[XP] Toegang tot netwerkmap

Pagina: 1
Acties:

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-03 14:52
Goedenavond,

In mijn peer to peer netwerk van 10 pc's, heb ik 1 pc waarop projectfiles staan. Nu heb ik om diverse redenen op deze pc (win xp pro) 'eenvoudig delen van bestanden' uit gezet, zodat ik op deze pc mappen kan beveiligen voor lokale gebruikers die in die mappen niks te zoeken hebben.

Op die pc heb ik dus ook de map 'projecten' gedeeld, en op iedere pc een netwerkverbinding naar die map/share gemaakt. Ik heb bij de tab beveiliging van deze map ingesteld dat: 'Iedereen, Gebruikers, Administrators' volledig beheer op deze map hebben.

Toch vraagt ie bij ieder werkstation (iedere keer als je voor de eerste keer verbinding wil maken met die pc) de gebruikersnaam en wachtwoord. Ook als ik bij het maken van de netwerkverbinding aangeef dat ie een ander gebruikersnaam en wachtwoord moet gebruiken... :? Hoe los ik dit op (behalve dan het vinkje terug zetten bij 'eenvoudig delen van bestanden' :) )

vr gr,

Rob

Verwijderd

Dit los je door op de machine waar je de share aanbiedt lokale users aan te maken met dezelfde namen en wachtwoorden zoals je die op die negen andere pc's hebt. Deze lokale user moeten uiteraard rechten hebben op deze share, en ook op NTFS niveau moeten ze erbij kunnen.

Verwijderd

die groepen welke jij rechten hebt gegeven op die map zijn lokale groepen. Oplossing is misschien om een domein aan te maken waar gebruikers op inloggen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 22:10:
die groepen welke jij rechten hebt gegeven op die map zijn lokale groepen. Oplossing is misschien om een domein aan te maken waar gebruikers op inloggen.
Maar dat gaat niet zonder Windows XP te vervangen door Windows 2000/2003 Server, helaas (is wel dè oplossing uiteraard).

Verwijderd

je kan misschien ook via cmd de mappings bij het aanmelden laten maken:

net use \\pc\map

en als het goed is kun je er wat commando's bij doen voor de username en password.

Weet zo niet meer precies hoe dat werkt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 22:17:
je kan misschien ook via cmd de mappings bij het aanmelden laten maken:

net use \\pc\map

en als het goed is kun je er wat commando's bij doen voor de username en password.

Weet zo niet meer precies hoe dat werkt.
NET USE * \\PCNAAM\MAP /USER:PCNAAM\USERNAME PASSWORD

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-03 14:52
geweldig! Dit ga ik meteen proberen! Moet ik dit doen op de pc waarop de share staan, of op de werkstations?

[ Voor 50% gewijzigd door draayertje op 10-05-2004 22:55 ]

Verwijderd

draayertje schreef op 10 mei 2004 @ 22:54:
geweldig! Dit ga ik meteen proberen! Moet ik dit doen op de pc waarop de share staan, of op de werkstations?
op de werkstations.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

draayertje schreef op 10 mei 2004 @ 21:15:
...
Op die pc heb ik dus ook de map 'projecten' gedeeld, en op iedere pc een netwerkverbinding naar die map/share gemaakt. Ik heb bij de tab beveiliging van deze map ingesteld dat: 'Iedereen, Gebruikers, Administrators' volledig beheer op deze map hebben.
...
"Iedereen" is bij Microsoft "iedereen, met een account op deze PC". Heel verwarrend inderdaad!!

Wees consequent, maar niet altijd

Pagina: 1