Leren programmeren...... waar kan je het beste beginnen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Topicstarter
Ik wil eigenlijk al een tijdje beginnen met programmeren, het leren daarvan eigenlijk.
Maar waar een hoe moet ik beginnen, met welke "taal" kan je als programmeer nOOB het beste beginnen.

Iemand die tips heeft ?, waar ik het beste kan beginnen etc ?....

Smiling as the shit comes down...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:03
Bij het begin....

Koop een goed boek, leer wat programmeren is, leer de basics, begin nog niet direct met Windows applicaties, kies een goede taal waarmee je kunt leren programmeren, etc....
Zoek eens op GoT naar dergelijke topics, er zijn er al genoeg over gestart.

https://fgheysels.github.io/

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:42

Exirion

Gadgetfetisjist

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

C++ of Pascal lijkt me wel wat voor jou :). Daar ben ik ook mee begonnen :*)

• whoami
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 22:05:
Je moet je niet fixeren op een taal, een taal is een hulpmiddel bij het programmeren.
Het is wel belangrijk dat je een goeie taal kiest om te leren programmeren, een taal die je dwingt van gestructureerd te programmeren, etc...

[ Voor 22% gewijzigd door whoami op 10-05-2004 22:06 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Een goed begintraject is Pascal -> Delphi -> ingewikkeldere talen.
Veel mensen beginnen ook via BASIC om daarna Visual Basic en dergelijke te leren.
Een ander, relatief makkelijk, begin, is het maken van webpagina's in PHP (zonder SQL). Ikzelf ben serieus begonnen met programmeren in een taal die sterk op Pascal leek, om vervolgens Pascal, Delphi, C, enz te leren. Succes! :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

precies bij de http://gathering.tweakers.net/forum/find :

Newbie programma
[rml][ BC3] leren programmeren[/rml]
[rml][ verveling] programeren???[/rml]
enz enz
legio mogelijkheden dus.
Probeer eerst es wat in javascript ofzo, das gratis en is genoeg over te vinden, vervolgens kun je doorgaan in C C++ of iets dergelijks.
Maar je zou ook de BASIC kant uit kunnen gaan waarbij ASP een leuk begin is, of VBScript en dan door met VB enz enz

Het ligt er maar net aan wat je wil doen, verwacht niet dat je binnen een maand een nieuwe versie van quake in elkaar hebt geramd. Maar een el-cheapo versie van pong moet lukken ;)

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Topicstarter
Mijn excuses voor het niet eerst raadplegen van de search (dat wil er nog wel eens bij-inschieten) and thnx

Smiling as the shit comes down...

• whoami
Ik snap niet waarom mensen blijven zeggen van begin bij deze taal, en stap dan over naar die en die taal.
Het gaat niet om een taal.....

• mylar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12 13:35
Ik vind persoonlijk Visual Basic wel gemakkelijk om te leren. Je "tekend" je omgeving, en dan steek je er wat code achter.

Later kan je dan overstappen naar een meer geëvanceerde taal, de basis is toch altijd hetzelfde...

maar dat is mijn humble opinion >:)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 22:05:
C++ is dus een hele vervelende taal voor een beginner. Als je Pascal kent moet je weten dat Pascal 10x makkelijker is, omdat daar geen expliciete pointers nodig zijn voor bepaalde basic dingen. :)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

whoami schreef op 10 mei 2004 @ 22:07:
Ik snap niet waarom mensen blijven zeggen van begin bij deze taal, en stap dan over naar die en die taal.
Het gaat niet om een taal.....
Het gaat niet om een taal nee, maar je moet wel ergens beginnen. En feit is dat Pascal voor een beginner nu eenmaal eenvoudiger te begrijpen is dan assembly...

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-12 13:40

dawuss

gadgeteer

Het feit dat vrijwel elke informatica opleiding begint met JAVA wil in mijn ogen toch wel iets zeggen. Het is objectgeorienteerd, dus de overstap naar C++ en dergelijke is eenvoudig, en het is extreem goed gedocumenteerd, en bevat een boel standaard functionaliteit.

