Ik ben voor mijn stage een toepassing in VB6 aan t maken. Ik werk hiervoor met een access database . Deze database komt op een gedeelde map te staan zodat iedereen die het programma moet gebruiken toegang heeft tot die database.
Ik heb ervoor gekozen om een instelling-bestandje bij te houden ( instelling.pag ) waarin de locatie van de database opsla. Als hij geen database vindt op die locatie dan krijgt de gebruiker een fout-melding + de mogelijkheid om zelf naar de database te browsen ( met common dialog ) . Als hij een juiste DB gekozen heeft zal hij dat niet meer opnieuw moeten doen aangezien het path weer wordt opgeslagen in dat instelling-bestand.
Dit werkt allemaal prima in ontwerp van mijn programma ( runnen vanuit visual studio ) . Vanaf het moment dat ik een .exe gemaakt had en die uitvoerde , liep het mis.
Als er een juist path in het bestand zat, dan opende het programma goed, maar als er een verkeerd of geen path in zat, en dus de commondialog moest komen, liep het mis:
Ik kreeg de fout :
Runtime error 3709
The connection cannot be used to perform this operation. It is either closed or invalid in this contex.
Iemand een idee wat de oorzaak/oplossing van dit probleem zou kunnen zijn ?
Hieronder nog de functie waarmee ik het instellingen bestand lees ...
Ik heb ervoor gekozen om een instelling-bestandje bij te houden ( instelling.pag ) waarin de locatie van de database opsla. Als hij geen database vindt op die locatie dan krijgt de gebruiker een fout-melding + de mogelijkheid om zelf naar de database te browsen ( met common dialog ) . Als hij een juiste DB gekozen heeft zal hij dat niet meer opnieuw moeten doen aangezien het path weer wordt opgeslagen in dat instelling-bestand.
Dit werkt allemaal prima in ontwerp van mijn programma ( runnen vanuit visual studio ) . Vanaf het moment dat ik een .exe gemaakt had en die uitvoerde , liep het mis.
Als er een juist path in het bestand zat, dan opende het programma goed, maar als er een verkeerd of geen path in zat, en dus de commondialog moest komen, liep het mis:
Ik kreeg de fout :
Runtime error 3709
The connection cannot be used to perform this operation. It is either closed or invalid in this contex.
Iemand een idee wat de oorzaak/oplossing van dit probleem zou kunnen zijn ?
Hieronder nog de functie waarmee ik het instellingen bestand lees ...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| Public Function lees_instelling(strWelke As String) As String
Open App.Path & "\instelling.pag" For Random As #1 Len = Len(ins_gegeven)
Get #1, , ins_gegeven
If (strWelke = "database") Then
lees_instelling = CStr(RTrim(ins_gegeven.inst_database))
ElseIf (strWelke = "rapport") Then
'niet belangrijk
End If
Close #1
End Function |