Overclocked, maar toch iets instabiel

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Topicstarter
Ik had mn systeem overclocked, maar deze bleek toch niet helemaal stabiel. Hij crashte wat vaker etc. Ik heb em nu dus weer terug geclocked naar een lagere waarde, maar ik hoor aan veel kanten dat een FSB van 200 een must is. Nu is mijn vraag of dit ook klopt, aangezien de multiplier van de processor gelocked is op 20.

Het is een P4 2,66 Ghz 533 processor met een FSB van momenteel 150 @ 1,675V

Wie kan mij uit een droom helpen of beter, een tip geven om het toch stabiel te krijgen? De FAQ heb ik erover gelezen en ook opgevolgd, maar beter als dit krijg ik het nu dus nog niet.

telefoontoestel

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:13

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Een FSB van 200 Mhz betekend wel dat je processor op 4Ghz zou lopen. Dat gaat je 2,66 zeer waarschijnlijk niet halen. ;)

Ik heb dezelfde processor als jij en die van mij loopt stabiel als een huis op 3,1 Ghz. 3,2 Ghz gaat nog maar dan niet 100% stabiel (wat ik persoonlijk wel belangrijk vind) en de mijne boot nog op 3,3 Ghz, maar dan is de pap ook echt op.

Wat voor soort koeling gebruik je nu? :)

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

Verwijderd

Ik zit een beetje met dezelfde problemen met een P4 2.4GHz (FSB533) op een Abit AI7. Hij loopt stabiel tot 2.8. Hoeveel voltage mag ik mijn beestje maximum geven?

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
Ik heb er een zalman Pure Copper cpu cooler op zitten. Hij deed het in eerste instantie nog gewoon stabiel op 3.2Ghz, maar wilde toch proberen om te kijken wat de 3.4 deed. Het is trouwens een stepping D1 model. Ik zag later wel weer dat het geheugen op 266 Mhz stond ingesteld terwijl er ook nog een 333 Mhz optie was. Daarna een geheugen test gedraaid zonder errors. Is dit wel een goede configuratie om weer verder proberen te gaan of kan ik beter gelukkig wezen op 3 Ghz?

(Asus P4P800 mobo met Corsair Platinum XMS C2 series 512MB DDR geheugen)

telefoontoestel

• Pazzi

Pazzi

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 23:25:
Ik zit een beetje met dezelfde problemen met een P4 2.4GHz (FSB533) op een Abit AI7. Hij loopt stabiel tot 2.8. Hoeveel voltage mag ik mijn beestje maximum geven?
Hoeveel voltage je je P4 kunt voeren is een beetje afhankelijk van je koeling. Hoe meer volt, hoe warmer je P4 wordt en warmte is iets waar je met overclocken zeker rekening moet houden. :)
Echter zou ik meer dan 1,7 volt niet doen, dit in verband met het zogenaamde Sudden death syndrome waar de Northwood mee schijnt te kampen.
telefoontoestel schreef op 10 mei 2004 @ 23:30:
Ik heb er een zalman Pure Copper cpu cooler op zitten. Hij deed het in eerste instantie nog gewoon stabiel op 3.2Ghz, maar wilde toch proberen om te kijken wat de 3.4 deed. Het is trouwens een stepping D1 model. Ik zag later wel weer dat het geheugen op 266 Mhz stond ingesteld terwijl er ook nog een 333 Mhz optie was. Daarna een geheugen test gedraaid zonder errors. Is dit wel een goede configuratie om weer verder proberen te gaan of kan ik beter gelukkig wezen op 3 Ghz?

(Asus P4P800 mobo met Corsair Platinum XMS C2 series 512MB DDR geheugen)
Of dit een goede combinatie is om verder te gaan kun je maar op één manier proberen en dat is doen. :)

Met overclocken moet je een stuk geluk hebben: je CPU moet willen. Je moederbord kan in ieder geval een FSB van 200 aan en volgens mij geeft je geheugen je ook de ruimte. Mijn advies (maar zo'n DOC-kenner ben ik nu ook weer niet ;) ) is het gewoon rustig Mhzje voor Mhzje proberen en continu zaken als stabiliteit testen en de temperatuur in de gaten houden.

