Toon posts:

Backup exchange server dmv ghost of cloon

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi medetweakers,

Ik heb een dilemma. We hebben een w2k exchange server draaien. Dit is voor ons een centrale server, ons bedrijfsforum draait hierop, er kan online een backup gedraaid worden, intranet, ed.
Kortom hij is voor ons belangrijk.
We draaien veritas op de server. ik ben nog bezig veritas te upgraden naar 9.1 maar dat is een drama. Problemen met MSDE, hier kom ik (hoop ik) op den duur wel uit. Maar tot die tijd wil ik een image maken.

Ik wil het het liefst een Ghost mirror of een image van mijn hele C: en D: schijf trekken maar dat lukt om hardware redenen niet. Het is een IBM X235 server met onboard een scsi IBMraid 5i er zijn hier topics over maar dat beantwoord mijn vraag niet helemaal.

Ik heb iets gelezen over Acronis True Image Server 7.0, wie heeft hier ervaring mee. Of een andersoortig progamma. Het liefst wil ik dat bij een crash het systeem opgebouwd word met een disaster recovery diskette of cd-rom en op een nieuwe schijf het systeem weer wordt opgebouwd en dan de laastse verse veritas backup terugzet op de schijf.
En nogmaals ik heb problemen met het MSDE gedeelte van Veritas heb email contact gehad met de helpdesk maar ik heb het gevoel dat ze er ook niet uitkomen.
Het resultaat van bijna 1,5 week E-mail verkeer: Deinstalleer Veritas 8.6 en installeer de nieuwe 9.1 versie.
Maar volgens mij gaat dit ook niet werken hier telefonisch contact over gehad met een behulpzame Veritas medewerker die deelde mijn mening ook.
Maar tot die tijd.... wil ik een cloon van de schijf maken.

Bovendien om mijn C:-schijf te vergroten wil ik de Hot-spare schijf aan de raid5 koppelen om hierna de gecloonde image terug te zetten.

Wie heeft tips voor software, links oid.

Alvast bedankt....

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat zijn dan de hardware-redenen dat je geen ghost kunt trekken?
Een beetje server zal m.i. wel voorzien zijn van een tapestreamer en een floppydrive...en nou weet ik toevallig uit ervaring dat als je een bootdisk met Ghost en ASPI-drivers hebt, ghost je tapedrive direct kan aanspreken zonder tussenkomst van een verder OS. Als je tapedrive groot genoeg is zou dat moeten lukken. Betekent ws. wel dat je voor je C en je D partitie een aparte tape nodig hebt...
Hoop dat je er wat aan hebt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TweeB
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Naar mijn weten gaat dat bijna niet.. Ghost heeft problemen met een raid kaart, ik ben voor m'n werk al een tijd op zoek naar een oplossing, hebben ghost geprobeerd, maar dat wil echt niet. Server magic gaf ons meer hoop, maar mocht ook niet baten.

Verwijderd

Topicstarter
Hi bedankt voor de snelle reply's

Norton ghost heeft problemen met de IBM raid controllers, hij kan er niet goed mee overweg. Zie deze link: ghost loopt vast en deze http://www.tek-tips.com/g...ev3/52/pid/491/qid/181815.

Ik ben er een tijd mee aan het stoeien geweest, zonder resultaat.
Daarom zoek ik een andere oplossing hopelijk Acronis oid.

Verwijderd

Topicstarter
BBaz schreef op 11 mei 2004 @ 12:59:
Naar mijn weten gaat dat bijna niet.. Ghost heeft problemen met een raid kaart, ik ben voor m'n werk al een tijd op zoek naar een oplossing, hebben ghost geprobeerd, maar dat wil echt niet. Server magic gaf ons meer hoop, maar mocht ook niet baten.
Hi,

Ik ben niet werkzaam bij Acronis maar mijn blik gaat steeds meer naar Acronis Acronis True Image Server 7.0.
Ik zou graag gebruikers ervaring willen weten.

http://www.acronis.com/products/trueimageserver/

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:23
Kan je geen backup met ntbackup.exe maken? Zit standaard in Windows 2000, kan volgens mij ook Exchange aan (zij het in beperkte mate), en je hoeft niet moeilijk te gaan doen totdat je Veritas weer aan de gang heb.