Daarnaast is het ook nog eens cross-platform. Wat wil je nog meer?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• whoami
Ik wil maar zeggen dat het kwatsch is om te zeggen dat je eerst met taal X moet beginnen, en daarna moet overstappen naar taal Y, etc.... Er is niet iets zoals een 'talen-traject' oid.

Kies een goede taal (C++ / Pascal / Java / C#) en gebruik die taal om te leren programmeren.
Ik wil maar zeggen dat programmeren veel meer is dan de syntax van een taal kennen.

Trouwens, als je VB neemt, en je aanziet het als 'een beetje controls erbij plakken en danwat code erachter plempen', dan ben je verkeerd bezig. Dan zit je op de makkelijke weg, en de makkelijke weg is meestal niet de goede weg.

[ Voor 10% gewijzigd door whoami op 10-05-2004 22:12 ]

• bat266
  • Laatst online: 07-12 11:48
pascal is idd een mooie taal om mee te beginnen, ook php kan duidelijk als tutortaal gegeven worden, beide hebben mooie duidelijke syntax etc, maar het gaat idd niet om de taal maar om de principes
whoami schreef op 10 mei 2004 @ 22:12:

Trouwens, als je VB neemt, en je aanziet het als 'een beetje controls erbij plakken en danwat code erachter plempen', dan ben je verkeerd bezig. Dan zit je op de makkelijke weg, en de makkelijke weg is meestal niet de goede weg.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 48% gewijzigd door bat266 op 10-05-2004 22:15 ]

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:59

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Als je nu nog begin met programmeren kan je denk ik het best uit .Net gevallen kiezen(vb.net, c#, enz), of in ieder geval een 100% object georienteerde taal.
Ik neem aan dat je het over VB6 heb :P ..VB(6) is niet echt een nette taal maar voor velen is controls plempen en code plakken het enige wat ze nodig hebben.(of ze komen gewoon niet verder) / mensen hebben ook lang niet genoeg "aanleg" of de juiste manier van denken om echt goed te programmeren. (ik ken mensen die toch wel wat langer dan mij programmeren maar niet verder zijn gekomen dan basis principes..(vergeleken met mij terwijl ik zelf toch ook een broekie ben met programmeren :P)

[ Voor 79% gewijzigd door Max|Burn op 10-05-2004 22:18 ]

ma ma ma ma ma macron one

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 14:13
NMe84 schreef op 10 mei 2004 @ 22:08:
[...]

C++ is dus een hele vervelende taal voor een beginner. Als je Pascal kent moet je weten dat Pascal 10x makkelijker is, omdat daar geen expliciete pointers nodig zijn voor bepaalde basic dingen. :)
Nee, en in C++ ook niet. Alleen voor de niet zo basic dingen zijn ze wel nodig, en dan baal je toch fors dat Pascal ze niet heeft. Kun je alsnog een variant van Pascal gaan leren, die ze wel heeft.

Het allerbelangrijkste is een goed leerboek. De search helpt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• rapture
  • Laatst online: 21:33

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je met Java begint, koop dan een goed boek. Download gratis & legaal de SDK (http://java.sun.com) & jgrasp-ontwikkelomgeving (http://www.jgrasp.org).

[ Voor 24% gewijzigd door rapture op 10-05-2004 22:20 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik wil maar zeggen dat het kwatsch is om te zeggen dat je eerst met taal X moet beginnen, en daarna moet overstappen naar taal Y, etc.... Er is niet iets zoals een 'talen-traject' oid.
True.
Kies een goede taal (C++ / Pascal / Java / C#) en gebruik die taal om te leren programmeren.
Ik wil maar zeggen dat programmeren veel meer is dan de syntax van een taal kennen.
Ook true. Maar leren programmeren is met VB nou eenmaal veel makkelijker dan in ASM. Ik wil mezelf niet echt een ervaren programmeur noemen, maar ik heb toch wel een beetje kennis. Toch vind ik ASM nog steeds erg pittig. Ik kan me voorstellen dat bepaalde talen en concepten voor beginners erg lastig zijn.
_/-\o_, maareh, soms is het wel zo snel natuurlijk. Als ik ff snel wat snels in elkaar wil zetten in Delphi dan neem ik niet de moeite om het te optimaliseren met dynamische forms en weet ik wat al niet. Als ik een wat grotere app maak natuurlijk weer wel.

