[win2k3][ad] default printer per lokatie

Pagina: 1
Acties:
  • 757 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:54
Hoi ik wil graag dat computers op een lokatie
de op de lokatie bij behorende printer als default zien

met NT gebruikten we KIX in combinatie met een lokale variabele (zodat hij de locatie kan bepalen).

met 2k3 willen we dit vervangen door de computers & printers per lokatie in een apparte OU stampen
(zodat bij verhuizingen je alleen de ene pc bij een andere OU kan douwen.)

Ik heb dit nu zo opgebouwd alleen ziet XP die bij behorende Printer niet...

hoe kan je dit zo instellen dat hij de printer van die lokatie wel toevoegd(als default)?

Heb op internet gezocht en geprobeerd het op te lossen
d.m.v. de lokaties gelijk te trekken...

maar dit lukt niet...,

het is geen optie om het door de gebruikers zelf te laten doen

het gaat om 40+ printers en 300+ pc`s

[ Voor 9% gewijzigd door Duinkonijn op 11-05-2004 20:34 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Profidiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2025

Profidiam

Ellenface

Wat je kan doen is per locatie een gpo maken met bijhoren startup script, waar je dan de juiste printer toekent.

Da RuBBaH DuCK SKWaT - Ellen what did ye do ?- een test

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 22:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

* Koffie vind het knap dat Profidiam je vraag snapt, want mij lukt het na 2 keer lezen niet :/

Tijd voor een nieuwe sig..

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:37
Wij gebruiken hier PowerFuse voor...

Je zou het kunnen regelen dmv sites, maar dat is niet echt bedoeld voor dit soort acties. Ik denk dat ik het ook zou doen mbv een logon script.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
De beste vervanger voor kix/nt4 is vbscript/win2k(3)

per OU een GPO met (vb) logon script moet kunnen werken, alleen het is een user policy die je op computers wil loslaten, je zult dus loopback processing moeten aanzetten.

Je kunt ook de OU waarin de pc zit uitlezen met vbscript en met 1 script alle printers koppelen. Dit is de methode met het minste beheer. 1 GPO, 1 script.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Duinkonijn
Koffie schreef op 11 mei 2004 @ 17:35:
* Koffie vind het knap dat Profidiam je vraag snapt, want mij lukt het na 2 keer lezen niet :/
ik hoop dat het nu beter is
deze gast heeft het zelfde probleem:
http://www.winguides.com/...view=collapsed&sb=5&part=

net de laatste kixtart door gelezen.. ook niks met OU`s ;(

heb dit gevonden

http://x220.minasi.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8848
Set objSysInfo = CreateObject("ADSystemInfo")
ComputerName = objSysInfo.ComputerName

This will return the Distinguished Name of the Computer (i.e.
CN=ComputerName,OU=whatever,DC=Domain,DC=com)

Use the Instr function to search for the OU name. Case matters so lower-case everything to make sure it matches

If Instr(LCase(ComputerName),"ou=whatever") Then
Map This Printer
End If

If Instr(LCase(ComputerName),"ou=whichever") Then
Map That Printer
End If
welke taal moet het voorstellen ? visual nog wat....
http://www.rlmueller.net/Programs/Logon3.txt
' Add a network printer if the computer is a member of the group.
' Make this printer the default.
If IsMember(objComputer, "Front Office") Then
objNetwork.AddWindowsPrinterConnection "\\PrintServer\HPLaser2"
objNetwork.SetDefaultPrinter "\\PrintServer\HPLaser2"
End If

[ Voor 98% gewijzigd door Duinkonijn op 11-05-2004 21:28 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Duinkonijn
Het werkt:

oplossing:

bestand 1 "printer.vbs"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
'duinkonijn test script 0.01
'variabelen declaratie
 Set objNetwork = CreateObject("Wscript.Network")

