Toon posts:

Asus k8v se deluxe probleem met opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds vanmorgen in het bezit van een AMD Athlon 64 3000+ (CG-stepping) en een Asus k8c se deluxe mobo. Echter, bij het aanzetten van m'n pc kreeg ik door de vocal probleem messages te horen: "System failed due to CPU overclocking". Het gekke is dat ik helemaal niks heb overgeklokt... Ik zette mn systeem in elkaar en vervolgens aan. De handleiding geeft aan dat ik in het BIOS de CPU-settings moet controleren. Ik kom alleen het bios niet in. Op het moment dat ik de computer aanzet krijg ik eerst geen beeld en slaat mn monitor niet aan, pas als ik op "del" druk krijg ik een reactie van mn monitor, en wel: "Bad BIOS checksum. Starting BIOS recovery". dit bericht verschijnt (na meerdere malen rebooten) soms met missende pixels, of zelfs ontbrekende letters.
Dat heb ik een tijdje laten staan, maar er gebeurde niks.
Ik heb nog geprobeerd om het CMOS te resetten. batterij eruit, jumper verzetten, jumper even later terugzetten en batterij weer terug. Helpt niet...
Een diskette pakt ie ook al niet, zover komt het booten niet...

Mijn specs:

Asus k8v se deluxe
amd athlon 64 3000+
256 mb (oud) PC1600/2100 (een van de twee weet niet welke)
Asus Geforce3 ti200
80 gb HD (merk onbekend, kan niet zien zit nu ergens anders)
dvd-speler (b-merk)
cdwriter Aopen

Wie kan me vertellen wat het probleem is?

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
Je gebruikt Pc1600/2100 geheugen terwijl je Pc3200 nodig hebt! :|
DDR400 dus ipv DDR266/DDR100(?) die je nu gebruikt.
Volgens mij past je BIOS dan automatisch je CPU-snelheid aan, en daardoor krijg je gezeur over "overclocked CPU" (Hoewel hij underclocked is maargoed).

Je had beter even wat beter kunnen kijken welke hardware je nog kon hergebruiken voordat je je nieuwe spullen bestelde :P

[ Voor 31% gewijzigd door Laurenz op 11-05-2004 14:05 ]

Leave only footprints, take only memories

Verwijderd

Topicstarter
volgens de handleiding kan ik mijn huidige geheugen gebruiken...
en verklaart het ook waarom ik mn bios niet in kom?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 14:07 ]

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 14:06:
volgens de handleiding kan ik mijn huidige geheugen gebruiken...
Volgens de handleiding van je moederbord neem ik aan.. :?
Je moederbord kan wslk ook wel met het geheugen overweg, maar je Processor niet.

Ik zal ff bij AMD kijken, resultaat edit ik zo wel ff in deze post :)

Edit:

Ik zie zo snel dit staan:
An integrated memory controller with peak memory bandwidth of up to 3.2 GB/sec, supporting PC3200, PC2700, PC2100, or PC1600 DDR SDRAM

Toch denk ik nog steeds dat je geheugen het probleem veroorzaakt.
Probeer ff van iemand DDR400 te lenen en kijk dan of het wel werkt :)

[ Voor 30% gewijzigd door Laurenz op 11-05-2004 14:12 ]

Leave only footprints, take only memories

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Nee, volgens de handleiding van je mobo, vreet je pc geen PC 1600 meer. Je hebt minimaal PC 2100 nodig.
3 x 184-pin DIMM Sockets support max. 3GB un-buffered ECC and non-ECC PC3200/PC2700 / PC2100 DDR SDRAM memory

[ Voor 40% gewijzigd door Hooglander1 op 11-05-2004 14:11 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Met de kennis, dat XP64 moederborden heel erg kritisch zijn voor wat betreft het geheugen, kan het zijn dat, ondanks dat je volgens de hanbdleiding geheugen hebt wat gebruikt kan worden, dit toch problemen geeft.

Ik zou gaan voor een ander goed merk en type en i.i.g. met wat meer capaciteit. 256 MB geheugen is behoorlijk krap.

ARME AOW’er

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Oh, ja nu je het zegt, er is 1 merk dat die 64 borden absoluut niet vreet, wie helpt me ff herinneren welke dat ook alweer was...

Als je dat ene merk hebt, dan kan je het verder wel vergeten, koop liever meteen 2 bankjes PC 3200, dan gaat je performance ook giga omhoog.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 23:15

Appie

F1RST Racing

pc2100 werkt gewoon goed op een K8V dlx, pc1600 werkt iig op de niet SE-versie (volgens specificaties). Wel is de K8V zeer strikt qua geheugen.

Wat je kunt proberen is, met minimale aansluitingen (dus allen proc+cooler, 1 hd , videokaart, 1 bankje geheugen) op te starten.

Ikzelf heb ook wel eens last van die checksum, alleen reboot hij bij en mij en staat alles als default. Verder kan het zijn dat je soms lang moet wachten voor je in het bios komt, dit komt omdat het mobo dan op de usb2.0 loopt te zoeken naar bootable devices (duurde bij mij soms wel eens 1,5 minuut). Overigs loste een biosupdate 1.05->1.06) voor mij dit op (let op: ik heb niet de SE versie). Ik weet niet of je versie van je bios 1.00 is, 1.01 staat op de website van asus)

[ Voor 8% gewijzigd door Appie op 11-05-2004 14:16 ]

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Verwijderd

Topicstarter
Heren bedankt,

ik heb nu DDR-RAM van Dane Elec en het werkt als een zonnetje :D
Van mij mag het topic dicht :)
Pagina: 1