Toon posts:

[W2k3]DNS error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier op mijn werk een Windows 2003 Server staan. Deze heeft een probleem met DNS.

Bij de event viewer van DNS staat:
The DNS server was unable to complete directory service enumeration of zone bedrijfsnaam.local. This DNS server is configured to use information obtained from Active Directory for this zone and is unable to load the zone without it. Check that the Active Directory is functioning properly and repeat enumeration of the zone. The extended error debug information (which may be empty) is "". The event data contains the error.
The DNS server was unable to complete directory service enumeration of zone _msdcs.bedrijfsnaam.local. This DNS server is configured to use information obtained from Active Directory for this zone and is unable to load the zone without it. Check that the Active Directory is functioning properly and repeat enumeration of the zone. The extended error debug information (which may be empty) is "". The event data contains the error.
The DNS server has encountered a critical error from the Active Directory. Check that the Active Directory is functioning properly. The extended error debug information (which may be empty) is "". The event data contains the error.
DNS server has updated its own host (A) records. In order to ensure that its DS-integrated peer DNS servers are able to replicate with this server, an attempt was made to update them with the new records through dynamic update. An error was encountered during this update, the record data is the error code. .....
Ik heb de "Netlogon service" al opnieuw gestart en "ipconfig /registerdns" gedaan en 15 min gewacht. Dit heeft helaas niet gewerkt.

De DNS bij TCP/IP instellingen staat ook niet ingesteld.
Domein is bedrijfsnaam.local en heeft een UPN suffix met bedrijfsnaam.nl.

De domeincontroller is een DHCP server en een DNS server. Ik kan vanaf de server alles pingen en ook internetten. Vanaf de clients kan ik zijn ipadres wel pingen, bedrijfsnaam.local ook, maar niet de computernaam.

Hierbij mijn IP configuratie:
C:\Documents and Settings\Administrator>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : computernaam
Primary Dns Suffix . . . . . . . : bedrijfsnaam.local
Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
IP Routing Enabled. . . . . . . . : Yes
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : Yes
DNS Suffix Search List. . . . . . : bedrijfsnaam.local

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : 3Com Gigabit LOM (3C940)
Physical Address. . . . . . . . . : 00-0E-A6-2B-5F-49
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.210
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 11:01 . Reden: Mijn fout, drukte op "Verstuur bereicht"ipv BEKIJK ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb je domein naam wel zien staan maar daar hebben we niets aan hoor :)

Ik heb een deel van je foutmelding even op de support site van microsoft geplakt en kwam op deze pagina uit.

Windows 2000 DNS Event Messages 1616 Through 6702

had je dat zelf ook al geprobeerd?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
LOL blijf je de hele dag op F5 drukken >:)

Maar de Event codes die ik heb zijn, 4004, 4015 en 6702. Ze staan daar wel bij maar daar staat de zelfde info. Die pagina bevat alleen informatie. Dus een soort inhoudsopgave van alle event codes.

Ja, ik heb op de support site gezocht, ook op Technet, Google en hier op GoT.

Ik heb al wat dingen geprobeert, maar helaas. Heeft geen effect gehad.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 10:41 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Uit http://www.eventid.net/di...no=333&source=DNS&phase=1
This event has also been reported on DNS servers configured for Internet Connection Sharing (ICS). ICS installs its own DNS proxy service and that is in conflict with the DNS. ICS is not supposed to be used on servers that run DNS or DHCP.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een probleem onder Windows 2000 Server.
Ik heb hier een Windows 2003 server.

Je komt uit bij deze KB article Q267855

Misschien een domme opmerking, maar als je naar de 1e 2 errors kijkt, daar staan 2 namen in die overeenkomen met de forward lookup zone. Heeft het daar misschien niet wat mee te maken?

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 10:56 ]

• M--B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-09-2023
Ik heb dit probleem ook gehad.

Ik heb de keuze gemaakt om de "_msdcs.bedrijfsnaam.local" te verwijderen omdat deze niet tussen de dns records behoorde. Dit omdat ik al een "bedrijfsnaam.local" er tussen had staan. Dus maak deze "bedrijfsnaam.local" aan, en verwijder later de "_mscdcs.bedrijfsnaam.local"

Wel een "harde oplossing" maar bij mij heeft het geholpen. Na de reboot geen errors meer gehad.

Verwijderd

Topicstarter
M--B schreef op 11 mei 2004 @ 11:03:
Ik heb dit probleem ook gehad.

Ik heb de keuze gemaakt om de "_msdcs.bedrijfsnaam.local" te verwijderen omdat deze niet tussen de dns records behoorde. Dit omdat ik al een "bedrijfsnaam.local" er tussen had staan. Dus maak deze "bedrijfsnaam.local" aan, en verwijder later de "_mscdcs.bedrijfsnaam.local"

Wel een "harde oplossing" maar bij mij heeft het geholpen. Na de reboot geen errors meer gehad.
Nou ze staan er allebij al tussen,
- Forward Lookup Zone
+ _msdcs.bedrijfsnaam.local
+ bedrijfsnaam.local

Dus ze staan er allebij al, maar als ik ze allebij nou verwijder en opnieuw een forward lookup zone ga aanmaken via de wizard, zal dit helpen met het uiteindelijk probleem?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:59
Bij je IP config zie ik geen DNS server staan ?