' Server 1
 If Instr(LCase(ComputerName),"ou=administatie") Then
  objNetwork.AddWindowsPrinterConnection "\\server1\drukding1"
  objNetwork.AddWindowsPrinterConnection "\\server1\drukding2"
  objNetwork.SetDefaultPrinter "\\server1\drukding2"
 End If

If Instr(LCase(ComputerName),"ou=1eVerdieping") Then
  objNetwork.AddWindowsPrinterConnection "\\server1\drukding20"
  objNetwork.AddWindowsPrinterConnection "\\server1\drukding23"
  objNetwork.SetDefaultPrinter "\\server1\drukding23"
 End If

bestand 2 login.bat:

code:
1
cscript %logonserver%\netlogon\printer.vbs

beide in netlogon stampen...
klaar :P

uitleg

voeg printer toe

stel printer als standaard in

* Duinkonijn is happy

[ Voor 11% gewijzigd door Duinkonijn op 12-09-2008 14:29 ]

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-02 10:33
Hoe dit te gebruiken wanneer users deel uitmaken van een groep die in een OU steekt?

Dus;

-DOMEIN.NL

-OU PRINTERS

-> Global

-> Groep printer xerox
-> Groep printer siemens
-> Groep printer lexmark
-> ...

Dringend hulp gevraagd eigenlijk ;(

[ Voor 9% gewijzigd door Kingskawn op 12-04-2005 09:38 ]

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 14:37
Wat wij hier gedaan hebben is met sites werken en de lokatie van de printers invullen met een logische regelgeving. Wanneer er ingelogd wordt, kijkt het script wat de locatie is van de pc en zoekt naar printers op dezelfde lokatie. Wanneer er geen printer op dezelfde etage wordt gevonden, wordt de printer gekozen die het dichtste bij is. Dit script is trouwens met Kix gescript.

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Ik heb deze situatie wel eens opgelost dmv. con2prt.exe, dit is een tooltje uit de nt4 resource kit maar werkt ook onder 2000 en XP. Je kan dan con2prt.exe vanuit een loginscript aanroepen om een default printer in te stellen. Je moet alleen wel zorgen dat con2prt op de lokale pc staat..

Voor uitleg over deze tool: http://support.microsoft.com/?kbid=181663

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 22:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kingskawn schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 09:33:
Hoe dit te gebruiken wanneer users deel uitmaken van een groep die in een OU steekt?

Dus;

-DOMEIN.NL

-OU PRINTERS

-> Global

-> Groep printer xerox
-> Groep printer siemens
-> Groep printer lexmark
-> ...

Dringend hulp gevraagd eigenlijk ;(
Zo werkt het dus niet he :/
Als je dringend hulp wilt, kun je de support desk van Microsoft bellen, deze zullen je graag verder helpen.
Als je het echter zonder verdere kosten zelf wilt proberen mbv het forum, zul je toch echt meer eigen initiatief moeten tonen ...

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Goede post Duinkonijn. Ik heb je post volgens mij eerder gezien en heb dit ook inderdaad werkende
gekregen. Wat wel een nadeel is dat het niet echt snel doorgevoerd wordt de batch blijft lang zichtbaar is me met testen opgevallen.

Het zou toch ook mogelijk moeten zijn de .vbs te gebruiken in de GPO logon/logoff scripts. Weet jij hoe je dat aan de praat krijgt.
Duinkonijn schreef op woensdag 12 mei 2004 @ 12:14:
Het werkt:

oplossing:

bestand 1 "printer.vbs"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
'duinkonijn test script 0.01
'variabelen declaratie
 Set objNetwork = CreateObject("Wscript.Network")

' Server 1
 If Instr(LCase(ComputerName),"ou=administatie") Then
  objNetwork.AddWindowsPrinterConnection "\\server1\drukding1"
 End If

