[WinXPPro] NTFS.sys probleem

Pagina: 1
Acties:

• Ricie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Beste mensen,

Ik was een spel aan het spelen, en spontaan reboot mijn pc. Hierna krijg ik een scherm waar ik de optie's veilige modus (met netwerkondersteuning), Windows normaal opstarten, en Windows opstarten met de recentste gegevens waarbij de schijf het nog wel deed. Bij alle optie's start hij op en krijg ik ongeveer 2 seconden het XP logo met het bijbehorende lopende balkje, hierna reboot hij opnieuw.
Na het opstarten van Partition Magic 7 via diskette heb ik PM laten zoeken naar fouten. Hierbij krijg ik foutnummer 1516. Op de site van PM heb ik gezocht naar dit probleem, en heb een oplossing gekregen. Helaas bied deze optie alleen een mogelijkheid als windows nog wel opgestart kan worden.
Hierna heb ik de Windows XP cd in mijn pc gestopt en probeerde via repareren de pc weer aan de praat te krijgen, hierbij krijg ik de foutmelding dat de NTFS.sys corrupt is.
Om de bestanden die op de schijf staan proberen te redden heb ik mijn schijf in de pc van iemand anders gestopt als slave, en het BIOS aangepast, maar alsnog loopt deze computer dan vast. Ik heb via de zoekoptie gezocht naar een oplossing, maar niet gevonden met iemand met hetzelfde probleem.

In mijn eigen pc heb ik nog een harde schijf zitten, dus ik zou eventueel data van mijn foute schijf naar mijn goede schijf kunnen overzetten met een programma.

Nu is mijn vraag
a. Kan ik mijn harde schijf nog werkend krijgen zonder alles eraf te gooien?
b. Is het mogelijk om bv via DOS alle gegevens over te zetten naar de andere harde schijf?

Het is een IDE HD 60GB met als OS alleen Windows XP Pro erop.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ricie schreef op 11 mei 2004 @ 18:31:
a. Kan ik mijn harde schijf nog werkend krijgen zonder alles eraf te gooien?
Wellicht wel, maar daarvoor zou ik toch wat verder experimenteren met de probleemdisk in een andere (werkende) pc.
b. Is het mogelijk om bv via DOS alle gegevens over te zetten naar de andere harde schijf?
Dan zul je wel een tooltje moeten gebruiken om met DOS een NTFS partitie te benaderen. Maar aangezien de andere machine waaraan je de disk hebt gehangen crashte bij het opstarten, vermoed ik dat de partitie(tabel) corrupt is. In dat geval zal een DOS-NTFS-tool er ook niet veel mee kunnen.

Ik heb overigens goede ervaringen met het herstellen van partities d.m.v. een tooltje van Ranish. Moet je alleen wel echt weten waar je mee bezig bent, want dat progje is verre van fool-proof.

Verwijderd

Een beetje zoeken op google doet wonderen. http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;822800
en anders dit:
opstarten van de recovery console mbv windows xp pro nl cd en draaien van chkdsk /r
en anders deze nog;
http://www.google.nl/sear...+corrupt+&btnG=Zoeken&lr=

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 19:18 ]

• Ricie
  • Niet online
Bedankt, ik heb het programma van Ranish geprobeerd, maar het werkt niet.
Ik heb via google nu een mooie link gevonden waar zover ik zie hetzelfde probleem zich voordoet als bij mij.
http://www.retosphere.de/...ntfserror.php?menu_id=20&

Ik ben nu via een andere pc Knoppix aan het downloaden, en zal jullie op de hoogte houden :)

Edit: Recovery disk is helaas overleden, daarom kan ik niet meer in de recovery console komen :'(

[ Voor 14% gewijzigd door Ricie op 11-05-2004 20:09 ]

• Ricie
  • Niet online
Zoals boven beschreven heb ik Knoppix gedownload, en nu werk ik weer achter me eigen pc _/-\o_ Geweldig mooi OS!

Voor het geval dat de bron waar ik hierboven naar verwijs uit zal vallen, hier de handleiding om het probleem op te lossen;

1. Boot Knoppix
2. Open Shell
3. Type "su" and press enter. (this makes you root)
4. Type "cfdisk" and press enter.
5. You will see all your partitions on your hard disk. They are e.g. hda1 (probably your C:), hda5 (D:) ... Check those where filesystem is NTFS.
6. Write these down! You should then have a list like: hda1, hda5, hda6
7. Exit cfdisk.
8. Now type: "ntfsfix /dev/hda1" and press enter.
9. Do this and replace hda1 with all occurences on your list.
10. Close Knoppix and reboot.
Windows will boot up and it might take quite a long time while the screen is black. As long as the bluescreen does not come up, everything is okay.
If Windows finally starts okay, you should be done.