Toon posts:

draytek 2600 (annex B) en internet access fout

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende is aan de hand. Ik heb een netwerk met ongeveer 10 PC's 3 printers en 3 servers (ja drie, en we gebruiken ze alle drie).

nu heb ik om een verbinding te maken naar het internet een Draytek Vigor 2600 Annex B. Connect zonder moeite naar het internet en alles lijkt goed te gaan.

even een situatie schets:
server 1 = 172.16.0.1, server 2 = 172.16.0.2, server 3 = 172.16.0.3
wks 1 = 172.16.1.1, wks 2 = 172.16.1.2, wks 3 = 172.16.1.3, wks 4 = 172.16.1.4

en zo verder

Nu als ik van wks1 ga internetten heb ik om de zoveel tijd time-outs (ping naar een vast ip en dan gewoon wegvallen). De internet verbinding valt niet weg, want ik heb die zelfde ping ook op wks 4 lopen en die gaat goed door.

Als ik kijk naar de ARP cache table in de Draytek kan ik zien dan als ik "geen verbinding" van WKS1 heb dat er in de tabel i.p.v. 172.16.1.1 staat er alleen 172.16.0.1 staat. Op het moment dat ik verbinding heb vanaf wks1 dan staat er 172.16.1.1 en heeft server 1 geen verbinding.

KAN IEMAND MIJ EEN VERKLARING GEVEN.... ik snap er namelijk helemaal geen KONT meer van.

ik heb ook al verschillende firmwares geprobeerd.
De nieuwste 2.5.4. had dit probleem en de huidige 2.5.3 heeft het ook.

Iemand... want ik sta op het punt gewoon een thompson ADSL modem te installeren.

Overiggens als ik 172.16.1.1 naar 172.16.1.101 zet dan werkt die pc ook weer top...
het lijkt net alsof die draytek geen verschil zit in subnetten.

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:58

reiker

dan jij!

Mag ik zeggen dat ik het een vrij wazig verhaaltje vind, om het maar netjes uit te drukken...

- heb je je subnet wel goed ingesteld? (vast, maar check het eens, je zal niet de eerste zijn :z)
- probeer server 1 en wks 1 eens via dhcp een ip te laten krijgen van de router... gaat het dan nog fout?

edit:

- wat heb je trouwens behalve andere firmwares verder nog zelf geprobeerd? ik zou ook eens aan de slag gaan met een ander subnet, om maar wat te noemen... wie weet heeft die draytek net moeite met dat subent dat jij gekozen hebt?

[ Voor 29% gewijzigd door reiker op 11-05-2004 07:41 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Verwijderd

Subnet 255.255.0.0 lijkt mij prima in orde.

Een DHCP lease verkrijgen voor een server is niet echt wenselijk! Er zijn veel DNS'sen en andere programma's die hard-coded verwijzen naar dit IP-adres.

Feit is gewoon dat je niet tegelijkertijd b.v. 172.16.0.1 en 172.16.1.1 kan hebben. De .0.1 krijgt voorrang bij internettoegang, en als die klaar is, krijgt .1.1 de toegang. De .0.1 overruled altijd. Het lijkt dus alsof .0.x het enige is waarnaar er gekeken wordt, en dan in oplopende volgorde.

Dit is dus met een Draytek 2600i.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Is het niet netter om als subnetmask 255.255.254.0 te nemen?

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Verwijderd

Topicstarter
lijkt me niet handig als .2.1 t/m .2.254 gebruikt word voor weer een andere reeks (printers in dit geval).

Sterker nog 10.1 t/m 10.254 is een DHCP pool en daar geld hetzelfde voor....

10.1 en 1.1 en 0.1 staan nooit in de arp cache tabel tegelijkertijd in die 2600. En het effect is dus dat je als 0.1 er in staat niet kan internetten via 10.1.

Heeft iemand hier een "goede", onderbouwde, technische verklaring voor?

Verwijderd

Oplossing:
Ga niet in een (grote)Klasse B(of A) subnet werken maar in een (kleine)klasse C netwerk.
Dus 192.168.x.x.

Het komt voor dat de Draytek niet meer weet wat en waar hij zijn pakketjes moet versturen in en naar een grote subnet.

Verwijderd

Topicstarter
is dat dan niet een fout van een Draytek Vigor ?? Dat subnet was er al voor dat die draytek er stond. Lijkt me toch niet echt logisch als je het IP plan gaat aanpassen als je een andere router plaatst.

Overiggens met 192.168.x.x werkt het niet zo goed niet. 192.168.0.1 en 192.168.1.1 kunnen niet gelijktijdig internet vinden en ook vanaf internet een portmap naar 192.168.0.1 (bijv poort 80) geeft ook vaak geen goede verbinding.

Als het dus vaker voorkomt dat drayteks dit probleem hebben, dan gaat bij deze de draytek vigor (welke versie dan ook) op een "zwarte" lijst. Duidelijk dus troep als je het mij vraagt.

Weet iemand dan "betaalbare" routers die dit probleem NIET hebben. Heeft Zyxel dit bijvoorbeeld niet ??

Verwijderd

Ik heb het zelf even uitgetest op een 2200E en kan jouw ervaring bevestigen. Het lijkt erop dat Drayteks niet goed werken met een klasse B net. Om het dan meteen troep te noemen vind ik wat overdreven, het is tenslotte consumenten spul. Er zijn routers waarbij je het subnet niet eens kan instellen.

Het is natuurlijk vervelend om het netwerk opnieuw in te delen maar met de hoeveelheid apparatuur waar het hier om gaat is dat zo gebeurd.

Ik zou zeggen neem eens contact op met de 2e lijns support van Draytek om te kijken wat zij er van weten. Als ze niet op de hoogte zijn komt er ook nooit een oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
True, True....

euh, de situatie schets is maar een "deel" van het gehele netwerk. Ik had niet veel zin om het hele netwerk even openbaar hier te bespreken ;-) Neem maar van mij aan dat het om iets meer PC's gaat en andere systemen. Daarnaast hou ik van een "IP-Plan" waar een deel van "groei" in me genomen kan worden. Zodat iedereen weet welke "Range" gebruikt word voor wat. Anyway... 2de lijns support van Draytek is wel een idee... gaat ik eens proberen.

Daarnaast heb ik al een verzoek lopen voor een "andere" router. Van een ander merk ;-) Vraag me af of dit probleem ook voor komt bij andere merken?!

Het is in iedergeval "prettig" te lezen dat het niet aan een Draytek Vigor ligt, maar dat het vaker voor komt.
Pagina: 1