[BIOS] Sneller starten

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Schelte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-08 17:27
Ik heb zelf een eigen PC die ik voor wat kleine dingen (zoals scripten) gebruik. Het is een AMD K6-2 400 MHz met 256 MB SDRAM. Het systeem draait opzichzelf vrij goed, maar ik vind dat hij tijdens het opstarten veel te lang doet om het Memory te testen (duurt wel 30 seconden ofzo) en hij gaat ook niet echt snel door de IDE detection heen. Nu heb ik even in de BIOS gekeken of ik die dingen ook uit kan zetten, want ik geloof die flauwe tests wel. Ik meende dat dit echter kon maar kan het niet echt vinden. ;-)

Kunnen jullie me hierbij helpen?

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:58

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Druk tijdens de memory test op de Escape-toets.
Of kijk goed in de bios voor een "quick power on self test" of iets in die richting.

edit: foutje

[ Voor 13% gewijzigd door Nyarlathotep op 11-05-2004 16:16 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Soms heet het Self-test, Quick-boot of startup diagnostic....

Maar ik heb ook al wat borden gezien waarbij je het tellen van het geheugen niet uit kon zetten.

Senile! Senile Oekaki

• Schelte
Nyarlathotep schreef op 11 mei 2004 @ 16:16:
Druk tijdens de memory test op de Escape-toets. En kijk goed in de bios voor een "quick power on self test" of iets in die richting.
Ik heb de "Quick power on self test" al gevonden, maar als ik die disable gaat hij in plaats van 1x het memory testen het maarliefst 3x doen.. Ik kreeg zelf het idee dat als ik die functie disable, hij overgaat tot een normale test in plaats van de snelle.. :O

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als je de QPST uitzet is het logisch dat hij die QPST niet aanhoudt maar de uitgebreide test doet.

Een opgaaf van het merk en type MB is essentieel. Het kan zijn dat andere gebruikers van dit MB misschien kunnen helpen.

[ Voor 39% gewijzigd door Guardian Angel op 11-05-2004 16:20 ]

ARME AOW’er

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-08 16:30

Maartenvs

For Sale

Schelte schreef op 11 mei 2004 @ 16:17:
[...]

Ik heb de "Quick power on self test" al gevonden, maar als ik die disable gaat hij in plaats van 1x het memory testen het maarliefst 3x doen.. Ik kreeg zelf het idee dat als ik die functie disable, hij overgaat tot een normale test in plaats van de snelle.. :O
Lees eens goed :) QUICK power on selftest dus disabelen maakt je opstarttijd langer :)

• Schelte
GuardianAngel schreef op 11 mei 2004 @ 16:19:
Als je de QPST uitzet is het logisch dat hij die QPST niet aanhoudt maar de uitgebreide test doet.

Een opgaaf van het merk en type MB is essentieel. Het kan zijn dat andere gebruikers van dit MB misschien kunnen helpen.
Nah, maar ik vind het niet echt snel nog als ik dat aanzet... (Hij stond overigens aan ook)

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 16:02
Kijken voor quickboot. Daarna moet je je harddisk(s) even eenmalig autodetecten in de bios en die instellingen dan opslaan. Dan vliegt ie zo door de IDE detection heen tijdens het opstarten. In jou geval gaat ie elke keer kijken wat je er precies op aangesloten hebt.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:16
De IDE-detectie kun je uitschkelen, door in het bios alles handmatig in te stellen in plaats van Auto. Meestal zit er in het bios een automatische detectie die de harde schijven dedecteer en het dan als handmatig opgeeft.

(Snap je het nog???) :P

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Oudere PC's zijn nu eenmaal langzamer. Het testen duurt dus ook wat langer. Of het nu 30 seconden of 1 minuut duurt. Who cares? Als hij daarna maar snel zat is.

Kijk eens in de BIOS optimizationguide. Misschien dat er verder nog iets te versnellen is.

[ Voor 25% gewijzigd door Guardian Angel op 11-05-2004 16:25 ]

ARME AOW’er

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-08 21:14
GuardianAngel schreef op 11 mei 2004 @ 16:23:
Oudere PC's zijn nu eenmaal langzamer. Het testen duurt dus ook wat langer. Of het nu 30 seconden of 1 minuut duurt. Who cares? Als hij daarna maar snel zat is.

Kijk eens in de BIOS optimizationguide. Misschien dat er verder nog iets te versnellen is.
Binnen 30 seconden vind ik nog wel lang duren voor de pc-bios. Normaal gesproken zou het binnen 20 seconden werk gedaan moeten zijn. Maar lees je manual is door, staan meestal wel tips over in.
Pagina: 1