Is dit een tikfout of heb je op je server geen DNS server ingevuld ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op 11 mei 2004 @ 11:57:
Bij je IP config zie ik geen DNS server staan ?

Is dit een tikfout of heb je op je server geen DNS server ingevuld ?
Het is zeker geen tik fout, heb het zo gekopieerd. Maar als de server waar je DNS op draait daar mag je toch geen DNS invullen bij zijn TCP/IP instellingen?

• StevenK
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 11:59:
[...]

Het is zeker geen tik fout, heb het zo gekopieerd. Maar als de server waar je DNS op draait daar mag je toch geen DNS invullen bij zijn TCP/IP instellingen?
'tuurlijk wel. Je *moet* zelfs een DNS-server invullen. Het ding kan moeilijk ruiken wel DNS-server hij moet gebruiken.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~iznogoud/Overige/GoT/TCPIP.JPG

Je bedoeld dus dat ik bij de onderste de DNS in moet vullen.
Ik weet 99% zeker dat je daar NIET je DNS in moet vullen.
Dit omdat de server zelf de DNS server is.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

.....en dus zet je daar 192.168.1.1 neer.

echt.

geloof me nou.

Je problemen zijn in één keer weg.

Echt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-05 16:07

McMiGHtY

- burp -

Idd..daar zet je het locale ip van de server in.
Gisteren nog bezig geweest met me eigen 2k server.

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 12:01
Als je die leeglaat kan ie geen DNS opzoeken. Jij bent tenslotte de Domein server, dus je moet je eigen adres erneer zetten.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 gaat voor die ene % :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
:) Ok daar gaat dus het ip adres 192.168.1.1 of de 127.0.0.1 ?

/me Wil best zijn ongelijk toegeven

Ik zal het morgenvroeg DIRECT testen.

Maar de server kan zich allemaal wel goed bereiken ALLEEN de clients de server niet op \\computernaam bijvoorbeeld (ff voor de duidelijkheid ;))

Verwijderd

WINS installeren voor Name resolving of elke pc afzonderlijk de hosts of LMHOST(zonder extensie) hiervoor op aanpassen.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 00:13:
WINS installeren voor Name resolving of elke pc afzonderlijk de hosts of LMHOST(zonder extensie) hiervoor op aanpassen.
Je loopt 4 jaar achter; sinds Windows 2000 heb je ècht DNS nodig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Klopt daar geef ik je helemaal gelijk in, maar als ik specifiek kijk naar zijn vraagstelling om vervolgens \\computernaam te bereiken..... ;)

Broninformatie : http://www.zyxel.nl/support/vpndebug.html (symptoon 8 )

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 00:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 00:23:
Klopt daar geef ik je helemaal gelijk in, maar als ik specifiek kijk naar zijn vraagstelling om vervolgens \\computernaam te bereiken..... ;)

Broninformatie : http://www.zyxel.nl/support/vpndebug.html (symptoon 8 )
Maar mijn probleem heeft niet met een VPN verbinding te maken.

-=EDIT=-

Het invullen van het ipadres 192.168.1.1 bij het DNS bij TCP/IP heeft geen nut.
Ik heb het ingesteld en zelfs de server herstart, maar nope kan nog steeds niet \\computernaam op een client uitvoeren. Maar zoals je op het plaatje ziet staat NETBIOSname op disabled......... is het dat misschien?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 08:46 ]

• StevenK
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 23:07:
[afbeelding]

Je bedoeld dus dat ik bij de onderste de DNS in moet vullen.
Ik weet 99% zeker dat je daar NIET je DNS in moet vullen.
Dit omdat de server zelf de DNS server is.
Ik kan je beloven dat je daar absoluut een DNS server in moet vullen; doe je dat niet, dan kun je niet eens een AD opbouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar dat was niet het probleem blijkbaar, want het werkt nog steeds niet :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 09:15 ]

• StevenK
Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 08:35:
[...]

Maar mijn probleem heeft niet met een VPN verbinding te maken.

-=EDIT=-

Het invullen van het ipadres 192.168.1.1 bij het DNS bij TCP/IP heeft geen nut.
Ik heb het ingesteld en zelfs de server herstart, maar nope kan nog steeds niet \\computernaam op een client uitvoeren. Maar zoals je op het plaatje ziet staat NETBIOSname op disabled......... is het dat misschien?
En wat voor client is dat ? Als 't een NetBIOS (Win98, 3.11 etc) only-client is, dan moet je NetBIOS op je server aanzetten.