Wil je nu echt verder, maak je de meeste kans door over te stappen op een andere manier van CPU-koeling, bijvoorbeeld waterkoeling. :)

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
telefoontoestel schreef op 10 mei 2004 @ 22:49:
maar ik hoor aan veel kanten dat een FSB van 200 een must is.
Wie bedoel je? Gebruikers hier, of..

Want 50% overclocken kan je echt niet zomaar garanderen.

{signature}

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Ik heb mijn pentium4 2.66 GHz stabiel op 3.10 GHz draaien, als ik naar de 3.20 ga geeft hij errors in windows: fouten van register, crashes, ... De voltcore staat nu op 1.675. Maar ik durf de vcore niet veel verder te zetten wegens die boxed koeler. Idle = 35, Stressed = 50 En dit allemaal op een Gigabyte mobo'tje. Mijn advies: Probeer gewoon de fsb te verhogen in stapjes van 1 MHz :) En als hij ergens kleine foutjes maakt kun je de vcore wat opkrikken.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
Echter zou ik meer dan 1,7 volt niet doen, dit in verband met het zogenaamde Sudden death syndrome waar de Northwood mee schijnt te kampen.
Mijn voltage staat bij mij nu op 1,7 volt. Als ik em lager doe, dan wil windows niet meer starten. Is er een andere manier om toch deze fsb te behouden met een lager voltage?

telefoontoestel

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-12-2025
Ja, beter koelen, water of phase change.

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
Dus als ie beter gekoeld zou zijn dan kan ik een lagere voltage geven? Dat lijkt me een beetje vreemd omdat de temp vrijwel niet boven de 45 graden uitkomt.

telefoontoestel

Verwijderd

telefoontoestel schreef op 11 mei 2004 @ 20:34:
Dus als ie beter gekoeld zou zijn dan kan ik een lagere voltage geven? Dat lijkt me een beetje vreemd omdat de temp vrijwel niet boven de 45 graden uitkomt.
als je hem beter koelt kan je hem juist meer voltage geven..
met waterkoeling kan je meestal een paar 100Mhz verder komen..
ik kon met luchtkoeling mijn 2500+@2,3Ghz (std=1,83Ghz) krijgen en met water lukt de 2,5Ghz wel :)

Verwijderd

ik heb ook p4 2,66ghz... dit op een Abit IS7-E oc'ed 2900mhz (145*20)... nu wordt ie wel erg warm voor een p4... en dat me een kopere koeler (stressed = 56 graden :/ )

binnekort pleur ik er me watercooling op en zal ik waarschijnlijk nog verder kunnen oc'en..

nu heb ik ook nog wel is last van 'kleine'instabiliteit probs... (geluid doet soms gaar bv.)

ik ga voor de 3 ghz :)

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
Ik draai op een Asus mobo (A P4P800) en die staat naar mijn weten niet echt bekend om zn juiste temp metingen. Hoe kom ik erachter wat de werkelijke temps zijn, of is er mss een nieuwere Bios uitgegeven waarvan bekend is dat ie beter werkt dan de huidige welke de temps wel correct uitleest? Programma's als PC Wizard 2004 etc geven namelijk niet dezelde waarde aan als dat ik krijg direct in de Bios.

Huidige Bios gegevens:
Manufacturer : American Megatrends Inc.
Version : 080009
Date : 06 november 2003
Address : F000h on 512 Kb
ID : 63-1202-000088-00101111-110603-I865PE
DMI Version : 2.3

telefoontoestel

• Pazzi

Pazzi

Voor een nieuwe BIOS-versie kun je kijken op de website van Asus: www.asus.com.tw Programma's als Pc Wizard en Mainboard Monitor geven vaak onjuiste waarden aan. Normaal gesproken is het BIOS het best te vertrouwen, dit is tenminste mijn ervaring.

