[Photoshop] Dom action vraagje...

Pagina: 1
Acties:

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Ik wil een action maken die m'n foto's resized en met een bepaalde JPEG compressie opslaat. Ik heb nu gewoon een action gemaakt die een "save to web" operatie doet die zorgt voor het resizen en het oplslaan met de juiste compressie,
en daarna een close operatie.
Ik heb echter een probleem:
Tijdens het recorden heb ik het bestand gewoon weer onder dezelfde naam gesaved. Als ik nu die actie in batch uitvoer dan vraagt 'm telkens of 'm die file mag replacen... Ook als ik bij automate "Destination: Folder" neem en daar een nieuwe vorm voor de destination filename opgeef en ook als ik "Override Action 'Save As' Commands" aanzet. Ik heb nochtans in een PhotoShop 7 tutorial gelezen (ik heb ook PS7) dat die "Override Action 'Save As' Commands" ook werkt voor "Save for web".
Dit blijkt dus niet zo te zijn... De schrijver van de tutorial gebruikte wel de Mac versie. Is dit nu een bug in de PC versie?

Aangezien het over een behoorlijk aantal foto's gaat zou ik willen dat die batch kan lopen zonder interactie. Iemand die mij kan zetten hoe dat moet?
(Andere programma's zijn geen optie)

[ Voor 26% gewijzigd door DieterVDW op 10-05-2004 23:57 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Allereerst: je vraag is niet dom, maar je Photoshop Actions wel...

Ik heb er hier al eens een paar zinnetjes over geschreven. Onder Apple startte ik mijn Action uiteindelijk maar vanuit een Applescript, en daarbij zorgde ik er voor dat het bewaarde plaatje gelijk werd gedupliceerd naar een bestand met de juiste naam. Op de Windows PC kan zoiets nu ook, vanuit VB of Javascript runtime, maar ik weet niet precies hoe het daar werkt, moet je even in handboek kijken en in de programmamap van Photoshop rondneuzen. Ik verwacht dat er voorbeeldscriptjes bijzitten.

Maar het kan ook eenvoudiger: gebruik de Web Gallery functie. Daarin kun je ook de grootte van de plaatjes en thumbnails naar wens aanpassen, en de html pagina's die je er gratis bijkrijgt mik je gewoon weg.

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 12:05

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

hmmmm, laatst nog zoiets gedaan, maar dan sloeg ik het allemaal (tijdelijk) in een subdir op. Dat ging prima en je hebt er verder geen gezeur meer mee!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mr_Kite schreef op 11 mei 2004 @ 08:08:
hmmmm, laatst nog zoiets gedaan, maar dan sloeg ik het allemaal (tijdelijk) in een subdir op. Dat ging prima en je hebt er verder geen gezeur meer mee!
Dat zou inderdaad ook kunnen. De truuk is dan dat je het bestandsnaam veld bij het bewaren ongemoeid laat, zodat Photoshop de huidige bestandsnaam als default gebruikt. Ik kan me wel herinneren dat dit bij 'Save as...' wel ging en bij 'Save for Web...' niet, maar dat kan ook alleen bij een oudere Photoshop versie zo geweest zijn.