 gaan draaien.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
2Gb SCSI is idd echt oud ;)

Ik heb zelf een 18Gb 10k disk in mn colo server hangen, samen met 9Gb boot.

IDE vind ik niet echt betrouwbaar,, uitval is (naar mijn mening) veel hoger dan SCSI. Kwam bij dat ik die disk nog had liggen, en nog een scsi krt had, dus de keuze was makkelijk. Daarnaast heb ik toch niet veel ruimte nodig in mn colobak.

Kwa transfer vind ik scsi ook stabieler: bij (Veel) acties op IDE is ie een stukje langzamer.

In jouw geval is is het echter iets anders... die 2Gb schijf is zo;n oude techniek, dat ie ook al is ie scsi slechter zal presteren dan een IDE disk van deze tijd.

Dus... of een (wat recentere) SCSI disk kopen, of een IDE disk erin....

Wat ga je op die bak doen? Dat bepaald ook wel een beetje je diskkeuze: Veel random access (= zoektijd van belang) of hogere datatransfer (die je denk ik toch nooit benut met 100mbit)

• koraks
  • Niet online
Femme schreef op 12 mei 2004 @ 00:27:
Je kunt inderdaad beter voor de nieuwere ATA schijf gaan. Die oude SCSI schijf zal waarschijnlijk erg heet worden, heter dan een nieuwe ATA schijf.
De SCSI schijven van die generatie waar ik mee gewerkt heb (o.a. in HP NetServers (*)) werden helemaal niet warm. Hedendaagse 7200rpm schijven in mijn ervaring des te meer; zonder koeling/airflow worden ze makkelijk meer dan 50o. Meten is weten natuurlijk, maar ik vermoed toch dat de oude SCSI minder warm wordt dan de nieuwere 7200rpm schijf van TS. Vergeet ook niet dat de SCSI disk van TS een 5400rpm schijf is, geen 10k of 15k schijf.

(*) In deze servers werden overigens HP relabeled Quantum schijven gebruikt, wellicht dat de Seagates aanmerlijk warmer werden, maar dat betwijfel ik.
Als je het echt veilig wilt hebben moet je RAID 1 gaan draaien.
Dat is één ding wat zeker is ;)
Pagina: 1