png-bestand incl. bitmaps & effecten naar EPS

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• thebill
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-04-2024
Al een tijdje ben ik er mee bezig, maar ik kom er niet uit. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Het gaat om het volgende:

In Macromedia Fireworks MX heb ik een afbeelding gemaakt met daarin een aantal bitmaps, letters (met lettertype 'Sanford') en een effect voor die letters (het effect 'Innerbevel'). Daarnaast heb ik nog een aantal vector-afbeeldingen met effect (effect: 'Inner shadow').

Ik wil dit bestand omzetten in een EPS-formaat om deze bij een drukker aan te leveren. Deze zal de volledige afbeelding in een formaat van ongeveer 2 bij 5 meter moeten drukken, op plastic (voor een achterwand van een stand).

Hoe maak ik van mijn oorspronkelijke PNG-bestand een EPS-ding?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:50
Ehm, in Photoshop bijvoorbeeld kun je opslaan als .EPS. Maar ik zou met je drukker even checken of hij een vector of bitmap bestand wil hebben. En of je het bestand op de juiste resolutie hebt opgemaakt.

Belletje naar je drukker doet wonderen ;)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• TRON
  • Laatst online: 04-05 12:27
Het lijkt me logisch dat drukkers eerder blij zijn met vector-files. Maar inderdaad, contacteer je drukker eens.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:29
Als het een Full Color print gaat worden dienen je bitmaps wel van een behoorlijk resolutie te zijn. De meeste drukkers hebben ook de beschikking over Photoshop, dus een PSD erbij kan geen kwaad.
Als je gaat opslaan als EPS moet je er wel op bedacht zijn dat je bitmaps nooit vectors worden, dus bekijk het resultaat in EPS formaat wel even voordat je het verstuurd. Je zou ook kunnen overwegen om er zelf een bitmap van te maken met behoorlijk resolutie (let dan wel op de kleuren).

• thebill
MetHod schreef op 11 mei 2004 @ 13:42:
Als het een Full Color print gaat worden dienen je bitmaps wel van een behoorlijk resolutie te zijn. De meeste drukkers hebben ook de beschikking over Photoshop, dus een PSD erbij kan geen kwaad.
Als je gaat opslaan als EPS moet je er wel op bedacht zijn dat je bitmaps nooit vectors worden, dus bekijk het resultaat in EPS formaat wel even voordat je het verstuurd. Je zou ook kunnen overwegen om er zelf een bitmap van te maken met behoorlijk resolutie (let dan wel op de kleuren).
De drukker wil de afbeelding in een EPS-/vectorbestand.

Ik ben nu met Photoshop bezig om het bestand op te slaan als EPS:
1. Save as
2. format: Photoshop EPS
3. Nieuw geopend venstertje met verschillende opties (previewing, encoding, halftone screen, transfer function, postscrips color management, image interpolation en include vector data). Ik heb deze allemaal aangevinkt (behalve de eerste twee, natuurlijk. En behalve de laatste: 'Include vector data'.

Dat is de optie waar het allemaal om draait maar mij wordt de optie onthouden: ik kan 'm niet aanvinken... Zelfs niet als ik een bestand maak met slechts een brush-lijntje of een aantal letters.

Heeft iemand enig idee hoe dit bestand bewaar als een EPS-bestand inclusief 'vector data'?

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:10
thebill schreef op 16 mei 2004 @ 20:42:
[...]

De drukker wil de afbeelding in een EPS-/vectorbestand.

Ik ben nu met Photoshop bezig om het bestand op te slaan als EPS:
1. Save as
2. format: Photoshop EPS
3. Nieuw geopend venstertje met verschillende opties (previewing, encoding, halftone screen, transfer function, postscrips color management, image interpolation en include vector data). Ik heb deze allemaal aangevinkt (behalve de eerste twee, natuurlijk. En behalve de laatste: 'Include vector data'.

Dat is de optie waar het allemaal om draait maar mij wordt de optie onthouden: ik kan 'm niet aanvinken... Zelfs niet als ik een bestand maak met slechts een brush-lijntje of een aantal letters.

Heeft iemand enig idee hoe dit bestand bewaar als een EPS-bestand inclusief 'vector data'?
Al aan Illustrator gedacht? De effecten die jij noemt kan je ook in illustrator maken en dan blijven ze schaalbaar, in tegenstelling tot de bitmap effecten van photoshop...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:16

Pelle

🚴‍♂️

Photoshop kan geen vector files saven. Je zult je logo in een pakket als Illustrator moeten maken, en helaas pindakaas, daarbij is het een stuk minder makkelijk om dergelijke effecten te creeeren.

