Radeon X800 technisch hoogstandje?

Pagina: 1
Acties:

• ybysaia
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03:57
Ik denk dat bijna iedereen wel wat weet over de X800 hier en ook velen zullen het een prachtkaart vinden. Fantastiche prestaties (de behaalde 3DMark score).
Maar nu vraag ik mij af...Zijn er aan de technische kant van deze PLANK ook nog wat nieuwe technieken bedacht of is het alleen maar een doorsnee videokaart met een belachelijk hoge core -en memspeed (475 /900 ).

Waar ik naartoe wil:
Zou het theoretisch mogelijk zijn om, laten we zeggen, de ATI Radeon 9800 XT dezelfde prestaties te laten leveren door deze gigantisch over te klokken (en te koelen uiteraard) of is er echt iets speciaals aan de X800?

Persoonlijk denk ik dat het mogelijk is en begrijp dus ook niet waarom deze kaart zo duur zou moeten zijn. Voor zover ik weet heeft de X800 zijn prestaties en prestige :) puur te danken aan zijn kloksnelheden.

Groeten,

ybysAia

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Nee niet echt.

Heel de pipeline structuur is uitgebreid, met 4 - 8 pipelines en verbeterende en 2 shaderengines, efficicientere HyperZ, ondersteuning voor langere complexere shaders (2b). Het is niet zomaar een speedbin.

Je zou de 9800 XT dan tot misschien wel 1000 mhz moeten klokken om dezelfde prestaties te bereiken ;) en dan hebben we nog geen shader2b.

Niet op voorraad.

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Lmao. :D Als jij die extra 8 pipelines, 2 extra vertex shaders, hardwarematige 3Dc support en PS 2b support ergens vandaan weet te toveren, dan hoor ik het graag. Ik denk dat veel eigenaren van R3x0 kaarten daar heel erg blij mee zouden zijn. :Y)

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 17:03

Dionysus007281

Spank my monkey!

Bovendien is de X800 niet zo gek veel duurder dan de 9800XT bij introductie. Ik heb een maand geleden zelfs nog € 460 betaald voor deze kaart.

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

Verwijderd

CJ schreef op 11 mei 2004 @ 13:27:
Lmao. :D Als jij die extra 8 pipelines, 2 extra vertex shaders, hardwarematige 3Dc support en PS 2b support ergens vandaan weet te toveren, dan hoor ik het graag. Ik denk dat veel eigenaren van R3x0 kaarten daar heel erg blij mee zouden zijn. :Y)
Dat zou idd leuk! :P Nej zoals hierboven al gezegt. De kaart is echt wel verbeterd. niet alleen hogere clocks.. :)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

ybysaia schreef op 11 mei 2004 @ 12:37:
Ik denk dat bijna iedereen wel wat weet over de X800 hier en ook velen zullen het een prachtkaart vinden. Fantastiche prestaties (de behaalde 3DMark score).
Maar nu vraag ik mij af...Zijn er aan de technische kant van deze PLANK ook nog wat nieuwe technieken bedacht of is het alleen maar een doorsnee videokaart met een belachelijk hoge core -en memspeed (475 /900 ).
Wat is er belachelijk aan? De core en het mem kunnen het prima aan, zijn er zelfs voor 'bedoeld' als het ware, waarom niet? :)
Waar ik naartoe wil:
Zou het theoretisch mogelijk zijn om, laten we zeggen, de ATI Radeon 9800 XT dezelfde prestaties te laten leveren door deze gigantisch over te klokken (en te koelen uiteraard) of is er echt iets speciaals aan de X800?
Nee, dat is niet mogelijk. De 9800 XT = R360 core, een 'oudere' structuur dan de R4x0 van de X800 Pro / XT. Zowel PCB, core, als mem zijn flink anders bij beide architecturen, vandaar dat de X800 flink beter presteert dan de 9800 XT :)
Persoonlijk denk ik dat het mogelijk is en begrijp dus ook niet waarom deze kaart zo duur zou moeten zijn. Voor zover ik weet heeft de X800 zijn prestaties en prestige :) puur te danken aan zijn kloksnelheden.
Niet puur alleen daaraan dus :) Ook aan het soort geheugen, architectuur en nog ettelijke tientallen andere factoren.
Groeten, ybysAia
Groeten is niet nodig op GoT ;)

ybysAia, ik denk dat je je eerst eens goed moet verdiepen in de manier waarop videkaarten werken, en specifiek de architecturen van de R350/R360 en de R400/R420. Dan begrijp je hopelijk, waarom jouw verhaal niet gaat werken om een 9800 XT de prestaties van een X800 zo even te laten halen :)

LinkedIn
Instagram

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De vraag kun je ook herformuleren: kun je de motor van een spartamet niet net zo snel laten draaien als die van een Ferrari, zodat ze even snel gaan? Nou, wat denk je zelf... :) (je kan ook proberen de motor revisie nummers te noemen, het aantal zuigers en kleppen en zo, maar volgens mij hoeft dat niet meer)

Enneh, natuurlijk is de verhouding in de vergelijking ietwat zoek, maar het punt is wel duidelijk, niet? ;)
Pagina: 1