Monitor flitst

Pagina: 1
Acties:

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:32

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden een oude 15" compaq V50 monitor gekregen, en ben er nu pas aan toe gekomen om dat ding te testen, met mijn dual monitor setup op een 9800 pro van sapphire.

Het probleem is dat hij om de paar sec een wit flitsje geeft, heel kort, -ik hoor soms ook een klein tikje- en is dan weer normaal. Dit gebeurt alleen wel vaak, dus het is best storend.

Wat ik heb geprobeerd:

Gezocht met de search en google, maar echt iets wat mij hielp kon ik niet vinden.

Stekkers op videokaart omgewisseld (Dit help even maar niet lang).
Sluit ook een probleem met de DVI uitgang+adapter uit

Refresh rate omlaag gebracht (geen effect).

Zou het kunnen zijn dat hij er last van heeft dat hij niet geaard is?
Ik heb geen mogelijkheid om hem te aarden behalve dan een klem op de kachel
zetten (80 jaar oud huis, niet zo modern meer ;))

Ik denk dat als er een onderdeel vervangen moet worden ik het zelf wel kan, als ik de elco's en de CRT ontlaad, maar ik kan nergens een (gratis) servicemanual vinden voor dit apparaat, morgen geef ik de lokale TV reparateur een belletje of hij meer weet of aan een servicemanual kan komen, of misschien kan hij hem dan repareren maar veel geld wil ik natuurlijk niet kwijt voor deze gratis gekregen monitor. ;)

Of zal ik hem maar weggooien en mijn pa z'n oude 15" ontfutselen :P

Goed ik hoop dat hier een paar slimme monitor reparateurs rondstruinen :)

Alvast bedankt _/-\o_

(specs staan in sig, zal ze meteen ff updaten)

[ Voor 3% gewijzigd door mace op 10-05-2004 21:04 ]

Verwijderd

Ik heb dit fenomeen in 2 gevallen waargenomen:

1) de stekker van de monitor zat domweg niet goed in de PC (contactjes kunnen ook gecorrodeerd zijn als het een oude monitor is

2) de solderingen in het hoogspanningsgedeelte vd. monitor zijn min-of-meer losgesprongen.

Hoe je het 1e op moet lossen lijkt me duidelijk. Het 2e is lastiger; laat de monitor een tijd lang zonder spanning staan (paar dagen oid), maak 'm open, en tip met je soldeerbout ELKE soldering aan die je tegenkomt, zodat ie even vloeibaar wordt.

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 21:08:
Ik heb dit fenomeen in 2 gevallen waargenomen:

1) de stekker van de monitor zat domweg niet goed in de PC (contactjes kunnen ook gecorrodeerd zijn als het een oude monitor is

2) de solderingen in het hoogspanningsgedeelte vd. monitor zijn min-of-meer losgesprongen.

Hoe je het 1e op moet lossen lijkt me duidelijk. Het 2e is lastiger; laat de monitor een tijd lang zonder spanning staan (paar dagen oid), maak 'm open, en tip met je soldeerbout ELKE soldering aan die je tegenkomt, zodat ie even vloeibaar wordt.
1) daar zat ik ook al aan te denken, maar lijkt me sterk, ik maak ze wel ff schoon

2) allemaal? das wel veul :P moet ik ff een middagje voor gaan zitten.

Verwijderd

MaCe1337 schreef op 10 mei 2004 @ 21:09:
2) allemaal? das wel veul :P moet ik ff een middagje voor gaan zitten.
nou ja, als je er verstand van hebt (ik niet iig.) dan kun je waarsch. wel volstaan met een paar gerichte solderingen.. maar vraag mij (dus) niet welke :P

En ik geef uiteraard geen enkele garantie, het ding kan ook last hebben van een ander defect :P

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Goed, ik heb even naar de contacten gekeken, die lijken me verder in orde, geen corrosie ofzo...

edit:
Hij doet het alleen als hij warm is, waardoor ik dus denk dat hij ergens een los contactje heeft, die door verwarming uitzet en loskomt, ik moet maar eens even kijken morgen, dan laat ik hem een nachtje van het net, is hij dan voldoende ontladen?

[ Voor 58% gewijzigd door mace op 10-05-2004 22:24 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
MaCe1337 schreef op 10 mei 2004 @ 21:15:
Goed, ik heb even naar de contacten gekeken, die lijken me verder in orde, geen corrosie ofzo...
Een slecht contact kan best de oorzaak zijn. Aangezien je een witte flits ziet, zou ik het probleem zoeken in de signaalverwerkende circuits of in de hoogspanning. Ik neig eerder naar de hoogspanningskant, omdat daar (statistisch gezien) de meeste defecten in voorkomen. Je kan natuurlijk eens een hoop contactjes doorsolderen, maar het probleem kan natuurlijk ook zitten in een condensatortje dat brak is of eventueel doorslag in de lijntrafo. Dat laatste zou betekenen dat je de monitor beter in de container kan mikken; reparatie is voor een 15" per definitie niet lonend.
Hij doet het alleen als hij warm is, waardoor ik dus denk dat hij ergens een los contactje heeft, die door verwarming uitzet en loskomt,
Kan goed, ja. Doorslag in de lijntrafo blijft echter ook een mogelijkheid, gegeven deze informatie.
ik moet maar eens even kijken morgen, dan laat ik hem een nachtje van het net, is hij dan voldoende ontladen?
Zou kunnen, maar ik zou er niet op vertrouwen. Ontlaad liever de elco's met een gloeilamp of met een draadgewonden weerstand. Meet ook even de spanning over de elco's voordat je aan het werk gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door koraks op 10-05-2004 23:53 ]

Verwijderd

Maar bij het ontladen van de elco's moet je wel goed oppassen dat je de printspoortjes e.d. niet aanraakt, dat kan pijnlijk worden >:)

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 09:03:
Maar bij het ontladen van de elco's moet je wel goed oppassen dat je de printspoortjes e.d. niet aanraakt, dat kan pijnlijk worden >:)
jah, ik heb al ervaring met die dingen :p

Verwijderd

/me zwaait naar mace1337

Gooi dat ding toch weg jog, het zal denk ik niet echt meer lonen om m te repareren.
Maak er een donders l33te kast van of zo... :)

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
* mace zwaait terug naar mistermaniac

Hmm, aquarium 8)

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
hmm, ik weet nu wel zeker dat er wat los zit, na hem (hardhandig) verschoven te hebben, heeft hij het probleem niet meer :? Naja goed, ik zie wel hoelang hij het uithoud. In ieder geval allemaal bedankt! _/-\o_

• BlackLion
  • Laatst online: 24-12-2025
ja flink shaken werkt soms :P
Pagina: 1