max resolutie monitor vehoogt

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sjoerdjanson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
hallo
ik wilde weleens weten of mijn 17 inch Vision Master 1402 van IIyama met als standaard de maximale resolutie van 1280 bij 1024 kon overschrijden.
op 1280 bij 1024 loopt het beeldscherm op 60 hz
nu heb ik met behulp van de nvidia drivers een aantal nieuwe resoluties gemaakt
waaroncer 1600 bij 1200. het enige probleem was dat ik niet meer aan de 60 hz kon komen. nu is het maximale 56 hz. Zou ik hiermee mijn monitor of mijzelf kunnen slopen (hoofdpijn dan)? Al zie ik het beeldscherm redelijk tekeergaan en dan bedoel ik met knipperen, het verschijnsel dat je uiteraard krijgt rond de 60 hz... ik ben er al vrij snel aangewend geraakt en wil het graag zo houden.
maarjah, m'n hardware moet er niet van achteruit gaan.
videokaart: fx5600

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-08 13:30

André

Analytics dude

Je beeldscherm moet je minimaal op 72 hz draaien, lager is slecht voor je ogen (ARBO norm).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je dat ding op veel hogere resos zet is de kans dat hij gaat slijten wel een stuk groter.
en 56hz, ik snap niet hoe je daar langer dan 3 sec naar kunt kijken, dat knippert toch veel te veel.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Eh.. als je graag je monitor of je ogen naar de knoppen wilt helpen dan moet je dat vooral proberen? Wil je dat niet dan moet je gewoon je resolutie omlaag halen zodat je refreshrate omhoog kan; of een andere monitor kopen die hogere refreshrates / resoluties aankan :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• sjoerdjanson
  • Niet online
ok ik begrijp dus dat het niet verstandig is om hiermee door te gaan
dat wordt dan maar ns een nieuwe monitor gaan kopen :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens met de bovenstaande opmerkingen, precies welke refresh rates en resoluties voor jou het best zijn moet je zelf uitdokteren, maar op een 17" is alles boven de 1280x1024 toch zo klein (zeker op een oudere monitor met een hoge dot pitch) dat je er 0,0 meerwaarde aan hebt. Zelf draai ik met een Vision Master Pro 17 (uit 1996) naar volle tevredenheid op 1152x864@85Hz

Algemene regel is idd alles onder de 72Hz krijg je vierkante ogen van, sterker nog als je 85Hz gewend bent dan is 75Hz ook al tergend. Kijken of je 2048x1280@34Hz interlaced ofzo kunt trekken is volkomen onzinnig 8)7

Oslik blyat! Oslik!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:19

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik ben zelfs 100Hz gewend :P (weet t mn ogen worden verwend :P, op alle drie mn pc's draai ik op 100Hz :)) ik vind 85Hz al knipperen :)... maar ik krijg koppijn van lager dan 85Hz...

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-12-2025

Hoholi

The only one

Alleen 100 hz. en hoger is bruikbaar als refreshrate zie picture : http://www.defender.easynet.be/Brol/resolutie.jpg

Religion is Opium for the Masses

Verwijderd

Hoholi schreef op 11 mei 2004 @ 17:58:
Alleen 100 hz. en hoger is bruikbaar als refreshrate zie picture : http://www.defender.easynet.be/Brol/resolutie.jpg
Dat gaat helemaal nergens over. Ik draai 85hz @ 1280x960, heb ook 100hz geprobeerd, maar dat verschil is echt kak. Als je idd maar niet onder de 75 hz gaat ofzo is het allemaal goed. :)

Verwijderd

Ik draai al 4 jaar op 1280*1024 op 60 Hz, en ik heb echt nooit hoofdpijn ofzo, en ik heb ook helemaal geen last van mijn ogen.

Ik draag wel een bril, maar die had ik al voor ik een computer had.

Het is maar wat je gewoon bent

• koraks
  • Niet online
sjoerdjanson schreef op 11 mei 2004 @ 10:49:
Zou ik hiermee mijn monitor of mijzelf kunnen slopen (hoofdpijn dan)?
Ik zou me maar geen zorgen maken over de monitor. Het maakt voor een monitor namelijk niet uit of ie nou op 800x600@120Hz draait of 1280x1024@56Hz; de bandbreedte van het signaal ligt namelijk in dezelfde orde van grootte. Uiteindelijk brandt je lijntrafo toch een keer door (al draai je 640x480@60Hz) en de gebruikte resolutie/refreshrate heeft daar amper invloed op.
Waar ik me eerder over zou bekommeren is je ogen c.q. werkplezier. Er zijn wel mensen die lekker kunnen werken op 60Hz, maar persoonlijk werk ik op resoluties tot 800x600 liever niet onder 75Hz en vanaf 1024x768 niet onder 85Hz. Alles wat daaronder zit ervaar ik zelf als onrustig en op den duur storend.

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 18:05:
Ik draai al 4 jaar op 1280*1024 op 60 Hz, en ik heb echt nooit hoofdpijn ofzo, en ik heb ook helemaal geen last van mijn ogen.

Ik draag wel een bril, maar die had ik al voor ik een computer had.

Het is maar wat je gewoon bent
Idd!, heb ik ook jaren gedaan met mijn samsung.. (maar een TFT is toch
echt rustiger). Trouwens TL licht (wat toch op de meeste kantoren gangbaar is)
knipperd ook met 60 Hz daar krijgt toch ook niemand hoofdpijn van?

