Toon posts:

[Vragen] Klein netwerk voor bedrijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor een bedrijf het een en ander gaan regelen:

- Ik moet 2 pcs inelkaar zetten (omdat anderen aan vervanging toe zijn)
- En alle clients in het bedrijf moeten kunnen communiceren met een server.
- Ook moet iedereen appart onder eigen username kunnen inloggen en gebruik kunnen maken van een persoonlijk data map/schijf.

Op de clients moet Windows XP komen te staan.
Ikzelf denk ook dat het dan makkelijk is om op de server windows 2003 server te installeren.

Mijn vraag luidt:

Is dit makkelijk te doen?
Neemt dit veel tijd in beslag?
Is dit makkelijk te doen met server 2003?

ps. Ik heb wel enige ervaring met nt 4.0 server, maar geen server 2003

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

afhankelijk van je kennis/ervaring wel ja ;)
Neemt dit veel tijd in beslag?
afhankelijk van je kennis/ervaring kan het wel veel tijd in beslag nemen ;)
Is dit makkelijk te doen met server 2003?
ik neem aan windows?
tja... ook hier weer, ligt aan je kennis/ervaring.
ps. Ik heb wel enige ervaring met nt 4.0 server, maar geen server 2003
hmm, mja... waarom moet jij dat dan voor dat bedrijf doen, beetje raar dat een bedrijf dat door iemand zonder de juiste kennis laat doen :X

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 05:40

Brazza

Byte me!

Ach iedereen moet een keer beginnen. Als ik jou was zou ik wat tuturiols doornemen. En veel doen.

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:29

ultimateharry

Team Slayer:-)

Ik weet niet hoe "klein" het netwerk is, maar wanneer je te werk gaat in een bedrijfsmatige omgeving is het misschien verstandig om dit (ten dele) uit te besteden.
Niet verkeerd bedoeld hoor, maar ik heb het idee dat je zelf niet heel erg technisch onderlegd bent.
Verder is het voor een inschatting hoeveel tijd hiermee gemoeit is, meer informatie nodig over het aantal clients, de config van de server, de bestaande utp-infrastructuur enz.

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op 11 mei 2004 @ 00:22:
[...]

afhankelijk van je kennis/ervaring wel ja ;)

[...]

afhankelijk van je kennis/ervaring kan het wel veel tijd in beslag nemen ;)

[...]

ik neem aan windows?
tja... ook hier weer, ligt aan je kennis/ervaring.

[...]

hmm, mja... waarom moet jij dat dan voor dat bedrijf doen, beetje raar dat een bedrijf dat door iemand zonder de juiste kennis laat doen :X
Omdat het mijn oom is die het mij het gevraagd heeft. en b voor mijn eigen ervaring.
offtopic:
doe nu cisco opleiding

Alles is nu draaiende met een hub geloof ik. zijn intotaal 5 pc's + servertje waar het omgaat. Alle clients gaan draaien onder windows XP.

Het enigste wat belangrijk is is dat de werknemenrs van het bedrijf een eigen username en password krijgen, en zo gewoon met de pc kunnen werken en dan op de server een x aantal gig voorhun zelf hebben. Dat is het doel van dit netwerk.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 00:29 ]

• ultimateharry

ultimateharry

Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 00:23:

Alles is nu draaiende met een hub geloof ik. zijn intotaal 5 pc's + servertje waar het omgaat.
Wat voor applicaties komen er op de clients en de server te draaien?
Is daar veel bandbreedte voor nodig, zo ja dan zou ik zo en zo een goede switch inzetten. Verder zou het configureren van deze setup in een dag gebeurd moeten kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ultimateharry schreef op 11 mei 2004 @ 00:29:
[...]

