Ik heb de volgende opstelling:
Een USB 2.0 HD (2.5" 10GB IBM Travelstar)
Een Firewire/USB 2.0 HD (5.25" 120GB maxtor) LaCie Case
Een FireWire/USB 2.0 HD (5.25" 160 GB Maxtor) Target case
Een P4 systeem met USB 2.0 (ASUS P4S533-X (SIS)) (Windows XP SP1)
Een Toshiba laptop met een USB 2.0 PC-card (W2K SP4)
Een Celeron (III) 1200 met een sweex USB 2.0 PCI kaart (W2K SP4)
Theoretisch is de snelheid van USB 2.0 480 Mbit/sec, dit zou volgens mij een theoretiche snelheid geven van 60 Mbyte/sec. Echter als ik files kopieer nar of van de diverse USB 2.0 HD's haal ik niet meer dan tussen de 4 en 6 Mbyte/sec.
Nou kan ik me voorstellen dat de IDE->USB2.0 bridge controller en eventuele andere apparaten (toetsenbord en muis) een invloed kunnen hebben op de snelheid maar een factor 10 vind ik er groot.
In diverse topics worden meldingen gedaan over snelheden varierend van 4-30 Mbyte/sec maar niemand vraag zich af waarom dat zo onder de 60MByte/sec zit.
Via Google wel gevonden dat USB 1.1 effectief de helft van de bandbreedte gebruikt, maar dan zou USB 2.0 nog 30Mbytes/sec moeten kunnen en dat haal ik zelf bij lange na niet.
Dus bij deze mijn vraagen aan een ieder die wil antwoorden:
Wat is de effectieve maximale snelheid van USB 2.0 ?
Kan ik m'n USB overdracht nog op een of andere maniet optimaliseren en zo niet waar ligt dat dan aan ?
En wat zijn jullie ervaringen hier mee ?
Een USB 2.0 HD (2.5" 10GB IBM Travelstar)
Een Firewire/USB 2.0 HD (5.25" 120GB maxtor) LaCie Case
Een FireWire/USB 2.0 HD (5.25" 160 GB Maxtor) Target case
Een P4 systeem met USB 2.0 (ASUS P4S533-X (SIS)) (Windows XP SP1)
Een Toshiba laptop met een USB 2.0 PC-card (W2K SP4)
Een Celeron (III) 1200 met een sweex USB 2.0 PCI kaart (W2K SP4)
Theoretisch is de snelheid van USB 2.0 480 Mbit/sec, dit zou volgens mij een theoretiche snelheid geven van 60 Mbyte/sec. Echter als ik files kopieer nar of van de diverse USB 2.0 HD's haal ik niet meer dan tussen de 4 en 6 Mbyte/sec.
Nou kan ik me voorstellen dat de IDE->USB2.0 bridge controller en eventuele andere apparaten (toetsenbord en muis) een invloed kunnen hebben op de snelheid maar een factor 10 vind ik er groot.
In diverse topics worden meldingen gedaan over snelheden varierend van 4-30 Mbyte/sec maar niemand vraag zich af waarom dat zo onder de 60MByte/sec zit.
Via Google wel gevonden dat USB 1.1 effectief de helft van de bandbreedte gebruikt, maar dan zou USB 2.0 nog 30Mbytes/sec moeten kunnen en dat haal ik zelf bij lange na niet.
Dus bij deze mijn vraagen aan een ieder die wil antwoorden:
Wat is de effectieve maximale snelheid van USB 2.0 ?
Kan ik m'n USB overdracht nog op een of andere maniet optimaliseren en zo niet waar ligt dat dan aan ?
En wat zijn jullie ervaringen hier mee ?
-------