Situatie:
Een ADSL verbinding --> server (E-smith 5.6 kernel 2.4.18-5) --> netwerk
Op de server draaien een aantal website's compleet met mail, ftp, enz. Nu heb ik een behoorlijke upload (zo'n 100 Kb/s) dus dat draait vrij lekker. De buren gebruiken mijn lijn voor internet.
Probleem:
Zo nu en dan komt er bij mijn buurman (IP 192.168.0.50) een aantal kleinkinderen langs die op opa's pc p2p programma's installeren en mijn volledige upload opslurpen. Constant 90 Kb upload, zodat er maar weinig overblijft voor de rest / de server.
Mijn oplossing (dacht ik)
Om de upload in te dammen heb ik CBQ gebruikt. Omdat het via NAT laat ik eerst zijn pakketjes marken:
Iemand enig idee wat er fout gaat?
Verdere info
Interne NIC: eth0
Externe NIC: eth1
IP via DHCP met MAC
Een ADSL verbinding --> server (E-smith 5.6 kernel 2.4.18-5) --> netwerk
Op de server draaien een aantal website's compleet met mail, ftp, enz. Nu heb ik een behoorlijke upload (zo'n 100 Kb/s) dus dat draait vrij lekker. De buren gebruiken mijn lijn voor internet.
Probleem:
Zo nu en dan komt er bij mijn buurman (IP 192.168.0.50) een aantal kleinkinderen langs die op opa's pc p2p programma's installeren en mijn volledige upload opslurpen. Constant 90 Kb upload, zodat er maar weinig overblijft voor de rest / de server.
Mijn oplossing (dacht ik)
Om de upload in te dammen heb ik CBQ gebruikt. Omdat het via NAT laat ik eerst zijn pakketjes marken:
Daarna heb ik dit bestandje gemaakt:iptables -t mangle -A PREROUTING -i eth0 -p tcp -s 192.168.0.50 -j MARK --set-mark 5
En die onder de naam: cbq-1281.xxxx in de map '/etc/sysconfig/cbq' gezet. Toen CBQ opgestart met: CBQ start (geen foutmelding). Alleen werkt het dus niet, de upload wordt niet gecapt....DEVICE=eth0,10Mbit,1Mbit
RATE=80Kbit
WEIGHT=8Kbit
PRIO=5
MARK=5
Iemand enig idee wat er fout gaat?
Verdere info
Interne NIC: eth0
Externe NIC: eth1
IP via DHCP met MAC
[ Voor 3% gewijzigd door KC_Kaas op 11-05-2004 17:28 ]