Verwijderd

Topicstarter
Monkeybrains schreef op 11 mei 2004 @ 13:17:
Kan je geen backup met ntbackup.exe maken? Zit standaard in Windows 2000, kan volgens mij ook Exchange aan (zij het in beperkte mate), en je hoeft niet moeilijk te gaan doen totdat je Veritas weer aan de gang heb.
Ja ook geprobeerd volledige backup gedraaid divers keren, exchange logfiles bleven heb ook de anti-virus software op drive M en program files\exchange gedisabled helaas zonder resultaat.
Bovendien duurt het backup proces gruwelijk lang 14 uur en soms 20 uur. Dus dit is geen optie. En omdat onze Lto niet wordt herkent was ik genoodzaakt om op een externe schijf te backuppen, dit is ook waarschijnlijk de reden van het lange backuptijd; USB2.0.

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 21:01

Acmosa

...no comment.

Even over die log files, heb je circular logging dan niet aan staan (natuurlijk alleen wanneer je een goede backup kan maken)...

But then again, I could be wrong..

Verwijderd

Topicstarter
Pinky schreef op 11 mei 2004 @ 15:45:
Even over die log files, heb je circular logging dan niet aan staan (natuurlijk alleen wanneer je een goede backup kan maken)...
Ik was genoodzaakt de logfiles te verplaatsen naar een andere schijf, ivm schijfruimte. Als ik de Veritas met exchange agent geinstalleerd weet te krijgen verplaats ik de log files weer naar de originele plek. En dan eindelijk een volledige backup maken dan pas activeer de ik circulair logging.

Ik wacht tot ik de nieuwe hot spare aan de bestaande raid drive kan koppelen en dit vereist dat ik dan dmv een ghost principe een schijf cloon. Zodat ik genoeg schijfruimte heb om de logfiles terug te zetten en daarna Veritas 9.1 kan installeren. Als ik de c drive goed kan klonen heb ik een geruster gevoel en dan kan alles uit de kast trekken om Veritas 9.1 te installeren.
We draaien met exchange server we hebben dus geen backup en alles moet live gedaan worden.
Aanpassingen doe ik na kantoortijd, hij is onmisbaar geworden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 17:55 ]

• Bas_je
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-03-2025
ik lees dat je hier gebruikt maakt van RAID5 (SCSI). Op deze manier kun je er toch een extra schijf bij in stoppen en deze via "Computer Management" en dan via "Disk Manager" een "Mirros Schijf" hiervan maken, een life backup. Als je deze er een dag in hebt zitten ontkoppel je de schijf en je hebt een backup die je in een andere machine netjes tot een image kan maken.

Of is dit niet een goed idee?

while ( !$succeed ) { $try++ }

Verwijderd

Topicstarter
Hee dat is een goed idee.
Ben ik niet opgekomen, hartstikke goed zeg. Oke ik heb 1 schijf over een 16gb spare-drive deze moet ik activeren in het diskmanagement progamma en met de C: drive minimaal 1 dag mee laat draaien.
Maar als ik deze mirror op een andere machine ga draaien moet ik dan wel de exacte hardware (IBM RAID5) ed. hebben of luistert dit iets minder nauw en detecteert de w2k software de hardware?
Heb je dit zelf wel eens aan de hand gehad, kan ik je hierover nog eens per mail hier iets over vragen?
Hartstikke bedankt voor het meedenken ik ga er morgen meteen mee aan de slag.
Als iemand nog meer suggesties heeft, graag.

