Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Analoge VU Meter

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-11 05:57
Ik ben bezig aan een analoge audio VU meter (die met wijzertjes :P ) .
Nu heb ik het op de volgende manier aangesloten. Audio uit van geluidskaart > weerstand, diode (om gelijk te richten, want geluid is een sinus signaal!), Vu-meter
code:
1
2
3
                    | -- 10K potmeter -- diode --- | 
audio L/R ==                                        =Vu-meter 
                    | ---------------------------- |

Dit printje werkt gewoon, maar nu moet ik het geluid nog splitten, omdat dit gedeelte alleen naar de vu meter gaat en er moet nog een kabel naar de boxen. Maar krijg ik dan signaalverzwakking omdat ik het zo aansluit en is het wel zo verstandig om het zo aan te sluiten, ivm de spoel die in de VU meter zit. Blaas ik zo niet een keer mijn geluidskaart op? Dit schema is nl eigen bedenksel

Of kan ik toch beter dit schema na bouwen van circuits online?

http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000049.gif

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:18
Ik zou die van circuits-online maar gebruiken.

Die belast namelijk je geluidskaart niet verder, waardoor je signaal goed blijft en je geluidskaart veilig is.
Ook is die regelbaar. Wel handig als jou meter een groot bereik heeft en je dus bijna geen uitslag zal zien. Of andersom.

• Bas_je
  • Laatst online: 03-03 16:19
idd die van circuitsonline ziet er inderdaad handiger uit dan die van jouw...

while ( !$succeed ) { $try++ }

Verwijderd

Als dat audiosignaal direct naar de luidsprekers gaat kan je die VUmeter in jouw configuratie er zo bij zetten.
Versterkertrapje is alleen handig als je gaat aftakken van line-out naar line-in.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 17:22 ]

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 10:18

Kr3Kr

Melpomene

Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 17:21:
Als dat audiosignaal direct naar de luidsprekers gaat kan je die VUmeter in jouw configuratie er zo bij zetten.
Versterkertrapje is alleen handig als je gaat aftakken van line-out naar line-in.
Maar ik neem aan dat ie wel een versterker ertussen heeft, en het dus als line-out gebruikt. Die VU meter is erg leuk, maar gaat je signaal verneuken.

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Niet om je af te breken, enkel ter info:

een VU meter (analoog) kan evengoed met ledjes zijn, net zoals een digitale (piek) meter met een naaldje kan zijn.

Als je dan toch jouw schema wilt gebruiken, plaats dan je vu-meter, diode en weestand parallel met je uitgang naar je boxen en maak het geheel met zo'n grote weerstand dat je bijna alle signaal naar je boxen stuurt.

Wat je wilt berijken met die diode is om alle signaal positief te maken, zodat je naaldje niet negatief gaat uitslaan, goed gezien, maar met één enkele diode verlies je de helft van je signaal, namelijk alles onder nul. Als je een gelijkrichtersbrug gebruikt (4 diode's in en kring, schema's genoeg te vinden op internet) krijg je al je signaal door en gaat je meting "juister" zijn! Hou er wel rekening mee dat een diode ook een zeker vermogen opneemt (0,6 V over het algemeen).

• Pietjuh
Er komt inderdaad nog een versterker achter, het is gewoon de line out van de geluidskaart, dan een splitter, de ene gaat naar mijn 2.1 setje en de andere gaat dan naar de vu-meter. Mja, het is niet echt heel erg als ik maar een helf van het signaal door krijg, het gaat niet echt om het meten (dus heb ik er een condensator over geplaatst om het signaal af te vlakken), het gaat meer om het effect van het heen en weer gaande naaldje.

Verwijderd

Nadeel van een te grote belasting van de line-out is niet alleen dat het signal zwakker wordt, maar het geluid wordt ook doffer.

Veel goedkope VUmetertjes hebben een maximale uitslag bij 1mA, een 100uA metertje is dan alweer beter geschikt, de serieweerstand wordt dan ook 10x zo groot.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 23:46 ]

• Pietjuh
Thanx voor de reacties, ik heb toch maar besloten om het printje van circuitsonline te gebruiken, morgen komen de laaste onderdelen binnen die ik niet meer heb liggen.
Maar nu nog een ander vraagje, ik wou ook graag een hdd vu meter maken (ik heb 2 vu meters liggen). Maar een vu meter is toch gebaseerd op een spoel met een weekijzeren kern?!? En als je een spoel in of uitschakelt krijg je toch een geweldig hoge stroom / spanning (mijn elektronica kennis is niet heeel geweldig).
Kan dit dan niet funest zijn voor je moederbord, of is een diode, parallel over de spoel geplaatst genoeg om dit te voorkomen?

Verwijderd

het spoeltje in die vu meter is veel te klein om een noemenswaardige stroom te trekken. Als je het echt veilig wil doen gooi je er een optocoupler tussen.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-11 13:39
vreselijk offtopic... zag in mn start-balk staan, anal... denk goh weer een popup en klik em weg... en dan je later de pleuris zoeken om je GoT venster :S

Leuk id btw, een analoge VU meter
Pagina: 1