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• koraks
  • Niet online
AvOn schreef op 11 mei 2004 @ 19:00:
[...]
Trouwens TL licht (wat toch op de meeste kantoren gangbaar is)
Jij niet misschien, ik wel. TL's flikkeren in Nederland trouwens op 50Hz aangezien ons lichtnet nog altijd 50Hz wisselspanning is. Dat hele 60Hz fenomeen is afkomstig uit de VS waar het lichtnet dus 60Hz ~is.
Overigens zijn de duurdere TL-armaturen fasegecompenseerd: de ene TL-buis knippert in tegenfase t.o.v. de andere, waardoor je het geflikker niet meer zien (je faket op die manier een soort 100Hz.)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Installeer eens een ander model monitor (19"). Je kan dan de refreshrate omhooggooien waardoor het niet meer knippert (tenzij je monitor op zwart springt als hij het echt niet aan kan, dan moet je even in veilige modus restarten ;)). Als je toch een andere monitor wilt kopen maakt het waarschijnlijk niet zo heel veel uit dat hij wat sneller slijt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08 20:45
draait een LCD monitor niet op 60hz?

• koraks
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op 11 mei 2004 @ 19:47:
draait een LCD monitor niet op 60hz?
Ja, maar dat is irrelevant. Ze schijnen het het beste te doen op 60Hz; bij 72 en 75Hz schijnt het beeld wel eens wazig te worden en daarboven kan ie er helemaal niks mee. Dit geldt alleen voor analoog (D-SUB) aansturing, met DVI-D is er sowieso geen invloed meer van refresh :) Door het verschil in techniek flikkert een LCD niet zoals een CRT dat doet. In LCD's heb je geen fosforlaag die je continu moet bombarderen met een gekunstelde straal elektronen :+

[ Voor 18% gewijzigd door koraks op 11-05-2004 23:25 ]

Verwijderd

-edit- O-) -edit-

Ik draai al een tijdje op 1280x1024x60hz, en er nooit lastvan. Toch hoor ik dat 75hz of meer een beetje "rustiger is". Maar ik weet niet hoe hoog m'n Hitachi CM2188 ME-302 kan op 1280x1024. Nergens op internet kan het ik vinden (zelfs niet op Hitachi's website) en heb de handleiding niet meer...

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 00:43 ]

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

AvOn schreef op 11 mei 2004 @ 19:00:Trouwens TL licht (wat toch op de meeste kantoren gangbaar is)
Je gaat dan ook niet enkele uren naar een TL lamp zitten staren op je werk? ;)

Verwijderd

R_W schreef op 12 mei 2004 @ 00:08:
[...]

Ik vind het best wel treurig voor de mensen die er last van hebben. Ik heb zelf ook een lerares gehad die had elke dag koppijn, bleek later dat de TL lampen de oorzaak was. Hebben ze alles aangepast heeft ze soms nog steeds last.
En ja, ze moet elke dag 9 uur in dezelfde lokaal zitten :X

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
R_W schreef op 12 mei 2004 @ 00:08:
[...]

Doe die TL maar is uit, kan je zien hoeveel je
eigenlijk naar die TL zit te kijken (of de reflectie ervan) ;)

[ Voor 5% gewijzigd door avon op 12-05-2004 00:14 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• G1itch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-08 01:18
Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 00:03:
[...]

Als je bedoelt "60Hz wissel" in de VS dan heb je het mis, daar is het = "gelijk".
Hier is het 50Hz ~ "wissel".

Ik draai al een tijdje op 1280x1024x60hz, en er nooit lastvan. Toch hoor ik dat 75hz of meer een beetje "rustiger is". Maar ik weet niet hoe hoog m'n Hitachi CM2188 ME-302 kan op 1280x1024. Nergens op internet kan het ik vinden (zelfs niet op Hitachi's website) en heb de handleiding niet meer...
Loop je nou te beweren dat er in de VS gelijkstroom uit de stopcontacten komt?
Want eh, das dus gewoon niet waar he... 110V 60Hz Wisselstroom, gelijkstroom hebben ze ook wel daar, dat komt uit de batterijen, net als hier. :)

En wat beeldschermen betreft, m'n 22" iiyama draait op 1600x1200@100Hz en de 17" IBM vissekom ernaast heb ik net op 1152x864@75Hz gekregen. 75 hz vind ik net acceptabel om naar te kijken, 85 is net wat rustiger, het verschil tussen 85 en 100 zie ik niet als ik recht naar m'n monitor kijk, maar 100 is ook uit m'n ooghoek nog helemaal rustig, 85 flikkert dan wat.

Verwijderd

G1itch schreef op 12 mei 2004 @ 00:36:
[...]

Loop je nou te beweren dat er in de VS gelijkstroom uit de stopcontacten komt?
Want eh, das dus gewoon niet waar he... 110V 60Hz Wisselstroom, gelijkstroom hebben ze ook wel daar, dat komt uit de batterijen, net als hier. :)

En wat beeldschermen betreft, m'n 22" iiyama draait op 1600x1200@100Hz en de 17" IBM vissekom ernaast heb ik net op 1152x864@75Hz gekregen. 75 hz vind ik net acceptabel om naar te kijken, 85 is net wat rustiger, het verschil tussen 85 en 100 zie ik niet als ik recht naar m'n monitor kijk, maar 100 is ook uit m'n ooghoek nog helemaal rustig, 85 flikkert dan wat.
-oeps, wakker worden baalie :+

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik had 60Hz en nooit problemen, me broertje al lang op 54Hz ook zonder probs (dat haal ik niet)... Het ligt er maar aan welke monitor en hoe je bent.
Die 72Hz is wel een ARBO norm maar onder ARBO valt een bepaald % van de mensen, niet iedereen. Sommigen kunnun dat nog niet (goed) aan, anderen veel lager al.
[sub]Ik heb zelf nu 60Hz op DVI aansluiting op me TFT en ik merk niet echt veel verschil in knipperen (doet ie nu helemaal niet (duh)) dus voor mijn ogen ging 60Hz wel goed ;)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Pagina: 1