Die 45 graden waar je het over hebt, is dat idle of stressed? Als dat namelijk je idle-temperatuur is, moet je eens gaan kijken of je koeler er wel goed op zit. 45 graden is namelijk de temperatuur die mijn processor heeft als die gestressed wordt. Een hoge idle-temperatuur wijst vaak op een verkeerde installatie van je koeler. :)

• bke
  • Niet online

bke

Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 22:53:
ik heb ook p4 2,66ghz... dit op een Abit IS7-E oc'ed 2900mhz (145*20)... nu wordt ie wel erg warm voor een p4... en dat me een kopere koeler (stressed = 56 graden :/ )

binnekort pleur ik er me watercooling op en zal ik waarschijnlijk nog verder kunnen oc'en..

nu heb ik ook nog wel is last van 'kleine'instabiliteit probs... (geluid doet soms gaar bv.)

ik ga voor de 3 ghz :)
Mijn p4 2.66 GHz draait op 3.10 GHz met boxed koeler, stressed word hij 50 graden, met jou koperen heatsink zou het beter moeten zijn dan de mijne. Maar ik heb een goeie airflow: 2 intake en 3 outtake fans. Probeer je airflow wat te verbeteren, dan zakt hij wel 6 graden denk ik.

[ Voor 25% gewijzigd door bke op 12-05-2004 07:08 ]

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
telefoontoestel schreef op 11 mei 2004 @ 20:34:
Ook stressed ? en wat voor een cooler heb je er dan op zitten ? en volgens mij kun je met die D1 wel hoger dan 1.7 zonder dat ze dood gaan.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
van die SDNS heb ik meer gelezen dat je tot de 1,750 kon gaan, ook met P4 B.
bij mij staat de Vcore in de bios op 1,650 ingesteld, wat 1,725 V geeft op mijn P4PE en 't draait al meer dan een jaar prima.

ik heb zelf ook die 2,66 533 gehad om te kijken of ie mijn 2,4 533 zou kunnen vervangen.

nou ging mijn 2,66 helaas niet zover (2,9 stabiel) en heb ik die maar aan mijn pa gegeven, aangezien ik mijn 2,4 makkelijk kan OC-en naar 3,1 GHz.

Verwijderd

Mijn p4 2.53 (FSB 533, MB Asus P4B533) boot nog op 3610 (190FSB), met 1.7V. Op 3401 start ook windows op maar niet stabiel door 3dmark03. Nu op FSB 166 met default Vcore keurig stabiel op 3154. Ik koel nu met CNPS7000a en stressed 46°.. Als ik hoger dan 1.7Vcore zou durven kan ik nog wel iets hoger komen... maar ik begrijp dat dat niet echt aan te raden is voor de C stepping northwoodjes?

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
Het probleem is dat ik niet zeker weet of het 45 graden stressed is, of dat het idle is. Sysoft Sandra kan m'n CPU temp al helemaal niet uitlezen om de een of andere vage reden en die PC Wizard leest het dus al helemaal niet goed uit (natte vinger werk van dat prog soms |:() Als ik m'n computer normaal gebruik en ik start em opnieuw op en kijk dan in de BIOS direct naar de temp staat er vaak een temp rond de 40 á 41 aangegeven. Is dat dan stressed, idle....???

telefoontoestel

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-02 09:53

Haan

dotnetter

Kan het trouwens niet zo zijn dat je in de waar bent met de nieuwere p4's die standaard op een fsb van 200 mhz draaien? Want van 133 fsb opschroeven naar 200 gaat denk ik nooit lukken..

Kater? Eerst water, de rest komt later

• DaWaN
  • Laatst online: 15:48

DaWaN

'r you wicked ??

telefoontoestel schreef op 12 mei 2004 @ 18:38:
Het probleem is dat ik niet zeker weet of het 45 graden stressed is, of dat het idle is. Sysoft Sandra kan m'n CPU temp al helemaal niet uitlezen om de een of andere vage reden en die PC Wizard leest het dus al helemaal niet goed uit (natte vinger werk van dat prog soms |:() Als ik m'n computer normaal gebruik en ik start em opnieuw op en kijk dan in de BIOS direct naar de temp staat er vaak een temp rond de 40 á 41 aangegeven. Is dat dan stressed, idle....???
Stressed=Je cpu een paar uur je CPU op 100% laten draaien
Idle=Als je pc nix aan het doen is.
Dus die ene temp is idle

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• NewbieNeo
als je de CPU een kwartiertje Prime95 laat draaien, dan stress je ook 100% de CPU hoor..
dus niet uren heb je daar niet voor nodig.. :)

edit:
@martijntje
ik reageerde op AMD Mafkees, omdat hij dacht dat je je CPU een paar uur op 100% moet laten draaien, voordat je een stressed toestand bereikt.
en dit is nl. al veel sneller te bereiken door even prime95 aan te zetten...
capiche.. :)

[ Voor 49% gewijzigd door NewbieNeo op 16-05-2004 13:19 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 09:54
Maar na een aantal uur weet je zeker dat ie echt stabiel is en daar gaat dit topic toch over :X

Na 18 tot 24 uur weet je zeker dat ie stabiel is.