If Instr(LCase(ComputerName),"ou=1everdieping") Then
  objNetwork.AddWindowsPrinterConnection "\\server1\drukding20"
  objNetwork.AddWindowsPrinterConnection "\\server1\drukding23"
  objNetwork.SetDefaultPrinter "\\server1\drukding23"
 End If

bestand 2 login.bat:

code:
1
cscript %logonserver%\netlogon\printer.vbs

beide in netlogon stampen...
klaar :P

uitleg

voeg printer toe

stel printer als standaard in

* Duinkonijn is happy

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 18:12 ]

• Duinkonijn
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 18:09:
Goede post Duinkonijn. Ik heb je post volgens mij eerder gezien en heb dit ook inderdaad werkende
gekregen. Wat wel een nadeel is dat het niet echt snel doorgevoerd wordt de batch blijft lang zichtbaar is me met testen opgevallen.

Het zou toch ook mogelijk moeten zijn de .vbs te gebruiken in de GPO logon/logoff scripts. Weet jij hoe je dat aan de praat krijgt.

[...]
vreemd, het is bij mij bloedsnel.

met gpo logon scripts zal je denk ik geen verschil merken

om wat voor clients / server / netwerk gaat het?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Wat wel een nadeel is dat het niet echt snel doorgevoerd wordt de batch blijft lang zichtbaar is me met testen opgevallen.
Met je grouppolicy kan je gewoon instellen dat je loginscripts onzichtbaar zijn.

Verwijderd

Ik heb het gister geimplementeerd in 1 van onze schoolnetwerken. Ik ben Netwerkbeheerder bij een bovenschoolse stichting.

Het gaat om een Windows 2003 enterprise server. Met Windows XP SP2. Wat wel in het achterhoofd moet gehouden worden is dat de clients trager zijn vanwege het heftige reborn pakket.

Hoe ik het ingesteld heb is op deze manier.

domain.school
OU_Computers_School
+OU_Printer HPLaser2420-1
+OU_Printer HPLaser2420-2
etc

script gecreerd die geplaatst in me netlogon logon folder
+ cscript cscript %logonserver%\netlogon\printer.vbs toegevoegd aan me leerling.bat

Wat je nu ziet is dat me mappings sneluitgevoerd worden alleen het best wel lang duurt voor hij het printer.vbs heb uitgevoerd sec 10 a 11. Ook voert hij ook niet elke keer leerling.bat uit. Dus heb het even weer terug gezet in een situatie daarvoor. Maar wil dit wel graag goed werkende hebben scheelt een hoop werk met standaard printers instellen na het verplaatsen van de clients.

Ohwja ook starten de clients automatish dmv van TweakUI User Leerling.
Tevens werkt het script ook niet bij de oudere Windows 98 clients maar dat is niet meer als logisch deze hebben natuurlijk geen computer account in de AD.

Maar mischien kan je me helpen ik zou effe niet meer weten wat ik er nog meer aan kan veranderen.
Ik dacht mischien aan Group Policy maar dan krijg ik dit zelfde script niet goed werkende. Terwijl het zo mooi uitgedacht is computer accountje verplaatsen naar andere OU en andere standaard printer. Printer stuk ander regeltje erin en andere printer plaatsen sharen en klaar.
Duinkonijn schreef op donderdag 24 november 2005 @ 18:33:
[...]

vreemd, het is bij mij bloedsnel.

met gpo logon scripts zal je denk ik geen verschil merken

om wat voor clients / server / netwerk gaat het?

• Duinkonijn
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 19:37:
Ik heb het gister geimplementeerd in 1 van onze schoolnetwerken. Ik ben Netwerkbeheerder bij een bovenschoolse stichting.

Het gaat om een Windows 2003 enterprise server. Met Windows XP SP2. Wat wel in het achterhoofd moet gehouden worden is dat de clients trager zijn vanwege het heftige reborn pakket.

