Toon posts:

[Debian] proftpd wil niet starten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort ben ik met linux bezig, en heb ik een vrij kale debian 3.0 woody installatie die goed draaid. Maar nu wou ik via ftp me linux bestanden backuppen op me windows bak.
Proftp schijnt goed te zijn daarvoor, alleen als ik hem probeer te starten dan zegt ie:

code:
1
Starting professional ftp daemon:  - No certificate files found!

Nu heb ik al wat gezocht, en sommige zeggen dat het te maken heeft met bepaalde beveiligingen in linux, maar nergens kan ik vinden hoe dit probleem op te lossen is. Mischien dat iemand hier een oplossing voor heeft?

b.v.d.

Hieronder antwoorden op reacties uit vorige topic, die mischien ook het een en ander voor blaataaps ophelderen:
ZeRoXcOoL schreef op 10 mei 2004 @ 23:51:
Volgens mij draait hij wel gewoon:
code:
1
netstat -an
Staat daar iets in de trend van 0.0.0.0:21?
Is niet te vinden :( Ik heb het process ook proberen te killen, maar dan geeftie "not found" aan, dus het draait echt niet.
TRON schreef op 10 mei 2004 @ 23:58:
Heb je de server wel geconfigureerd? (zie documentatie ProFTP).

http://proftpd.org/docs/faq/linked/faq-ch6.html#AEN669
Het heeft niet zozeer te maken met de proftpd configuratie, maar er moeten iets van certificaties voor gemaakt worden ofzo. Ik heb echt geen flauw idee hoe ik dat moet doen en kan er ook geen duidelijk antwoordt op vinden.

Toch raar dat ik er niet veel info over kan vinden omdat ik vermoed dat er een hoop mensen zijn die debian draaien en wel eens een ftp'tje opzetten.....

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Als men je vorige topic op slot gooit, kun je beter even overleggen met de betreffende mod over heropening, dan een nieuw topic te openen :)

Verder lijkt het er op dat je proftpd met SSL support hebt ge-apt-get. Als je dat bewust gedaan hebt, kijk dan even of je iets fout hebt gedaan bij het aanmaken van certificaten (want daar zeurt hij om). Anders kun je even kijken of er een package zonder SSL support bestaat.

Overigens, heb je dit wel gedaan? [google=No certificate files found proftpd]

[ Voor 11% gewijzigd door dawuss op 11-05-2004 00:42 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
dawuss schreef op 11 mei 2004 @ 00:32:
Als men je vorige topic op slot gooit, kun je beter even overleggen met de betreffende mod over heropening, dan een nieuw topic te openen :)
Ik heb hem gemailed, en daarna tijdje gewacht op antwoord maar ik denk dat ie al naar bed is.
Verder lijkt het er op dat je proftpd met SSL support hebt ge-apt-get. Als je dat bewust gedaan hebt, kijk dan even of je iets fout hebt gedaan bij het aanmaken van certificaten (want daar zeurt hij om). Anders kun je even kijken of er een package zonder SSL support bestaat.
Ik heb proftpd binnengehaald met "apt-get install proftpd" en of dat dan met SSL support is weet ik niet. Lijkt mij iig van niet.
Overigens, heb je dit wel gedaan? [google=No certificate files found proftpd]
Ik heb idd al op google gezocht en kwam ook mensen tegen met dat probleem. Maar er stonden geen oplossingen bij.
En hier wordt ik helaas ook niet veel wijzer van :(

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja, dan heb je nu weer pech, want zonder overleg met de mod in kwestie mag je geen nieuw topic openen. DICHT dus en dat blaataaps niet reageerd binnen een uur of wat komt misschien wel doordat wij ook maar vrijwilligers zijn en niet elk moment van de dag klaar staan om je te woord te staan.

[ Voor 45% gewijzigd door Zwerver op 11-05-2004 00:52 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het is inderdaad niet de bedoeling zomaar een nieuw topic te openen, ook niet als iemand een uur niet reageert, ik neem aan dat proftpd morgen ook nog leeft, geduld is een schone zaak.
Als proftpd inderdaad niet draait is er iets raars aan de hand, wat is de output van:
ps aux | grep proftpd
netstat -apn | grep 21
telnet 127.0.0.1 21
Wat staat er in de logs in /var/log over proftpd ?
En volgende keer iets meer geduld graag.

