[ArchLinux/Alsa] Opnemen lijkt onmogelijk

Pagina: 1
Acties:

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Goed, ik ben dus laatst overgestapt op ArchLinux en heb mij tot nu toe ook goed kunnen redden. Alles draait als een zonnetje inclusief het geluid (via ALSA). Alleen kan ik met geen mogelijkheid muziek van mijn microfoon opnemen. :(
Afspelen via ALSA gaat prima, XMMS maakt overuren. :p Alleen zodra ik iets wil opnemen loop ik vast. Ik ben redelijk noob op Linux Audio gebied, maar ook met Google kom ik er niet uit.

In vrijwel alle HowTo's word als test cat /dev/dsp > test.raw gedaan. Alleen heb ik helemaal geen /dev/dsp. (Die is volgens mij ook van OSS en ik heb ALSA...) De enige sound devices die ik kan vinden staan in /dev/snd en dat zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
controlC0
pcmC0D0c
pcmC0D0p
pcmC0D1p
pcmC0D2c
pcmC0D2p
timer
Hiermee kan ik verder niets anders dan afspelen. Welke device ik ook probeer te capturen ik krijg constant een error. 'Bestandsbeschrijver in slechte staat' of 'Onjuist argument'. M.u.v. /dev/snd/timer, hier krijg ik een 0 bytes groot bestandje van.

Als ik de modules snd-mixer-oss, snd-seq-oss en snd-pcm-oss laad krijg ik wel een /dev/dsp. Ik kan daarmee ook geluid afspelen, maar cat /dev/dsp > test.raw leverd een volledig geluidloos bestand op. De grote blijft altijd hangen op zo'n 38kb.

Ook als ik Knoppix boot kan ik met geen mogelijkheid geluid opnemen. Afspelen gaat ook in Knoppix prima. Opnemen via /dev/dsp wil niet :(

Ik heb uiteraard de (Alsa-)mixer gecheckt en de microfoon op capture gezet en mic. boost staat ook aan. Alleen dit mag helaas niet baten. Mijn geluidskaart is de CMedia CM8738, zit onboard op mijn Asus A7V333.

Ik heb echt geen idee in welke hoek ik het probleem moet zoeken, alle hulp is welkom. Als ik nog info vergeten ben vul ik die graag aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Mac_Cain13 op 11-05-2004 10:38 ]

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik heb Debian, maar wel ALSA (van kernel 2.6.5). Opnemen heb ik net voor je getest, en dat gaat prima met (het commandline tooltje) 'rec'. Ik weet niet hoe die werkt, want de gnome-sound-recorder doet het niet (ik kan geen correcte bron vinden in gstreamer-properties). Opnemen doe ik via de on-board microfoon in m'n laptopje.

Ik heb ook geen /dev/dsp trouwens, maar dankzij de OSS-emulatie wel /dev/sound/dsp. Als ik dat cat krijg ik wel iets van data, maar ik weet niet hoe ik het moet afspelen.

Dat het soms wel en soms niet werkt zijn de problemen die spelen met de overgang van de ene standaard (OSS) naar de andere (ALSA), dat is over een tijdje wel voorbij hoop ik. (GNOME 2.8 gaat 100% ALSA ondersteunen)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je moet wel OSS support hebben en ook laden.
Daarna kun je dus gebruik maken van de conventionele devices.

Verders zet alsa standaard het volume op 0 dus zet ook die hoger voordat je gaat beginnen.

Suc6 verders met de zoektocht

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Heb je alsamixer al eens gestart?
Vaak is het zo dat de mic in en line in ook als outputs ingezet kunnen worden voor 5.1 geluid. Die willen default nog wel eens op output staan.
Met de M van mute zet je de functie uit (Line In as rear etc). Vergeet ook de Mic boost niet in te schakelen.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Mac_Cain13
Goed, met het combineren van jullie tips en flink wat gepruts doet ie het ineens.
Ik heb een heel zootje IEC958 opties, en die moeten dus vrijwel allemaal aan. Alleen heeft het PCM volume ineens geen invloed meer op men afgespeelde muziek. Maargoed dat is te overleven. Als ik de modules snd-mixer-oss, snd-seq-oss en snd-pcm-oss laad kan ik met rec, of via cat /dev/dsp opnemen.

Alleen het is nog erg zacht, microfoon boost staat aangevinkt. Als ik nu gewoon praat is dat maar net te horen bij het afspelen. Zijn er nog meer manieren om de boel een btje te boosten zodat men mic ook gewoon bruikbaar word?

Het is idd lastig dat je half ondersteunde dingen krijgt bij de overschakeling naar een ander audio systeem. Maargoed, hopelijk komt Gnome 2.8 ons snel uit de brand helpen. (2.6 is er net maargoed :P)

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Als je PCM-schuif niet werkt heb je IEC958 output en loopback allebei aan. Probeer eens met die twee op mute (let op, volume kan ineens fors toenemen).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Mac_Cain13
Joeppie, men PCM schuif werkt idd weer. :D
Tnx Tony Vroon!

Men microfoon is nu ook harder over de boxen zegmaar. Als ik er nu in spreek krijg ik mezelf op het juiste volume te horen, alleen als ik iets opneem en het vervolgens weer afspeel is het nog steeds veel te zacht. Is er iemand die hier ook zo'n mooie oplossing voor heeft? Zou erg fijn zijn.

De Mic. boost staat overgens aan en het capture volume ook al op 100%, mss dat er nog iets veranderd moet worden aan de IEC958 input oid? (Ik blaat nu ook maar wat, heb geen idee wat IEC958 inhoud nl)

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

IEC958 is het SPDIF input/output gedeelte van je geluidschip. Op sommige moederborden hebben ze er mooie connectors opgemaakt, of is het optioneel via pinheaders op het bord. Op de mijne (A7M266-D) hebben ze 't helemaal niet aangesloten.
Als je de digitale uitgangen niet gaat gebruiken kun je alle IEC958 functionaliteit uitschakelen, gewoon om te voorkomen dat het storing veroorzaakt/oppikt. Het heeft in ieder geval niets te maken met je analoge mic & line in connectors.

Verder, Mic-schuif helemaal naar beneden en op mute (geen kans op rondzingen, je hoort jezelf niet meer, maar dat lijkt me niet zo'n bezwaar), capture-volume op maximaal en eens zien hoe het dan loopt. Er is voor zover ik weet ook een master-capture (capture volume oid) schuif, zet die eventueel eens iets hoger.

Pagina: 1