Ik heb het weer even gehad met Linux! 
Ben de hele avond bezig geweest en ik heb weer een boel geleerd. En toen ging het fout.
Ik wilde een NTFS partitie met data mounten, maar dat viel vies tegen.
Overal op internet kwam ik howto's tegen die het allemaal anders uitlegde.
Het is ook jammer dat ze de command line opties vaak niet ff uitleggen.
Je krijgt een kant en klare regel text die je zo in fstab kunt plakken, dan dan moet het werken.
/dev/hdb5 /mnt/data ntfs users,owner,ro,umask=000 0 0
Als voorbeeld. hdb5 is de NTFS partitie waar het om gaat en /mnt/data is het mountpoint. De rest van de regel komt direct uit een howto.
Maar goed. Ik heb dus geen flauw idee wat al die opties betekenen. Tuurlijk kan ik die regel wel stomweg in fstab duwen, maar wat schiet ik daar mee op?
Al rotzooiende heb ik m'n fstab ook een beetje om zeep geholpen.
De NTFS partitie was direct na de installie al gemount, maar alleen toegankelijk als root.
Dus heb ik die regels in fstab meerdere keren aangepast zoals in die howto's beschreven stond. Deed het allemaal niet.
Line 6 in fstab is invalid
Line 7 in fstab is invalid
Of iets in die zin.
Toen ik weer verder wilde zoeken op internet kwam ik er achter dat m'n internet ineens dood was.
Werkt gewoon onder Windows, maar Linux vertikt het.
Ifconfig zegt dat ie up is, hij krijgt gewoon een IP aders via DHCP van de router.
Niks aan de hand, zo lijkt het.
Dat zijn van die kleine nare dingetjes die ik wel vaker heb met Linux.
Ga dat als n00b zijnde maar eens oplossen...
Maar goed dat internet komt wel.
Ik zou nu als eerst wel eens die NTFS partitie willen mounten maar ik kom er echt niet uit.
Is dit nu een geldig excuus om hier een topic te openen?
En JA ik weet donders goed dat dit onderwerp al zo vaak is besproken. Heb de search al gebruikt maar het werkt nog steeds niet.
Wat ik dus wil is gewoon een regeltje maken in fstab zodat tijdens het booten een NTFS partitie gemount wordt als read only.
Zo'n simpel iets, en ik ben er al ruim twee uur mee bezig.
Ben de hele avond bezig geweest en ik heb weer een boel geleerd. En toen ging het fout.
Ik wilde een NTFS partitie met data mounten, maar dat viel vies tegen.
Overal op internet kwam ik howto's tegen die het allemaal anders uitlegde.
Het is ook jammer dat ze de command line opties vaak niet ff uitleggen.
Je krijgt een kant en klare regel text die je zo in fstab kunt plakken, dan dan moet het werken.
/dev/hdb5 /mnt/data ntfs users,owner,ro,umask=000 0 0
Als voorbeeld. hdb5 is de NTFS partitie waar het om gaat en /mnt/data is het mountpoint. De rest van de regel komt direct uit een howto.
Maar goed. Ik heb dus geen flauw idee wat al die opties betekenen. Tuurlijk kan ik die regel wel stomweg in fstab duwen, maar wat schiet ik daar mee op?
Al rotzooiende heb ik m'n fstab ook een beetje om zeep geholpen.
De NTFS partitie was direct na de installie al gemount, maar alleen toegankelijk als root.
Dus heb ik die regels in fstab meerdere keren aangepast zoals in die howto's beschreven stond. Deed het allemaal niet.
Line 6 in fstab is invalid
Line 7 in fstab is invalid
Of iets in die zin.
Toen ik weer verder wilde zoeken op internet kwam ik er achter dat m'n internet ineens dood was.
Werkt gewoon onder Windows, maar Linux vertikt het.
Ifconfig zegt dat ie up is, hij krijgt gewoon een IP aders via DHCP van de router.
Niks aan de hand, zo lijkt het.
Dat zijn van die kleine nare dingetjes die ik wel vaker heb met Linux.
Ga dat als n00b zijnde maar eens oplossen...
Maar goed dat internet komt wel.
Ik zou nu als eerst wel eens die NTFS partitie willen mounten maar ik kom er echt niet uit.
Is dit nu een geldig excuus om hier een topic te openen?
En JA ik weet donders goed dat dit onderwerp al zo vaak is besproken. Heb de search al gebruikt maar het werkt nog steeds niet.
Wat ik dus wil is gewoon een regeltje maken in fstab zodat tijdens het booten een NTFS partitie gemount wordt als read only.
Zo'n simpel iets, en ik ben er al ruim twee uur mee bezig.