Toon posts:

Extra harddisk aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 25 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist geprobeerd om een extra HDD aan te sluiten, maar helaas.
Situatie is: HDD1 is primery master, CD is primery slave en CD-RW is second master. Nu heb ik die extra HDD aan een kabel gehangen waar ook de CR-RW op zit. (is de enige mogelijkheid) Zet ik de jumper op cable select, dan ben ik na het opstarten zowel m'n CD-RW kwijt, maar zie tevens m'n nieuwe HDD niet. Start verder gewoon op.

Zet ik de jumper op slave, dan gaat die opstarten vanaf di nieuwe HDD en dat is niet de bedoeling. Kijk ik in de BIOS, dan kent die de nieuwe HDD niet eens (staat op none).

Hoe sluit ik m'n nieuwe HDD wel goed aan?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zet de nieuwe hdd eens op master, en je cd-rw op slave. Die optie heb je nog niet gehad zie ik :)

Ey!! Macarena \o/

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Staat de boot volgorde wel goed ingesteld in je bios? En waarom boor hij van een schijf waar geen OS op staat?!

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
Idd. Maar krijg ik dan niet het probleem dat die gaat opstarten van m'n nieuwe HDD. Dat wil ik nl. niet.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dan stel je de BOOTVOLGORDE anders in.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Even een update. Die HDD is geen nieuwe schijf (wel voor mij) maar komt uit een PC van een kennis . Daar staat Windows 98 op. En de bootvolgorde is eerst m'n HDD, dan CDR.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Maak:
HDD (oude) Primary master
cd primary slave
hdd (nieuw) secondary master
brander secondary slave

Zal gewoon booten en ik verwacht dat het dan wel werkt

Verwijderd

Topicstarter
Is een oplossing. Maar hoe kan ik in dat instellen in m'n bios als de bios de nieuwe HDD nog niet eens kent?

IS het overigens noodzakelijk om van alle apparaten de jumpers te veranderen, mocht dit nodig zijn. Of is aanpassen in je BIOS voldoende?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

je bios ziet misschien de brander en hdd niet omdat je de jumpers van beide divices even aan moet passen.
Stel de HDD op secondary master in en de brander op slave.
(zie achterkant van de brander en hdd hoe je de jumpers moet plaatsen!)

Dan zal je bios ze beiden herkennen, tenminste als het goed is :D

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe sluit ik m'n nieuwe HDD wel goed aan?
Dit kan maar 2 manieren. De HDD als master en de CDRW als slave of omgekeerd. Wellicht doe je iets grondig verkeerd. Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" hoe je met jumpers en kabels moet omgaan. Dit staat gewoonlijk ook in de handleiding van je moederbord en die van de opslagmedia.
Idd. Maar krijg ik dan niet het probleem dat die gaat opstarten van m'n nieuwe HDD. Dat wil ik nl. niet.
Kijk wederom in diezelfde FAQ onder diezelfde deel, maar dan bij Bootvolgorde. Daarin staat zat informatie.

Aangezien dit erg basic is (check trouwens de FAQ van dit subforum onder "Een paar basiscursussen" om jezelf de nodige basics te verschaffen) én omdat op geen enkele manier uit de topicstart te blijken is of je überhaupt ook maar iets hebt uitgezocht, uitgeprobeerd, uitgevonden danwel uitgesloten met betrekking tot dit probleem, gaat dit topic dicht. Het laatste wordt hier op GoT echt wel van je verwacht. Herlees de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) eens aandachtig door.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.