Wat voor applicaties komen er op de clients en de server te draaien?
Is daar veel bandbreedte voor nodig, zo ja dan zou ik zo en zo een goede switch inzetten. Verder zou het configureren van deze setup in een dag gebeurd moeten kunnen zijn.
Bandbreedte is niet zo heel erg nodig! het gaat alleen om een beetje Excel en word etc. het gaat er alleen om dat alles dusdanig opgeslagen kan worden op een persoonlijke schijf op de server.

Mijn gehele vraag is dus: Kan iedereen zomaar makkelijk werken met windows server 2003 (ben geen noob) om dus iedereen een eigen username met password te verschaffen, en de persoonlijke mappen maken op de server?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 00:32 ]

• ultimateharry

ultimateharry

Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 00:30:
[...]

Bandbreedte is niet zo heel erg nodig! het gaat alleen om een beetje Excel en word etc. het gaat er alleen om dat alles dusdanig opgeslagen kan worden op een persoonlijke schijf op de server
Dit is redelijk eenvoudig te doen, nogmaals in principe in een lange dag. Het ligt er nog een beetje aan of er veel security nodig is voor wat betreft de verschillende bestanden die op de server staan. Dit kan nog wel eens wat tijd kosten.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 00:30:
het gaat er alleen om dat alles dusdanig opgeslagen kan worden op een persoonlijke schijf op de server
offtopic:
vergeet niet de backups :Y)
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 00:23:
Alle clients gaan draaien onder windows XP.
Pro of Home?
Het enigste wat belangrijk is is dat de werknemenrs van het bedrijf een eigen username en password krijgen, en zo gewoon met de pc kunnen werken en dan op de server een x aantal gig voorhun zelf hebben. Dat is het doel van dit netwerk.
dat is relatief eenvoudig, je hebt dus niet een domein/ad nodig, je zou zelfs met een simpele slackware (lees: linux) doos met samba dit prima kunnen fixen, scheelt enorm qua onderhoudskosten zeker omdat je toch vrij weinig kennis hebt van windows servers maakt dat weinig uit, je zal het toch moeten leren :)

Verwijderd

Let wel op waar je aan begint!

Je hebt wel met activedirectory's temaken wat niet in NT zit en wanneer je dit allemaal laat voor wat het is, hoef je daar ook niet veel kennis voor te hebben.
Maar heb je ook al nagedacht over de hardware etc.? (RAID, UPS,IDE/SCSI)
En natuurlijk heel belangrijK voor een bedrijf: Back-ups!

En als dat ding een keer down gaat, kan jij dan ook dat ding weer de lucht in krijgen? Allemaal zaken waar je rekening mee dient te houden...

Verwijderd

Waus is waus :) Als je geen ervaring hebt met Active Directory, Backups, en nog nooit een w2k3 server hebt geinstalleerd zou ik dit echt nooit doen binnen een bedrijf.. Dit vooral uit zelfbescherming. Als het straks een keer de fout in gaat daaro ben jij degene die aangekeken wordt. Ik snap die oom van jou wel: Och, dat neefje van mij kan dat ook wel een beetje, ik zal hem vragen om het te doen voor een paar 100 euro, of misschien minder... Scheelt hem ontzettend veel geld.. Maar jij wordt straks wel mooi scheef aangekeken als het mis gaat, ook al is het niet je eigen schuld.

Het is leuk dat je een cisco cursus aan het doen bent, maar behalve dat je dan weer hoe je de kabels aan elkaar moet knopen en hoe je de ip instellingen wilt hebben heb je daar weinig aan in dit geval.

Als je geen ervaring hebt in soortgelijke omgevingen, (windows 2000 misschien wel ooit geinstalleerd?), dan zou ik dit echt niet zomaar doen. Probeer het eerst thuis eens, om een situatie te creeren zoals je het daar wilt hebben.. Dus server, een client, naar mijn idee is een domein toch wel prettig in deze situatie, backups, updates, mail?, antivirus, etc etc etc...

En ik durf trouwens te wedden dat je oom geen windows 2003 licentie gaat betalen is het niet?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 19:01 ]

Pagina: 1