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:10
Pelle schreef op 17 mei 2004 @ 10:49:
Photoshop kan geen vector files saven. Je zult je logo in een pakket als Illustrator moeten maken, en helaas pindakaas, daarbij is het een stuk minder makkelijk om dergelijke effecten te creeeren.
Het is minder makkelijk, maar zeker niet onmogelijk. Je kan heel veel uithalen met gradients :)

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
@Pelle & Hankey: Photoshop 7 of CS kan met losse vectorobjecten werken, en bij mijn weten ook als PDF exporteren. Ik denk dat het ingelezen PNG formaat de bottleneck is.

Kun je niet een Postscript printer in je systeem aanmaken, en vanuit Fireworks deze printer kiezen en naar bestand printen? Of de modernere variant: Met Adobe Acrobat rechtstreeks een PDF bestand aanmaken met je printfunctie? Kan Fireworks sowieso geen PDF exporteren?

[ Voor 25% gewijzigd door benoni op 17-05-2004 12:04 ]

• thebill
Hankey schreef op 17 mei 2004 @ 11:12:
[...]

Het is minder makkelijk, maar zeker niet onmogelijk. Je kan heel veel uithalen met gradients :)
Hm... het lukt me niet.
Wie kan me helpen?

Verwijderd

thebill schreef op 16 mei 2004 @ 20:42:
De Fireworks-effecten die je gebruikt hebt zijn bitmap en daar verander je niets aan: opslaan als EPS, met welke omweg dan ook, maakt van die effecten nooit vectors.
De drukker wil waarschijnlijk vector in verband met resolutie: vector is onbeperkt schaalbaar.

Als je een voorbeeld van je logo laat zien kunnen we kijken hoe je dat met een vectorprgramma als Illustrator of CorelDraw zou kunnen bereiken.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 17:13 ]

• thebill
Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 17:12:
[...]

De Fireworks-effecten die je gebruikt hebt zijn bitmap en daar verander je niets aan: opslaan als EPS, met welke omweg dan ook, maakt van die effecten nooit vectors.
De drukker wil waarschijnlijk vector in verband met resolutie: vector is onbeperkt schaalbaar.

Als je een voorbeeld van je logo laat zien kunnen we kijken hoe je dat met vector zou kunnen bereiken.
Oké. Ik ga nu even kijken of ik het logo ergens kan uploaden...

• thebill
thebill schreef op 05 juli 2004 @ 17:13:
[...]

Oké. Ik ga nu even kijken of ik het logo ergens kan uploaden...
Zie hieronder de link. De vereenvoudigde versie van het logo, maar met deze onderdelen heb ik veel moeite.

http://members1.chello.nl/~j.alberse/images/letters.gif

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Verwijderd

Het makkelijkste was geweest als je dit bestand gewoon 1 : 1 had gemaakt en dan opslaat als *.eps *.pdf of *.tiff..... aangezien zoals ook hierboven al wordt aangegeven photoshop maar hele beperkte mogelijkheden heeft om het vector bestanden om te gaan....een pdf kan trouwens ook een vector zijn...
let er even op bij het saven dat je de kleuren converteert naar cmyk aangezien
plotters hiermee werken en er dan geen extra conversie meer nodig is bij de drukker

en benoni heeft gelijk het *.png formaat nekt je nu....

Zoals ik hierboven zie kun je dit ook gemakkelijk maken met photoshop....dit bied legio mogelijkheden om het wel goed te exporteren..

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 09:54 ]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

thebill schreef op 05 juli 2004 @ 17:24:
[...]

Zie hieronder de link. De vereenvoudigde versie van het logo, maar met deze onderdelen heb ik veel moeite.

http://members1.chello.nl/~j.alberse/images/letters.gif

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!
Is dit uberhaupt een logo?
Gradient-balkje : check. Geen probleem (wel kleuren goed instellen).
Tekst-omlijning : check. Geen probleem (stroke).
Tekst zelf : foeilelijk emboss-effect. Hoe los je dat op? Nou, dan moet je met gradients aan de slag en de letters zelf opdelen. Gewoon met de Pathfinder in stukken hakken en vervolgens goede kleurverlopen gebruiken, dan kom je er in de buurt. Als referentie kun je je bestaande pic misschien wel in formaat opschalen (omdat 't toch 2 layer effects zijn en verder niks).

Okee, hier even een snelle hint. Gebruikt : licht wiskundig inzicht en je eigen picture als referentie. Smart guides aan.

Afbeeldingslocatie: http://yoozer.megaman.net/img/howtovector.gif

[ Voor 11% gewijzigd door Yoozer op 06-07-2004 11:45 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Haha jaja zo kan het natuurlijk ook....maar das effe werk...
Pagina: 1