SD-ram probleem met Pentium 1

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Hallo,

Ik heb thuis nog een oude Pentium I 200Mhz PC staan en daar draaide altijd 64MB-ram EDO in.

Ik had op mijn moederbord gezien dat er een SD-ram poort zat, dus ik dacht eens kijken of die 128 MB-ram 133Mhz erin draait. Nu had ik dat ding erin gezet, EDO geheugen eruit, maar het werkt dus blijkbaar niet. PC piept dan een paar keer (en dat betekende dus dat het ram niet in oorde was). Het toen weer het EDO ram erbij gezet, en toen kwam er wel beeld maar hij telde nog steeds 64 MB-ram terwijl er nu ook een 128 MB bij zit.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Er zit wel een SD-ram poort op het moederbord, maar SD-ram werkt dus alleen niet :'(

Verwijderd

Waarschijnlijk is het aantal Mb per chip te groot. Dat wordt gewoon niet ondersteund door je mobo. Je maakt nog kans met PC66 geheugen en als je echt mazzel hebt met pc100. Ik denk dat je pc133 kan uitsluiten, toen werden er al grotere chips gebruikt.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Check moederbord boekje of chipset informatie of dat ding uberhaupt 128MB DIMMs ondersteund. Wellicht slikt ie alleen EDO DIMM en geen SDRAM. Of max. 64MB DIMMs. Of ondersteund de chipset de chipconfiguratie op de DIMM niet.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Omdat je PC66 nodig bent. Misschien wil PC100 ook nog werken.

Daar naast moet het ook nog van het oude type zijn. Anders ziet ie maar de helft van het geheugen. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Prutz0r schreef op 11 mei 2004 @ 17:52:
Omdat je PC66 nodig bent. Misschien wil PC100 ook nog werken.

Daar naast moet het ook nog van het oude type zijn. Anders ziet ie maar de helft van het geheugen. :)
PC66/100/133 verschil is op zich niet het probleem.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Zonder merk en type moederbord komen we natuurlijk nergens.
Anyway, het is nogal moederbord afhankelijk. Ik heb zelf hier een P1 200MMX staan op een Asus TXP4 bord met 2x 128mb Samsung PC133 Sdram, zelfde spul op een Gigabyte GA586ATX werkt niet.

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je hebt ook EDO-dimms, die hebben evenveel pinnetjes. Weet je zeker dat het SD-RAM is?

Verwijderd

K dacht dat je niet EDO en SD-Ram tegelijk kon gebruiken? Of vergis k me nou heel erg?
In ieder geval denk ik niet dat dat Mobo 128mb reepjes slikt hoor.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
met een beetje geluk wil hij max 64mb slikken, maar ben bang dat het bij 32mb blijft, en dan ook neeg eens van die 1e generatie 66mhz (zelfde probleem met 512mb die gezien wordt als 256)
helaas pindakaas, wordt mazzel als je ze tegenkomt

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

AMDathlonxp schreef op 11 mei 2004 @ 17:49:
Hallo,

Ik heb thuis nog een oude Pentium I 200Mhz PC staan en daar draaide altijd 64MB-ram EDO in.

Ik had op mijn moederbord gezien dat er een SD-ram poort zat, dus ik dacht eens kijken of die 128 MB-ram 133Mhz erin draait. Nu had ik dat ding erin gezet, EDO geheugen eruit, maar het werkt dus blijkbaar niet. PC piept dan een paar keer (en dat betekende dus dat het ram niet in oorde was). Het toen weer het EDO ram erbij gezet, en toen kwam er wel beeld maar hij telde nog steeds 64 MB-ram terwijl er nu ook een 128 MB bij zit.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Er zit wel een SD-ram poort op het moederbord, maar SD-ram werkt dus alleen niet :'(
single of double sided sdram, mijn p1 200mmx van vobis 1997 pakt alleen double....
(ik heb er pc133 sdram inzitten 1x128 en 1x256mb :) )

[ Voor 5% gewijzigd door woest85 op 11-05-2004 19:29 ]

[Signature]

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Moederbord is een Intel 8243 of 0243geloof ik (dat zie ik tenminste staan op het moederbord. De 8 of 0 is een beetje onduidelijk.

In het slot past perfect een SD-ram reepje in. Ziet er ook precies hetzelfde uit als een SD-ram slot

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er bestaat geen SD-RAM slot, dat slot is gewoon een 168-pins DIMM (Dual Inline Memory Module) slot.
In deze slots kunnen zowel EDO als SDR SDRAM reepjes (ligt met name ook aan de chipset ;)).

In wat voor computer zit het? In computerkasten zoals IBM staat er op de kap wat er allemaal in kan. In mijn oude IBM bak kon b.v. ook alleen maar EDO DIMM's in. Stond ook duidelijk vermeld op de kap. Met SDRAM begon dat ding ook idd te piepen.

Kan je even met Sandra of AIDA32 even kijken wat voor chipset/mobo je hebt? Kan je meteen even nakijken met die gegevens wat er in past.

C:\>_

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 18:56:
K dacht dat je niet EDO en SD-Ram tegelijk kon gebruiken? Of vergis k me nou heel erg?
normaal niet maar er zijn uitzonderingen waarbij het wel werkt

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Die moederbordnaam is waarschijnlijk niet juist.
Check chipset, of BIOS ID String etc.
Of installeer AIDA32, Everest of SisoftSandra en check je moederbord fabrikant via het progje.

Bijv. Abit 586 series borden (SM5 als ik het goed heb) ondersteunen op zich wel EDO SIMM + SDRAM DIMM tegelijkertijd.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Posts hierboven geven je al vrij veel informatie, en verder wordt dit ook in de PMG FAQ behandeld :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.