Verwijderd

Topicstarter
Bas_je schreef op 11 mei 2004 @ 20:49:
ik lees dat je hier gebruikt maakt van RAID5 (SCSI). Op deze manier kun je er toch een extra schijf bij in stoppen en deze via "Computer Management" en dan via "Disk Manager" een "Mirros Schijf" hiervan maken, een life backup. Als je deze er een dag in hebt zitten ontkoppel je de schijf en je hebt een backup die je in een andere machine netjes tot een image kan maken.

Of is dit niet een goed idee?
Helaas het heeft niet mogen baten.
Ik was even van mening dat we raid 5 gebruikten dit is raid 0.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als ik het goed begrijp heb je dus een belangrijke productiemachine, die niet goed te backuppen is, RAID0 (striping zonder redundancy) :X

Is het niet mogelijk om de raid set via de raid-controller uit te breiden naar Raid 0+1. Dit zijn twee Raid0 stripe set, waarbij de ene stripe set gemirrored wordt op de andere. Ik weet dat dit bij beel Compaq/Hp controllers mogelijk is. Natuurlijk vooropgesteld dat je voldoende disken hebt.

Overigens is een de-installatie van veritas 8.x en een installatie van versie 9 voldoende om te upgraden. Ik heb dit zelf bij de hand gehad. Het grote probleem tussen beide versies zit hem in de verschillende database versie die Veritas onderhuids gebruikt. Opnieuw installeren is de enige optie, waarna helaas ook alle backup-jobs opnieuw gedefineerd moeten worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:58
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 14:55:
[...]

Ja ook geprobeerd volledige backup gedraaid divers keren, exchange logfiles bleven heb ook de anti-virus software op drive M en program files\exchange gedisabled helaas zonder resultaat.
Wat bedoel je hier nu te zeggen ? Want als het je op een productiesysteem niet lukt met ntbackup een backup te maken, dan is er volgens toch wel meer mis....

[ Voor 16% gewijzigd door StevenK op 13-05-2004 21:55 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
StevenK schreef op 13 mei 2004 @ 21:54:
[...]

Wat bedoel je hier nu te zeggen ? Want als het je op een productiesysteem niet lukt met ntbackup een backup te maken, dan is er volgens toch wel meer mis....
Nja, een redelijk eenvoudig alternatief voo de TS:

Exchange stoppen, via backup programma of copy de information stores veiligstellen, exchange starten.

Als je vervolgens zorgt dat je ergens installatiemedia voor een server hebt (Windows 2000, Exchange 2000) kun je vrij snel een bare metal recovery doen, er vanuit gaande dat je geen/weinig 3rd party tools gebruikt. Windows 2000 en Exchange installeren op een schone server is waarschijnlijk sneller dan een bare metal/disaster recover via een backup programma. Zolang je eenzelfde of nieuwere exchange server installeert en de AD naamgevingen hetzelfde houdt kun je de gebackupte information stores gewoon in de nieuwe server kopieren en je b ent weer online.

Kleine sidenote: Raid 0 op een productieserver waar je geen courante backups van hebt is vragen om problemen. Zeker bij zoiets disk intensiefs als Exchange.

Verwijderd

Topicstarter
Allen bedankt voor de reply,

Exchange stoppen, via backup programma of copy de information stores veiligstellen, exchange starten.

Raar maar waar dit heb ik de eerste keer gedaan toen draaide de nt-backup niet helemaal goed. Later met de services aan geprobeerd dit ging beter. Alleen de logfiles werden niet gecleared.
Maar als je zeker weet dat het bovenstaande goed werkt zal ik het met een nt-backup nog een keer proberen en deze keer wat meer services uit te schakelen.
Het exchange gebeuren was toen voor ons vrij nieuw, in overleg hebben we voor raid-0 gekozen omdat we niet veel schijf capaciteit hebben 4 x 16 gb en een hotspare. We waren van mening dat een goede backup functionaliteit van Veritas dit probleem kon opvangen.
En daarom wil ik zsm een goede mirror maken van de c en d drive om de raid naar een hoger level kan brengen.
Hierna de tweede prioriteit de C: partitie te vergroten om de log files terug te zetten en hierna veritas 9.1 te installeren of met nt-backup een backup van de alle partities te maken.