In alle andere gevallen moet de client via DNS kunnen resolven.

Wat doet NSLOOKUP op de client ?

Verwijderd

Topicstarter
Alle clients draaien Windows Xp met alle updates geinstalleerd.

NSlookup op mijn client geeft
"nslookup 192.168.1.1"
C:\Documents and Settings\Beheerder>nslookup 192.168.1.1
*** Can't find server name for address 192.168.1.1: Non-existent domain
*** Default servers are not available
Server: UnKnown
Address: 192.168.1.1

*** UnKnown can't find 192.168.1.1: Non-existent domain

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 10:52 ]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dat los je op door een reverse lookup zone aan te maken voor 192.168.1.0/24
Maar daar schiet je vooralsnog niks mee op want het gaat om de vraag wat er gebeurt als je NSLOOKUP <servernaam> intikt
Overigens heb je aardig zitten knoeien in je TCP/IP settings van je server: waarom heb je NetBIOS uit gezet? Waarom heb je WINS Proxy aangezet? Waarom heb je routing aangezet?
Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 09:14:
Oke, maar dat was niet het probleem blijkbaar, want het werkt nog steeds niet :'(
Maar zijn de events die je in je startpost genoemd hebt, nu weg? Dan heb je namelijk stap 1 in de richting van een goede oplossing gedaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Brahiewahiewa op 12-05-2004 10:59 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Die dingen heb ik zelf niet aangezet, Er zijn aan de TCP/IP instellingen niks gewijzigt.
Ik heb een VPN server erop draaien, maar vooralsnog mag die dat niet zomaar wijzigen.

Als ik nslookup servernaam doe krijg ik hetzelfde.

• StevenK
Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 11:45:
Die dingen heb ik zelf niet aangezet, Er zijn aan de TCP/IP instellingen niks gewijzigt.
Ik heb een VPN server erop draaien, maar vooralsnog mag die dat niet zomaar wijzigen.

Als ik nslookup servernaam doe krijg ik hetzelfde.
En dat is logisch, want je hebt nog steeds geen reverse zone werkend.

Maar dat maakt niet uit. De vraag is wat er gebeurt als je in nslookup probeert je servernaam te resolven.

Dus op een client:

nslookup<enter>
servernaam<enter>

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~iznogoud/Overige/GoT/Netbios.JPG

Daar stond hij op "Disabled", die heb ik terug gezet naar "Default" en ik kan weer op de client \\servercomputernaam doen. 8)7 _/-\o_ :X

De foutmeldingen zijn al weg sinds gisteren, althans tot zo ver als nu heb ik ze nog niet weer gehad.

Dus tot zover lijkt het opgelost te zijn, alleen nog over het Wins Proxy.
Wat moet ik hiermee aan? (Er staan hier alleen Windows Xp clients.)

-=EDIT=-
Om even terug te komen op het invullen van een DNS adres bij je TCP/IP instellingen. Dat HOEFT NIET. Bij het verwijderen van het ipadres krijg je de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~iznogoud/Overige/GoT/DNS.JPG

Misschien dat ik alsnog verkeerd zit, maar...

/me wil toch proberen om die ene % te winnen ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 12:32 ]

• StevenK
Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 11:58:
[afbeelding]

Daar stond hij op "Disabled", die heb ik terug gezet naar "Default" en ik kan weer op de client \\servercomputernaam doen. 8)7 _/-\o_ :X
Dan is er dus nog steeds iets goed mis met je DNS, want een XP/2K netwerk moet ook zonder NetBIOS werken.
De foutmeldingen zijn al weg sinds gisteren, althans tot zo ver als nu heb ik ze nog niet weer gehad.

Dus tot zover lijkt het opgelost te zijn, alleen nog over het Wins Proxy.
Wat moet ik hiermee aan? (Er staan hier alleen Windows Xp clients.)
Heel snel uitzetten. Een WINS proxy gebruik je alleen als er NetBIOS broadcast clients zijn, in een ander subnet.

[ Voor 11% gewijzigd door StevenK op 12-05-2004 12:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op 12 mei 2004 @ 12:18:
[...]

Dan is er dus nog steeds iets goed mis met je DNS, want een XP/2K netwerk moet ook zonder NetBIOS werken.

[...]
Maar dat alleen als de Server het juist niet toelaat. Hij stond op disabled en laat hij het ook niet toe. Zonder toestemming kun je niks beginnen, althans denk ik.
StevenK schreef op 12 mei 2004 @ 12:18:
[...]

Heel snel uitzetten. Een WINS proxy gebruik je alleen als er NetBIOS broadcast clients zijn, in een ander subnet.
Weet je ook zo waar je dat 1 2 3 uit kunt zetten?

Het de-installeren van de Wins server bij Configuratie scherm> add&remove programm is dat voldoende
of
moet ik bij adm.tools>WINS de server daar verwijderen?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 12:31 ]

Pagina: 1