Toon posts:

Allerlei problemen caputeren/coderen DV-video

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jo mensen,

ik weet dat dit een vaker voorkomend onderwerp is, maar het begint me behoorlijk te frustreren dat ik het niet fatsoenlijk voor elkaar krijg materiaal op te nemen met een digitale videocamera en makkelijk in fatsoenlijke kwaliteit en formaat op mijn pc te krijgen.

Wat ik het liefst wil is, alle raw data van het DV-bandje in de digitale videocamera van Medion via mijn firewire kaart, rechtstreeks capturen en renderen (in bijv. DivX5), zodat ik makkelijk al de data op de bandjes in fatsoenlijke kwaliteit in niet te groot formaat kan opslaan en later altijd nog kan bewerken (met bijv. Adobe Premiere).

Ik heb het al wel (redelijk) werkend gekregen door met Windows Movie Player ongecomprimeerd beeldmateriaal op te nemen en dit daarna met Pinnacle Studio 9 te coderen met DivX5. Het probleem is dat ik hiervoor (extreem) veel harddiskruimte nodig heb (13Gb/uur). Daarnaast liepen de DivX5 filmpjes ook niet goed en bleven bij het afspelen vaak steken :(

Nou kom ik verder nog deze verschillende problemen tegen:
1. Adobe Premiere 7 werkt niet (hij vereist SSE voor je proccessor (is dat niet iets alleen voor intel :?))
2. Adobe Premiere 6.5 geeft de volgende errors:

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.boeijen/premiere_error01.jpg
Origineel: http://home.student.utwen...ijen/premiere_error01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.boeijen/premiere_error02.jpg

3. VirtualDub 1.5.1 geeft ook geen beeld als ik capture AVI doe en daarnaast ziet hij mijn geinstalleerde codecs ook niet meer als ik dat gedaan heb. Voordat ik capture AVI doe, zie ik ze nog wel allemaal bij compression bij video-menu, maar erna niet meer :?

Hoe sla ik dat DV-materiaal nou het makkelijkst gecodeerd (DiVX5/MP3) direct op mijn pc op :?

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

De volgorde waarmee het gedaan wordt is.

capturen - editen - encoden (divx of dvd)

Ik had eerst ook wat problemen met het capturen van video, waarschijnlijk werkt het precies hetzelfde als WMP maar probeer eens Windows Movie Maker, gratis te downloaden van windowsupdate.com
niet eerst encoden want dan heb je kwaliteitsverlies. Daarbij komt nog dat meeste programma's niet lekker stabiel monteren met xvids ed. Ik vind 13gb per uur niet zoveel hoor. Neem een dedicated harddiskje van 80 gb en je kan enkele uren erop kwijt, als je alles gemonteerd en gerenderd hebt kan je het overbodige materiaal weggooien (je hebt immers al het originele materiaal nog op dvtape) en je hebt weer zat ruimte.

Premiere zou zover ik weet moeten draaien in XP. Ik installeer er nooit iets raars voor en t werkt al. Welke processor heb je precies? Het kan best dat premiere eisen stelt aan je processor maar dan moet je wel een erg oude hebben.

Dat je xvids haperen ligt verder niet aan dv, je computer of premiere. Dat is typisch een codec probleem en zul je moeten oplossen met manuals of veel gekloot in de settings. Tip, neem een stukje film van 1 of 2 minuten en probeer over and over again te coden totdat je een goede xvid hebt. Zo duurt het niet drie uur om er vervolgens achter te komen dat het er ruk uit ziet.

De error over firewire herken ik niet, maar misschien moet je andere drivers hebben oid? :?

Geef nog niet op, monteren is een tijdrovende klus maar elk uur extra dat je erin steekt is zichtbaar in het eindproduct.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hdd space vrij gemaakt. Wil ik een opname van een uur capturen met movie maker. Uiteindelijk 13+Gb geworden. Speel ik hem af. Chashed mediaplayer bij het afspelen met een unknown error na 30s |:(

Ik wil toch graag gebruik kunnen maken van Adobe Premiere. Kan iemand me daar misschien wat meer over vertellen, want die erro bij 6.5 slaat nergens op aangezien die Firewire kaart PnP is en 't gewoon een Microsoft XP driver is die daarvoor (automatisch) gebruikt is.
En intussen snap ik Premiere 7 ook niet, want een AMD Athlon Thunderbird 1,33Ghz zou toch wel geaccepteerd mogen worden lijkt me zo O-)
Bleg, laat maar zitten wat betreft 6.5. Die doet het gewoon. Als ik daarna capture movie doet. Zie ik wel beeld en kan ik spoelen enzo :z

Wat ik dan wel weer niet snap, is dat ik bij capturen kies voor 720x nog wat en dat het resultaat in media player maar 360x288 is :?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 00:42 ]