trage verbinding met sommige mail/ftp-servers

Pagina: 1
Acties:

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
Ik heb sindskort een Wanadoo ADSL Light verbinding en sinds die tijd wat connectie problemen met 1 mailserver en 1 ftp server. Ik heb wanadoo hier al een vraag over gesteld, maar daar konden ze niets mee. Dit was de email:
Geachte mevrouw, mijnheer,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Wij kunnen u helaas niet helpen met dit soort problemen met FTP-server(s) die niet van ons zijn.

Met vriendelijke groet,

Wanadoo Helpdesk

Wanadoo, 10 jaar internetervaring

TRACKING NUMBER: A00004757930-00007996085

-----Original Message-----

From: mijn@adres.nl
Sent: 10 May 04 22:32:28
To: help@wanadoo.nl
Cc:
Subject: verbinding

Subject: verbinding

Naam: [...]

E-mailadres: mijn@adres.nl

Gebruikersnaam: [...]

Abonnementtype: ADSL Go/Lite/Basic/Plus

Besturingsysteem: windows2000

Vraag: Ik heb verschillende email-accounts bij verschillende servers en ik heb ook verschillende ftp-accounts bij verschillende servers.

Voordat ik via ADSL ging had ik nooit problemen met de verbinding en sinds dat ik ADSL heb, heb ik bij 2 van die servers (5 in totaal) problemen met het inloggen. Dat wil zeggen, niet echt een probleem, maar het duurt zo ongelovelijk lang.
Bij 1 van die twee servers is het alleen het ftp gedeelte dat zo ongelovelijk lang duurt (en alleen het inloggen - als dat eenmaal gedaan is dan gaat het browsen door de mappen, uploaden, downloaden, etc. gewoon met goede snelheid) en bij de andere server gaat zowel het inloggen via ftp als m\'n email account ontzettend traag (het verbinden met de POP3 server duurt (niet overdreven) meer dan een halve minuut - en dus afgezien van het controleren op -en het binnenhalen van de email; ik heb het hier alleen over het connecten met de server!).

- Omdat ik hier op hetzelfde moment bij andere servers geen last van heb kan het niet aan m\'n ADSL verbinding zelf liggen.
- gister heb ik het vanaf een andere computer geprobeerd en dat ging wel gewoon razendsnel, dus het ligt ook niet aan die servers
- ook lijkt het me onwaarschijnlijk dat het aan mijn verbinding met die servers ligt, aangezien bij 1 het verinden met de POP3 wel normaal gaat en het FTP-gebeuren niet. Dat zou dan allebei (net als bij die andere server) traag moeten gaan. Daarbij draaien er op die 2 servers ook mysql databases en het verbinden daarmee is ook binnen de seconde gedaan.

Ik vermoed dus dat het op 1 of andere wijze aan m\'n kabelmodem ligt - omdat die ook als router fungeert (toch?) - maar ik heb geen idee waar ik het probleem moet zoeken.
Hebben jullie enig idee of tips voor me?
Tja, opzich klinkt die reply alsof ze het verhaal niet helemaal gelezen hebben, maargoed. Ik vermoed dat ik toch weinig zinnigs te horen zal krijgen als ik het nog een keer probeer uit te leggen. Dus dan maar naar GOT :)

Ik vermoed dus dat het aan m'n kabeladslmodem ligt (het is een Speedtouch 510). Dat dingt werkt ook als een router en ik heb daar al eerder wat mee zitten forwarden om bijv. connectie problemen met Soulseek te verhelpen. Maar aangezien m'n andere ftp-verbindingen wel gewoon snel gaan ... (Ik heb overigens wel geprobeerd port 20 en 21 te forwarden, maar dat hielp dus inderdaad niets).

Ik heb dus geen idee waar ik nu het probleem nog moet zoeken. Iemand?

[ Voor 1% gewijzigd door marty op 16-08-2017 00:46 . Reden: typo ]

• mazzl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-12-2025
gokje...
die servers waar je problemen mee hebt, vallen die in een afwijkende port range?
soms willen providers bepaalde poorten anders routeren ofzo.. of idd dat de router in je modem bepaalde instellingen nodig heeft.

tis maar een gokje :s

If you don't stand for something you'll fall for everything

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-05 11:07

r0b

Welk FTP programma gebruik je?
Ik gok dat hij blijft hangen op 'connecting to <insert adres van FTP server>'?

Ga eens via Start -> Run -> cmd -> ftp'en.
Blijft hij hier ook een tijdje hangen?

• marty
mazzl schreef op 11 mei 2004 @ 12:50:
gokje...
die servers waar je problemen mee hebt, vallen die in een afwijkende port range?
soms willen providers bepaalde poorten anders routeren ofzo.. of idd dat de router in je modem bepaalde instellingen nodig heeft.

tis maar een gokje :s
nopes, geen andere poort. (tenminte, ik heb nergens een andere poort opgegeven. Dan zou het toch helemaal niet moeten lukken?
r0b schreef op 11 mei 2004 @ 14:02:
Welk FTP programma gebruik je?
Ik gok dat hij blijft hangen op 'connecting to <insert adres van FTP server>'?

Ga eens via Start -> Run -> cmd -> ftp'en.
Blijft hij hier ook een tijdje hangen?
Jup, blijft ie ook hangen.

Het maakt overigens geen verschil of ik de naam van de server of het ip opgeef voor de verbinding. Heb ik bij zowel de mail als ftp geprobeerd

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Heb je misschien een firewall die inkomende IDENT requests op poort 113 blokkeert? Dat kan best 30 sec of een minuut vertraging geven bij het inloggen. Als de router het blokkeert, forward poort 113 eens naar je computer (en zet de firewall op die PC uit).

• marty
rvm schreef op 12 mei 2004 @ 00:50:
Heb je misschien een firewall die inkomende IDENT requests op poort 113 blokkeert? Dat kan best 30 sec of een minuut vertraging geven bij het inloggen. Als de router het blokkeert, forward poort 113 eens naar je computer (en zet de firewall op die PC uit).
Ge-weldig! :*)
Ben nu in zowat minder dan een seconde binnen :) Mail gaat ook soepel nu. Scheelt me echt een hoop ergenissen!
(ik had overigens geen firewall draaien, maar heb dus alleen die poort 113 geforward)

heel erg bedankt!
Pagina: 1