Hoe ik het ingesteld heb is op deze manier.

domain.school
OU_Computers_School
+OU_Printer HPLaser2420-1
+OU_Printer HPLaser2420-2
etc

script gecreerd die geplaatst in me netlogon logon folder
+ cscript cscript %logonserver%\netlogon\printer.vbs toegevoegd aan me leerling.bat

Wat je nu ziet is dat me mappings sneluitgevoerd worden alleen het best wel lang duurt voor hij het printer.vbs heb uitgevoerd sec 10 a 11. Ook voert hij ook niet elke keer leerling.bat uit. Dus heb het even weer terug gezet in een situatie daarvoor. Maar wil dit wel graag goed werkende hebben scheelt een hoop werk met standaard printers instellen na het verplaatsen van de clients.

Ohwja ook starten de clients automatish dmv van TweakUI User Leerling.
Tevens werkt het script ook niet bij de oudere Windows 98 clients maar dat is niet meer als logisch deze hebben natuurlijk geen computer account in de AD.

Maar mischien kan je me helpen ik zou effe niet meer weten wat ik er nog meer aan kan veranderen.
Ik dacht mischien aan Group Policy maar dan krijg ik dit zelfde script niet goed werkende. Terwijl het zo mooi uitgedacht is computer accountje verplaatsen naar andere OU en andere standaard printer. Printer stuk ander regeltje erin en andere printer plaatsen sharen en klaar.

[...]
waar staat de opdracht dat leerlng.bat uitgevoerd moet worden?
in je gpo of bij het user account.

je geeft aan dat je clients automatisch inloggen maar af en toe geen loginscript draaien..

zou dat kunnen komen daar je pc zijn netwerk verbinding nogniet op orde heeft en alvast inlogd op cached credentials?

Verwijderd

leerling.bat staat op het profile tab van de User Leerling op deze manier wordt hij uitgevoerd.

En inderdaad precies wat je zegt vanwege de vertraging van dat reborn pakket zal hij wel op cached credentials inloggen. Want na af en aanmelden werkt het wel. Alleen voert hij hem wel traag uit.

Alleen zodra in de csscript regel eruit haal en een nieuwe koude start werkt het wel me logonscript

Zou dat te remmen zijn autologon ?
of delayen als dat kan of uhm cached credentials uitschakelen zou vast moeten kunnen
Duinkonijn schreef op donderdag 24 november 2005 @ 19:44:
[...]

waar staat de opdracht dat leerlng.bat uitgevoerd moet worden?
in je gpo of bij het user account.

je geeft aan dat je clients automatisch inloggen maar af en toe geen loginscript draaien..

zou dat kunnen komen daar je pc zijn netwerk verbinding nogniet op orde heeft en alvast inlogd op cached credentials?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 20:07 ]

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 19:54:
En inderdaad precies wat je zegt vanwege de vertraging van dat reborn pakket zal hij wel op cached credentials inloggen. Want na af en aanmelden werkt het wel. Alleen voert hij hem wel traag uit.
[...]
Staat "Always wait for network" wel geconfigureerd in je GPO?

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Bedankt voor jullie hulp ik ga deze policies toepassen en kijken als het ook blijft werken met de autologon ;p
paulhekje schreef op donderdag 24 november 2005 @ 22:44:
[...]

Staat "Always wait for network" wel geconfigureerd in je GPO?

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er is ook een (tot op dit moment nog unpublished) hotfix van Microsoft om vertragingen met profiles op te lossen die zich voor kunnen doen bij aanmelden op een Windows 2003 SP1 server vanaf een Windows XP SP2 computer.
De hotfix is telefonisch te verkrijgen bij Microsoft (Knowledge Base document 899409) en is beschikbaar voor zowel engelse als nederlandse uitvoering van Windows XP.

Update: Ik zie zojuist dat KB899409 per 9 nov 2005 officieel gepubliceerd is bij Microsoft.
http://support.microsoft.com/?kbid=899409

[ Voor 23% gewijzigd door LeGato23 op 25-11-2005 00:08 ]

Pagina: 1