Als ie na een uur of 6 niet vast is gelopen is de kans erg klein dat dat bij normaal gebruik wel gebeurt (beetje gamen en dergelijke)

edit

moederbord monitor kan je gebruiken voor de temperaturen
http://mbm.livewiredev.com/

[ Voor 15% gewijzigd door martijn_tje op 12-05-2004 19:41 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
Ok. Dan zal ik voor de zekerheid de cooling nog eens nakijken, al heb ik het idee dat die wel goed zit. Het is trouwens een Zalman Pure Copper cooler welke op 2900 rpm draait.

Is er mss een ander wel betrouwbaar programma dat deCPU temp kan weergeven, ipv PC Wizard (welke een valse waarde geeft) of SiSoft Sandra (welke geen enkele weergeeft).

telefoontoestel

• bke
  • Niet online

bke

Hebje speedfan al geprobeerd?

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
Speedfan geeft helemaal rare uitkomsten:
Temp 3: -48 graden C (Winbond W83627THF, BUS ISA, Adress $290)
HD 0: 42 graden C (HD0 120,0GB, BUS S.M.A.R.T., Adress $0)
Temp 1: 30 graden C (Winbond W83627THF, BUS ISA, Adress $290)
Temp 2: 30 graden C (Winbond W83627THF, BUS ISA, Adress $290)
Verder kan het programma ook mn fan snelheid niet instellen, wat ik eigenlijk ook wel een beetje vreemd vind.

Ik heb trouwens maar ff een beetje terug geclocked naar 3200 Mhz en nu heb ik tot op heden geen crash gehad. Dat is het enige betere nieuws, al weet ik dat ie toch echt wel sneller kan.

telefoontoestel

• NewbieNeo
tja wellicht zit je op de grens van wat met luchtkoeling mogelijk is..
ik kwam zelf nl. ook niet zo ver met een 2.6

misschien overstappen op waterkoeling ofzo als je per se nog verder wilt OC-en...

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
Ik denk dat ik het dan maar zo laat. Ik vraag me toch alleen nog steeds van de temperaturen af hoe ik het voor elkaar kan krijgen om de juiste waarden te voorschijn te toveren.

telefoontoestel

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Jongens,

OCen is gewoon domweg proberen, proberen en nog eens proberen. Als je de temperatuur in de gaten houdt en niet te grote stappen neemt. Dan kan er in principe niet veel fout gaan.

Zo gaat mijn 2500+ als een van de weinigen 2650 mhz op lucht :) (std 1830)

Verwijderd

ik heb ook een p4 2,66 oc'ed ... momenteel @ 2,94... ik ga voor de 3 ghz... maar mijn echte doel is eigelijk de 166fsb te halen zodat mijn ddr gelijk loopt met mijn fsb...
(166*20 geeft 3320mhz) en heb pc2700 geheugen....

heeft voltage verhogen veel invloed op een p4 ?
(p4 wc. gekoeld... btw)

• NewbieNeo
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 22:19:
ik heb ook een p4 2,66 oc'ed ... momenteel @ 2,94... ik ga voor de 3 ghz... maar mijn echte doel is eigelijk de 166fsb te halen zodat mijn ddr gelijk loopt met mijn fsb...
(166*20 geeft 3320mhz) en heb pc2700 geheugen....

heeft voltage verhogen veel invloed op een p4 ?
(p4 wc. gekoeld... btw)
heel veel... ;)
verhoging van het voltage leidt veelal tot een stabielere pc, maar brengt ook hogere temps. met zich mee.
daarnaast ervoor zorgen, dat je het voltage niet voor langere tijd boven de 1,70-1,75V laat komen ivm. SNDS

ikzelf heb mijn voltage ingesteld op 1,675V in het bios van mijn P4PE en er wordt 1,750V uitgelezen.
dit komt, doordat Asus mobo's bekend staan dat ze overvolten, dus houdt daar ook rekening mee..
Pagina: 1