@dawuss: heel veel informatica-opleidingen beginnen juist niet met JAVA maar met VB of PASCAL.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:47

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

MSalters schreef op 10 mei 2004 @ 22:16:
[...]

Nee, en in C++ ook niet. Alleen voor de niet zo basic dingen zijn ze wel nodig, en dan baal je toch fors dat Pascal ze niet heeft. Kun je alsnog een variant van Pascal gaan leren, die ze wel heeft.
offtopic:
Dat ze niet voor basic dingen nodig zijn wil niet zeggen dat standaard Pascal ze niet heeft. ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

"vroeger" (ouwe l*l) begonnen we met Nassi-Schneiderman en Stroomdiagrammen
http://www.techtutorials....n/3gl_nassi.shtml#what-is
Later begon je dan met code-kloppen, de te gebruiken taal maakt dan nog niets uit.
De programmeertaal die je wilt gebruiken stem je af op wat je wilt programmeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 22:57 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 22:47:
"vroeger" (ouwe l*l) begonnen we met Nassi-Schneiderman en Stoomdiagrammen
http://www.techtutorials....n/3gl_nassi.shtml#what-is
Later begon je dan met code-kloppen, de te gebruiken taal maakt dan nog niets uit.
De programmeertaal die je wilt gebruiken stem je af op wat je wilt programmeren.
Whoei, PSDtjes tekenen! :+ Mjah, die diagrammen van jou zijn dan wel weer wat leerzamer denkik. :P

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Volg alsjeblieft het advies van whoami op ;)

Niet dat ik het geheel oneens ben met de anderen hoor. Eerst wat aanrommelen in talen als javascript, php en basic kan helpen om je wat beginselen bij te brengen. Maar het zal ook al snel leiden tot wat aanrommelen en gewoon lukraak proberen totdat het toevallig werkt. En als in zo'n geval leer je verdraaid weinig. Het kan dus ook voor een langer leertraject zorgen, en vooral als je ingewikkeldere dingen wilt gaan doen kan je tegen moeilijkheden aanlopen.

Ik kan je wel vertellen dat je aanvankelijk niet te grote project op je moet nemen, maar zoals iedereen die ergens aan gaat beginnen zul je vast wel wat dingen voor ogen hebben die je graag zou willen maken - en waar je achteraf achter komt dat het even te hoog gegrepen is. Maar dat is niet zo erg, leer ervan.

Maar op dit moment kan ik je maar één grote tip geven. Kies een moderne taal als Java of C# (typechecking, classes). En koop vervolgens een boek die je leert programmeren. Ja, koop een boek. Ga GEEN (nogmaals: GEEN) handson tutorials op internet doorlezen en of allerlei broncode voorbeelden bekijken en knippen en plakken. Je zult er vast redelijke resultaten mee halen, maar het is zonde van je tijd. Dus koop voor je gekozen taal een beginnersboek die er bij past (bij de grote boekenhandel te vinden bijv.). Heb je die uit. Bestudeer de voorbeelden die er bij zitten. Lees eventueel nogmaals. En maak wat opgaven die erbij zitten. Heb je dat zo ongeveer wel gehad en denk je dat je wel een beetje kan programmeren, kijk dan of er boeken zijn die voor je taaltje wat geavanceerdere onderwerpen behandelen. En ga dan ook eens kijken wat andere taaltjes en ontwikkelomgevingen te bieden hebben. Of kijken wat andere mensen gemaakt hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Infinitive op 10-05-2004 22:59 ]

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Sorry voor de late reactie, maar deze topic had al veel eerder op slot moeten zitten. In Programming & Webscripting gaan we je niet leren programmeren, en we gaan ook niet bespreken hoe je dat zelf kunt doen

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.