• DeMoN
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst, fijn dat het topic weer open is!
blaataaps schreef op 11 mei 2004 @ 01:02:
Het is inderdaad niet de bedoeling zomaar een nieuw topic te openen, ook niet als iemand een uur niet reageert, ik neem aan dat proftpd morgen ook nog leeft, geduld is een schone zaak.
Als proftpd inderdaad niet draait is er iets raars aan de hand, wat is de output van:
ps aux | grep proftpd
netstat -apn | grep 21
telnet 127.0.0.1 21
Wat staat er in de logs in /var/log over proftpd ?
En volgende keer iets meer geduld graag.
In de output's is weinig te vinden over een ftp server. Netstat vind nix op poort 21, en telnet zeg connection refused. Een log is ook niet te vinden helaas.
Ja bedankt voor de link, maar in die FAQ hebben ze het alleen over Apache steeds. En daarnaast kan ik nergens vinden wat mijn error eigenlijk inhoud.

No certificate files found? Welke files zouden dan certificated moeten worden? Proftpd of de bestanden die ik wil sharen? Die FAQ zegt mij dus ook vrij weinig, probeer hem maar eens door te lezen 8)7
Verder heeft dat SSL gebeuren alleen te maken met veiligheid, en dat interesseert me niet zo. Mischien is er dus ook een optie om die hele 'beveiligings' handel uit te zetten. Want dit is iets te hoog gegrepen voor mij al linuxnoob ben ik bang.

Verder raar dat ik geen mensen tegenkom op i'net die DAT specifieke probleem hebben kunnen oplossen, aangezien de combinatie debian + proftpd wel veel vaker voorkomt lijkt mij. En ik denk dat elke niet ervaren linux gebruiker wel even moet zweten bij dit probleem.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:33

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

* Creepy draait proftpd op debian.

Bij mij klaagt proftpd ook dat ie geen certificate files kan vinden, echter hij draait wel gewoon. Overigens logt proftpd in /var/log/deamon.log, auth.log en syslog.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Zeezicht
  • Laatst online: 16-02 15:50
Je kan met de std. proftpd certificates aanmaken en dan kan je connecten via een SSL beveiligde verbinding. Maar je hebt het niet nodig! Zonder die certificates moet je gewoon zonder beveiliging kunnen connecten.
Er zit dus iets anders fout bij je... staat er iets in de logs?

• Zeezicht
Om btw je certificates aan te maken moet je het volgende commando gebruiken:
openssl req -new -x509 -days 365 -nodes -out ftpd-rsa.pem -keyout ftpd-rsa-key.pem

Werkt natuurlijk alleen als je ook openssl hebt geinstalleerd.

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-01 15:23

Aapzak

Your genuine OS hopper

jouw proftpd start iig niet op.

het missen van certificates kan niet de reden zijn dat hij niet draait, ook bij mij meldt hij altijd dat hij geen cert. heeft, maar draait wel gewoon.

Meestal is het een brakke config als het bij mij niet werkt, maar is daar niets over te vinden in
/var/log/syslog
?

PSN ID: Aapzak

Verwijderd

Topicstarter
Zeezicht schreef op 11 mei 2004 @ 13:50:
Om btw je certificates aan te maken moet je het volgende commando gebruiken:
openssl req -new -x509 -days 365 -nodes -out ftpd-rsa.pem -keyout ftpd-rsa-key.pem

Werkt natuurlijk alleen als je ook openssl hebt geinstalleerd.
Heej bedankt man, alleen om de een of andere reden geeft ie de error niet meer als ik die basic config van hun site gebruik i.p.v. de standaard config die meegeinstalleerd wordt. Vindt het een beetje apart, maar iig start hij volgens mij nu wel op.

Het connecten met een client wel nu wel lukken, de client ziet iig dat er Proftpd draait op me debian pc. Nu alleen nog even users proberen te adden, want anonymous paktie nog niet. Proftpd zegt dan "Anonymous login ok, send your complete email address as your password." :?
Maargoed dat zoek ik nog wel uit. Bedankt voor de replies, maar wel jammer dat ik nog niet duidelijk heb waarom de foutmelding nu opeens weg is, zo leer ik er ook weining van...

• Zeezicht
Dat proftpd "Anonymous login ok" zegt wil nog niet zeggen dat anonymous support aanstaat volgens mij. Dit is gedaan zodat je niet direct kan zien welke users er op een systeem aanwezig zijn. Dus bij elke login zegt ie ok en na het password/e-mail bepaald ie pas of je echt toegang hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Woei ik kan eindelijk bestanden van me linux bak nu via ftp overzetten naar me windows bak. En dat niet alleen, het gaat toch nog met een snelheid van 1 KB/s !!
Denk dat ik volgend jaar alles al wel gebackupped heb! 8)7

• DeMoN
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 15:03:
Woei ik kan eindelijk bestanden van me linux bak nu via ftp overzetten naar me windows bak. En dat niet alleen, het gaat toch nog met een snelheid van 1 KB/s !!
Denk dat ik volgend jaar alles al wel gebackupped heb! 8)7
Gebruik anders samba.
Of downloadt op die Win bak Winscp en doe het via ssh.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Pagina: 1