...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2004 10:50 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op 14 mei 2004 @ 10:49:

Het exchange gebeuren was toen voor ons vrij nieuw, in overleg hebben we voor raid-0 gekozen omdat we niet veel schijf capaciteit hebben 4 x 16 gb en een hotspare. We waren van mening dat een goede backup functionaliteit van Veritas dit probleem kon opvangen.
...
Vergeet niet dat je hot-spare zo goed als waardeloos is. Een hot-spare is bedoel om zodra een disk uitvalt, de hot-spare te gebruiken om op te rebuilden zodat na het rebuilden er weer een disk uit kan vallen. In het geval van Raid 0 is de data verdwenen zodra de eerste disk uitvalt. Er kan na uitval van één disk niet meer gerebuild worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Yep waar,
Daarom dus wil ik een goede mirror maken en aangezien niemand kan reageren op een andere topic van mij. Gevraagd ervaring met Acronis True Image Server
Vraag ik hierbij dus heeft iemand ervaring met acronis true image server....

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 10:54

Arfman

Drome!

Portlock Storage Manager al geprobeerd ? Is de leading image tool voor NetWare, die sinds kort ook ondersteuning heeft voor NTFS. Maybe it's worth a shot ?

http://www.portlocksoftware.com

[ Voor 18% gewijzigd door Arfman op 14-05-2004 23:36 . Reden: URL toegevoegd ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Als het zo belangrijk is, waarom dan niet ergens een eenvoudig scsi-kaartje vandaan halen, de harddisks uit de machine trekken en de beide disks naar andere harddisks "disk to disk" kopiëren met Ghost?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
Ik werk hier al weer een tijdje succesvol mee.
Online/realtime backups maken van je systeem, en wanneer nodig dmv de software cd en een cd met backup ( of andere netwerklocatie ) een volledig systeem restoren.

http://enterprisesecurity...s.cfm?ProductID=355&EID=0

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

Verwijderd

Topicstarter
pinockio schreef op 14 mei 2004 @ 23:42:
Als het zo belangrijk is, waarom dan niet ergens een eenvoudig scsi-kaartje vandaan halen, de harddisks uit de machine trekken en de beide disks naar andere harddisks "disk to disk" kopiëren met Ghost?
Het zijn vier harddisks en nee dit gaat niet werken omdat het een ssci raid systeem is van IBM; serveraid 5i. Dit is geen universeel iets.
Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 14:25
Ik had ook wat problemen met MSDE en Veritas 9.1 Een herinstallatie van de MSDE lost dit probleem op..

Een ghost image trekken weegt wat mij betreft niet op tegen NTbackup in dit geval. Liever een exchange database restoren dan je hele server (inclusief intranet, AD, etc, dat wordt lachen ;) )

Misschien wat offtopic, maar je hebt hier toch een aantal structurele problemen:

- Raid-0 :|, zo snel mogelijk RAID 1, 0+1 of 5 hiervan zien te maken.
- C:\-partitie te klein. Nu is resizen een aardige optie, maar 100% betrouwbaar vind ik het niet.
- Kennis, ik geen enkele professionele systeembeheerder die serieus overweegt zo'n kritische server op RAID 0 te draaien of die een C:\ partitie te klein weet te maken.'

Als ik jou was zou ik een serieus investeringsvoorstel doen aan het management. Ga direct voor een nieuwe server, dit maakt een herinstallatie en downtime overbodig minder. Herinstalleer de oude machine dan en ga hier het intranet op draaien. Kun je meteen DNS en DHCP spreiden etc etc.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Pagina: 1